ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

جلوی نرخ تورم گرفته نشود، رشد ۵۷درصدی دستمزد سودی نخواهد داشت:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جلوی نرخ تورم گرفته نشود، رشد ۵۷درصدی دستمزد سودی نخواهد داشت.

یک فعال کارگری گفت: سال ۱۴۰۰ را طوری گذراندیم که هر روز قیمت‌ها بالا می‌رفت و افزایش ۴۰درصدیِ دستمزدِ ۱۴۰۰ همان فرودین ماه در قیمت‌ها گُم شد و به هیچ وجه تورم را پوشش نداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) در پاسخ به این سوال که کارگران سال ۱۴۰۰ را چگونه گذراندند، گفت: ۱۴۰۰ برای کل مردم ایران مخصوصا کارگران سال سختی بود.

وی به نرخ بالای تورم اشاره کرد و گفت: سال را طوری گذراندیم که هر روز قیمت‌ها بالا می‌رفت و افزایش ۴۰درصدیِ دستمزدِ ۱۴۰۰ همان فرودین ماه در قیمت‌ها گُم شد و به هیچ وجه تورم را پوشش نداد.

اصلانی با تاکید بر اینکه ۱۴۰۰ هم از نظر شرایط اقتصادی و هم اجتماعی سال سختی بود، گفت: در شش ماهه دوم سال بسیاری از کارگاه‌ها با مشکل کمبود نیروی کار مواجه شدند به همین دلیل هم برای کارگران و هم کارفرمایان سال به سختی گذشت.

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بیان کرد: دستمزد ۱۴۰۱ تا حدودی به سبد معیشت نزدیک شده و ما امیدواریم سال آینده با کنترل نرخ تورم وضعیت تا حدودی بهتر شود. اگر دولت نتواند جلوی تورم را بگیرد این حقوق به کارِ کارگران نمی‌آید و هیچ سودی ندارد.

وی همچنین به لزوم حمایتِ دولت از کارفرمایان کارگاه‌های کوچک اشاره کرد و گفت: اگر از این کارفرمایان حمایتِ درستی نشود، هم به کارفرما و هم کارگر فشار وارد خواهد شد و احتمالا کارگر آنطور که باید نمی‌تواند از این افزایش ۵۷درصدی بهره‌مند شود.

این فعال کارگری با انتقاد از حذف ارز ترجیحی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز برای پرورش دام وارداتی است بنابراین حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. به طور مثال با اینکه دولت اعلام می‌کند مرغ کیلویی ۲۸هزار تومان است اما ما در سه – چهار ماه آخر نتوانستیم مرغ زیر ۳۸هزار تومان بخریم. حالا اگر ارز ۴۲۰۰ برداشته شود و مرغدار مجبور شود بنجاله‌ی مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کند این افزایش قیمت چند برابر خواهد شد.

اصلانی ادامه داد: همین یک مورد وضعیتِ بحرانیِ پیش آمده بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ را به خوبی نشان می‌دهد. وقتی کارگری به سختی بتواند مرغ را که جزو ارزان‌ترین مواد پروتئینی است تهیه کند، چگونه می‌تواند از پسِ سایر هزینه‌های زندگی بربیاید؟

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی می‌شود، گفت: اگر قیمت سمومی که از کشورهای هند و چین وارد می‌کردند در سال ۹۹.۷۰ –۸۰ هزار تومان بود در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۳۰۰هزار تومان رسید و اگر امسال هم ارز دولتی را حذف کنند قیمت‌ها افزایش شدیدی پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر مستقیمی بر سفره‌ی کارگران خواهد گذاشت، گفت: حدود ۷۰درصد از کارگران ما با حداقل حقوق زندگی می‌کنند برای همین اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند برای کارگران سال بسیار سختی خواهد شد.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار