ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کندی سرعت اینترنت به طرح صیانت مربوط است؟

0

موضوع سرعت اینترنت در فضای مجازی داغ شده است. برخی کاربران بر این باور هستند که اینترنت از سرعت و کیفیت سابق برخوردار نیست. برخی هم این ماجرا را به اجرای مخفیانه طرح صیانت ربط داده‌اند. آیا واقعا طرح صیانت اجرا می‌شود؟

فارس پلاس؛ روایت روز: موضوع سرعت اینترنت در فضای مجازی داغ شده است. برخی کاربران تاکید دارند که اینترنت از سرعت و کیفیت سابق برخوردار نیست. گستره این افراد از کاربر عادی تا گوینده شبکه خبر صداوسیما در برمی‌گیرد.

«رضا رشیدپور» مجری برنامه‌های تلویزیونی هم از کاهش آرام آرام سرعت اینترنت گفت و آن را ظلم به کسانی دانست که از طریق بستر اینترنت امرار معاش می‌کنند.

«المیرا شریفی مقدم» گوینده شبکه خبر نیز در صفحه توئیتری خود نوشت: «وزیر ارتباطات نظری درباره کندی اینترنت نداره؟ یا نظر کاربران اهمیتی نداره؟!»

 خانم شریفی پس از این اظهار نظر از پیگیری توئیت خود توسط شخص وزیر خبر داد. 

طرح  صیانت

در این میان،‌ عده‌ای نیز چاشنی معماگونه‌ای به ماجرای سرعت اینترنت دادند و از اجرایی شدن مخفیانه طرح موسوم به صیانت صحبت به میان آوردند.

این خط رسانه‌ای فی‌الحال از سوی شبکه‌ سعودی «ایران اینترنشنال» در حال رپرتاژ است و به مباحثات شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های جریان سیاسی موسوم به اصلاحات سر ریز کرده است.

در همین راستا، «عباس عبدی» روز اول اسفند در مطلبی مدعی شد: «ظاهرا این وضع ناشی از اجرای بی‌سروصدای همان طرح صیانت پیش از تصویب قانون است.»

«رادیو فردا» ارگان فارسی زبان متصل به کنگره آمریکا نیز فضا را برای قلم فرسایی مهیا دید و ماجرای سرعت اینترنت را به رهبری متصل کرد. «رادیو فردا» نوشت:

  • “در ماه‌های اخیر پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند، طرح «صیانت از فضای مجازی» در دستور کار مجلس قرار گرفت که محوریت آن محدود کردن شبکه‌های اجتماعی است.”

این در حالی است که هنوز طرح صیانت حتی به مرحله تصویب در کمیسیون هم نرسیده است. حتی اگر چنین طرحی در کمیسیون به تصویب برسد باید در صحن علنی مجلس هم به تصویب برسد و پس از آن شورای نگهبان مفاد این قانون را تایید کند و سپس این طرح از سوی رئیس جمهور ابلاغ شود تا به مرحله اجرا برسد.

روی دیگر ماجرا

در این بین استدلال‌هایی وجود دارد که بخشی از وضعیت اینترنت را ناشی از مشکلات فنی می‌دانند. «نعیم فرهادیان» کارشناس شبکه در این رابطه گفت: «به‌ عنوان مثال در مورد اینستاگرام، لینک ما با ارمنستان ۴۰۰ گیگابیت است. در صورتی که این لینک پر شده باشد، اگر یک کاربر روی این لینک یک بسته (packet) بفرستد، قاعدتا این بسته در راه دراپ (حذف) می‌شود.»

اینترنت در واقع بسته‌هایی است که در حال رفت و برگشت هستند. اگر این بسته‌ها در مسیر اصطلاحاً گم شوند (Packet loss)، باعث کندی سرعت  اینترنت خواهد شد. فرهادیان معتقد است که در مورد اینستاگرام  پکت‌لاست (Packet loss) عمدی نیست و به نظر می‌رسد که چون لینک آن پر شده با اختلال مواجهیم.

شبکه اشباع شده است| دلیل: عدم سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته

«عیسی‌ زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته اعلام کرد: «در حوزه ارتباطات ثابت مشکل جدی داریم، شبکه انتقال شرکت مخابرات ایران که توسعه‌دهنده است و ۷۰ درصد ترافیک اپراتورهای سیار، ایرانسل، همراه اول، رایتل و خود مخابرات را تامین می‌کند، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته اشباع شده است

سخنان وزیر ارتباطات درباه وضعیت اینترنت ایران

وزیر همچنین امروز دوم اسفند در مقاله‌ای در روزنامه ایران  نوشت: «تأخیر اپراتورهای ثابت و همراه و سهامداران آنان در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی … به هیچ‌وجه پذیرفته نیست و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است … در موقع لزوم به اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی و اینترنتی هشدار دهد و اگر هشدارها اثر نداشت نام اپراتور متخلف را به مردم اعلام کند.» (متن کل مقاله را اینجا بخوانید)

پروژه فیبر نوری محدودیت سرعت را از بین می‌برد

۲۵ بهمن ماه و پیش از اختلالات سرعت اینترنت در کشور بود که دولت پروژه بزرگ فیبر نوری را در کشور کلید زد.

با اجرای این پروژه تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون پورت پرسرعت فیبر نوری به منازل و کسب و کارها خواهد رسید. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون پورت، در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه اندازی می شود.

اگر فیبرنوری به منازل و کسب و کارها برسد دیگر چیزی به اسم محدودیت سرعت نخواهیم داشت. جزئیات این پروژه را اینجا بخوانید.

منبع : https://www.farsnews.ir/news/14001202000065

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار