ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دردسر‌های پیامک «مالیات خانه‌های خالی» برای مردم:

0

پیامک هشدارآمیز سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، با توجه به اشتباه بودن برخی اطلاعات محتوای آن دردسرهای تازه برای عده‌ای از مردم ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان امور مالیاتی در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به چگونگی دریافت مالیات از خانه‌های خالی است به برخی از شهروندان پیامک هشدار آمیز ارسال کرد.

در این پیام سازمان مالیاتی اخطار داده شد «پیرو اطلاع رسانی قبلی نظر به اینکه حسب اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی واحد مسکونی شما خالی از سکونت اعلام و مشمول مالیات شده است تا تاریخ ۱۴۰۰٫۱۲٫۱۰ با مراجعه به درگاه My.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنید در غیر این صورت مطابق مقررات نسبت به وصول مالیات اقدام خواهد شد.»

* واکنش شهروندان به مالیات خانه‌های خالی 

این مسئله با واکنش بسیاری از شهروندان و افرادی که برای آنها پیامک ارسال شده، همراه شد.

یکی از مخاطبان به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ چهار سال است که یک خانه ۷۰ متری خریداری کرده‌ام که سند تک برگ دارد و در آن زندگی می‌کنم. حتی در نخستین روزهایی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که شهروندان اطلاعات خانه خود را وارد سامانه کنند، نسبت به انجام آن اقدام کردم. اما مجددا از سوی وزارت راه و شهرسازی پیامک آمده که خانه شما خالی است.

فرد دیگری عنوان می‌کند: اطلاعات خانه‌ای برایم پیامک شده در یکی از استان‌ها که تا به حال چنین خانه‌ای نداشته‌ام و نمی‌دانم که چه باید کرد. متاسفانه مسابقه مالیات ستانی گذاشته‌اند و به فکر آرامش و آسایش مردم نیستند. بروید از آنهایی که خانه‌‌های لوکس دارند مالیات بگیرید.

فردی که خود را آقای محسنی می‌نامد نیز معتقد است: چند سال پیش خانه را فروخته‌ام و سند به نام خریدار زده‌ام اما اکنون پیامک خانه خالی دریافت کرده‌ام و سازمان مالیاتی نیز هشدار داده اگر مالیات ندهید خودمان وصول می‌کنیم.

مخاطب دیگری به شوخی و خنده بیان می‌کند: چند میلیون تومان مالیات خانه برایم آمده است حاضرم بپردازم اما سند آن را به نام خودم بزنند! این چه وضعی است که آخر سال برای مردم درست کرده‌اند، می‌خواهند کسری بودجه را کم کنند به هر نحو که شده می‌خواهند از مردم پول بگیرند!

یکی از شهروندان ضمن ابزار ناخشنودی از وضعیت کنونی مالیات بر خانه‌های خالی به ما پیامک داده است: بیش از ۱۰ سال در یک واحد مسکونی ساکن است و اطلاعات خود را نیز ثبت کرده اما پیامک مالیاتی صادر شده است که نشان دهنده نبود زیرساخت‌ها و اطلاعات لازم و کافی است، چرا باید چند بار اطلاعات ثبت کنیم و بعد هم مالیات بخواهند؟

* تکلیف شهروندان برای ثبت اطلاعات خانه خود

این مباحث گوشه‌ای از واکنش کاربران، مخاطبان و شهروندانی است که درگیر این مسئله هستند. آنچه مسلم است طبق قانون شهروندان باید از طریق سامانه‌ مربوطه نسبت به اطلاعات هویتی و مسکونی خود را اظهار کنند که نشان می‌دهد برخی این وظیفه قانونی را انجام داده‌اند. اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید پاسخ دهند که چرا اطلاعات هویتی و مکانی آن به یکباره پاک شد؟ آیا از آن سوء استفاده خواهد شد یا خیر.

* کج سلیقگی و اجرای سراسیمه

قطعا ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید از ضرورت‌های انکارناپذیر شرایط کنونی کشور است اما نباید با سراسیمگی ناشی از ترک فعل مسئولان یا اشتباهات پرتکرار، با اطلاعات ناقص و اشتباه مردم را به دردسر انداخت. کج سلیقی در اجرای این قانون آنچنان عریان است که نه تنها حس مثبت برای همگان ایجاد نمی‌کند که بر دغدغه جامعه آنهم در پایان سال می‌افزاید.

با همه این اوصاف مسئولان سازمان امور مالیاتی معتقدند براساس فهرست اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدام کرده و دخل و تصرفی در آن ندارند.

* آنچه شهروندان باید بدانند

شهروندان بدانند همه فرآیندهای مربوط به مالیات خانه‌های خالی تا مرحله دادرسی از طریق سامانه انجام می‌شود و نیاز به در این مرحله تنها مالیات محاسبه شده به افراد اعلام شده و مودی می تواند نسبت به قبول یا عدم قبول مورد در سامانه درگاه ملی خدمات مالیاتی(my.tax.gov.ir) اقدام کنند. در صورت قبولی مالیات اعلامی، می‌تواند نسبت به صدور قبض اقدام کرده و مالیات را در سامانه بپردازند. در غیر این صورت می‌توانند به آنچه مطرح شده اعتراض خود را ثبت کنند.

همچنین گفته می‌شود شماره موبایلی که با آن پیامک ارسال شده از سامانه کد اقتصادی استخراج شده است.

* قانون چه می‌گوید

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی واقع در همه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

سال اول ـ معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم ـ معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد ـ ‌معادل هجده برابر مالیات متعلقه را باید بپردازند.

به گزارش فارس، خبرنگار ما با برخی از مسئولان سازمان امور مالیاتی به منظور چگونگی دریافت مالیات از خانه‌های خالی تماس گرفت ولی موفق به دریافت پاسخ نشد؛ اما آماده انتشار توضیحات مسوولان در این‌باره است.

منبع : https://www.farsnews.ir/news/14001208000782

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار