ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه به جریمه خودرو اعتراض کنیم؟

0

ساده ترین حالت اعتراض به جریمه، اعتراض به قبض صادر شده توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. شانس اینکه این دسته از اعتراضات مورد پذیرش و کاهش یا بخشش قرار بگیرند، تا حد زیادی به موقعیت و نوع تخلف بستگی دارد. در ادامه شما را با روش های اعتراض به جریمه خودرو آشنا می کنیم.

 به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، موضوع اعتراض به جریمه رانندگی این روزها باتوجه به محدودیت های تردد موجود بسیار داغ است. راه های اعتراض به جرایم رانندگی از جمله جرایم تسلیمی، جریمه دوربین و از جمله نحوه اعتراض به جریمه کرونا که این روزها بسیار مهم است و همچنین پیگیری جریمه اشتباهی خودرو موضوع این نوشتار است.

 بیشتر بخوانید:

ماجرای پیامک‌های توقیف خودرو چیست؟

ساده ترین حالت اعتراض به جریمه، اعتراض به قبض صادر شده توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نمونه باید در صورت اعتراض به پرداخت جریمه خودرو، به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. بعد از پر کردن فرم طرح شکایت، پرونده شما برای بررسی بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده می شود. نتیجه بررسی ها معمولا در زمان کوتاه یک تا چند روزه به شما اعلام می گردد.

شانس اینکه این دسته از اعتراضات مورد پذیرش و کاهش یا بخشش قرار بگیرند، تا حد زیادی به موقعیت و نوع تخلف بستگی دارد. برای مثال اگر قبض جریمه تسلیمی در دست دارید، به دلیل اینکه موقعیت به دقت و با جزئیات در برگه شرح داده شده کمتر امکان تجدید نظر روی آن وجود دارد. اما در صورتی که برای اعتراض خود مدارکی ارائه کنید، می توانید به تغییر خلافی امید داشته باشید.

در ابتدا افراد باید با راه های اعتراض به جریمه رانندگی آشنا شوند و سپس نسبت به فراگیری نحوه اعتراض و پیگیری تلاش خود را کنند.

راه های اعتراض به جریمه رانندگی

راه ها و روش های مختلفی برای این امر در نظر گرفته شده اند که هر کدام از آن ها می توانند ویژگی های خاص خودشان را داشته باشند. شما بر اساس شرایط خودتان می توانید از آن ها بهره ببرید. این راه ها شامل موارد زیر می شوند:

– اعتراض به جرایم رانندگی از طریق مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور

– اعتراض به جرایم رانندگی از طریق مراجعه به مرکز پلیس + ۱۰

مدارک لازم برای اعتراض به قبض جریمه چیست ؟

قبل از اینکه به اداره راهور مراجعه کنید، مدارک لازم تشکیل پرونده را فراهم کنید تا فرایند درخواست شما با سرعت بالاتری پیش رود. مدارک لازم برای تشکیل پرونده شامل موارد زیر هستند:

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به جرایم رانندگی از طریق مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور:

– اصل کارت شناسایی

– اصل سند مالکیت خودرو

– فرم تکمیل شده درخواست تجدید نظر

– کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی آن

مدارک مورد نیاز برای اعتراض از طریق مراجعه به مرکز پلیس + ۱۰ :

– فرم تکمیل‌شده

– اصل کارت شناسایی

– سند مالکیت خودرو

انواع قبوض جریمه رانندگی

قبض هایی خلافی که از سمت راهنمایی رانندگی صادر می شود، می تواند یکی از موارد زیر باشد:

– قبض تسلیمی

– قبض الصاقی

– قبض دوربین

– قبض دوبرگی

اعتراض به قبض تسلیمی :

اعتراض به قبض تسلیمی معمولاً از بابت اعتراض کمترین احتمال موفقیت را دارد. اگر نسبت به جریمه تسلیمی اعتراض دارید، کافی است به مراکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. در این مرکز مدارک ذکر شده را ارائه ‌دهید و سپس منتظر دریافت جواب خواهید ماند.

همچنین فراموش نکنید تنها تا ۶۰ روز بعد از ابلاغ جریمه فرصت دارید تا اعتراض خود را به ثبت برسانید. در غیر این صورت فرصت شما سوخت خواهد شد و حتی اگر جریمه اشتباهی نیز نوشته شده باشد، دیگر هیچ کاری نمی توانید کنید.

اعتراض به قبض الصاقی :

اگر قبض جریمه شما از نوع تسلیمی است، می توانید با مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور، شکایت و اعتراض خود را نسبت به جریمه ثبت کنید.

اعتراض به قبض دوربین‌ :

در مورد اعتراض به قبض دوربین‌ رانندگی می توانید درخواست صادر شدن تصویر تخلف کنید. در صورتی که تصویر پلاک خودرو واضح باشد، با اطمینان می توان گفت که اعتراض رد خواهد شد ولی در صورتی که تصویر پلاک ناخوانا باشد امکان در خواست تجدید نظر وجود خواهد داشت.

اعتراض جریمه دو برگی :

در مورد اعتراض جریمه دو برگی نیز لازم به اشاره است که چون احتمال خطا به دلیل عدم ایست کامل خودرو وجود دارد، احتمال موفقیت در حذف قبض جریمه و یا کاهش مبلغ آن وجود دارد. مخصوصا در صورتی که دلایل کافی برای اشتباه وجود داشته باشد.

برای مثال ممکن است قبض در نزدیکی شهر اصفهان صادر شده باشد، ولی در تاریخ مذکور و در زمان حدودی صدور قبض شما در یک شهر دیگر بوده‌اید و دلیل کافی برای اثبات آن نیز دارید. البته لازم به ذکر است که پلیس در هنگام ثبت این نوع جریمه ها مشخصات کلی خودرو از قبیل نام کارخانه، نوع خودرو، رنگ و … را نیز در قبض درج می کند تا در صورت نیاز به بررسی های آتی اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

برای استعلام قبض دو برگی و یا پرداخت قبض دو برگی میتوانید از سامانه  استعلام خلافی ماشین استفاده کنید.

نحوه اعتراض به جریمه کرونا :

این روزها اعتراض به جریمه رانندگی و پیگیری جریمه اشتباهی خودرو از طریق کرونا به اوج خود رسیده اند. اگر شما پیامکی را دریافت کرده اید که نسبت به آن اعتراض دارید، باید تا ۱۰ روز منتظر بمانید تا به ثبت نهایی خود برسد. تا ۱۰ روز نیازی نیست که به پلیس + ۱۰ مراجعه داشته باشید. چرا که این احتمال وجود دارد که خود سیستم راهنمایی و رانندگی به اشتباه خود پی برده باشد و جریمه شما را ثبت نهایی نکند.

پس از گذشت ۱۰ روز می توانید از دو روش مختلف متوجه شوید که آیا برای شما جریمه ای در نظر گرفته شده است یا خیر. اولین راه، رفتن به مراجع مختلفی است که در این زمینه در حال فعالیت هستند و گزینه دوم مراجعه به سایت rahvar120.ir بوده که همین روش نیز به شما پیشنهاد می شود. زیرا سریع تر می توانید به نتیجه دلخواه خودتان دست پیدا کنید. اگر جریمه شما ثبت شده باشد می توانید به پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و اعتراض خود را به ثبت برسانید.

نحوه اعتراض به جریمه های بدحجابی در خودرو :

اخیرا نوع جدیدی از جرایم رانندگی شکل گرفته و آن جریمه های بدحجابی در خودرو است. برای مالکان خودرویی که سرنشینان خانم آن، حجاب مناسبی نداشته باشند، پیامک جریمه ارسال خواهد شد.

این پیامک به سه صورت تذکر، تعهد و احضار خواهد بود که در هر صورت بهتر است نسبت به آن ها کاملا جدی باشید زیرا در صورت بی اهمیتی به این پیام، ممکن است عواقب خوبی منتظرتان نباشد. البته احتیاج به تشویش و نگرانی نیست زیرا در این حالت نیز شما می توانید نسبت به جریمه خودرو شکایت طرح کرده و آن را حذف نمایید.

 مهلت اعتراض به جریمه رانندگی چقدر است ؟

به طور کلی رانندگان متخلف موظف هستند در صورت اعتراض، تا ۶۰ روز پس از تاریخ درج شده در قبض جریمه اعتراض خود را به مراکز رسیدگی ابلاغ کنند. در غیر این صورت اعتراض آن ها پذیرفته نیست و موظف به پرداخت همه مبلغ جریمه هستند. همچنین بعد از رای نهایی دادگاه و رد اعتراض، تا ۲۰ روز مهلت پرداخت جریمه را دارید. در صورت عدم پرداخت، جریمه ی در نظر گرفته شده ی شما دو برابر خواهد شد.

برای پرداخت جریمه خلافی و دیگر مبالغ مانند پرداخت عوارض شهرداری، امکان پرداخت اینترنتی برای شما فراهم شده است. بنابراین به محض صدور رای یا اطمینان از مبلغ قابل پرداخت صورت وضعیت تخلفات، اقدام به تسویه اینترنتی کنید تا جریمه دیرکرد شامل شما نشود.

تذکر:

واحد رسیدگی حداکثر به مدت یک هفته نسبت به بررسی اعتراض و صدور رای اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتیجه را توسط نماینده پلیس راهور در سامانه اجرائیات ثبت می کند. درخواست هایی که قبلا رسیدگی شده است پذیرش نخواهد شد. از پذیرش درخواست شرکت ها و سازمان ها به صورت فهرستی خودداری می شود. به استناد ماده ۵ قانون مذکور رای صادره توسط واحد رسیدگی قطعی است.

سخن پایانی

گاهی امکان دارد، از خودمان سوال کنیم آیا اعتراض کردن به خلافی رانندگی تاثیری دارد یا خیر؟ خوب است قبل از انتخاب بهترین راه اعتراض به جریمه رانندگی خودرو، عزم خود را جزم کنید، زیرا بسیاری از افراد که این راه ها را پشت سر گذاشته اند، این باور را دارند که پیمودن این مسیر سخت است و اغلب راه به جایی نخواهد داشت. اما از آن جایی که این حق برای همه وجود دارد، شما می توانید شانس خود را امتحان کنید و شکایت خود را نسبت به جریمه های صادر شده، اعلام کنید.

منبع: بیتوته

برگرفته از : https://www.iscanews.ir/news/1133067

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار