ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

طبقه متوسط جامعه در حال از بین رفتن است:

0

اگر تا پیش از این اقشار مختلف درآمدی به سه دسته اقشار بالا، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شدند، امروز دیگر این سه دسته در قالب دو دسته اقشار بالا و پایین درآمدی جا خوش کرده است و سیل به زیر کشاندن اقشار متوسط به سمت اقشار ضعیف درآمدی در حال فراگیر شدن است.

چالشی همچون نقدینگی‌های فراگیر در سطح اقتصاد و شتاب‌های تورمی ناشی از آن امروز همگام با نوسانات ارزی در حال فراگیر شدن است و پیوند مستحکمی با وضعیت معیشتی اقشار مختلف درآمدی برقرار کرده است. تاثیری که نوسانات ارزی بر ارزش پول ملی و سقوط فراگیر آن در اقتصاد برجا‌ گذاشت امروز تورم‌های لجام‌گسیخته‌ای را موجب شده که در حال تحت‌الشعاع قرار دادن وضعیت معیشتی اقشار مختلف درآمدی است؛ چالشی که پیش از این و در گرماگرم شدت گرفتن نوسانات ارزی بسیاری از کارشناسان هشدار آن را می‌دادند که ادامه‌دار شدن این قضایا به ضعف‌های گسترده در سطح اقتصاد منجر شود و با رها شدن فنر فشرده‌شده قیمت‌ها، هزینه چنین تکانه‌هایی عملا به دوش طبقات کم‌‌برخوردار جامعه تحمیل ‌شود.

اما بی‌توجهی به چنین هشدارهایی امروز وبال گردن خود دولتمردان شده و بار مشکلات و چالش‌های اقتصادی آنها را سنگین‌تر کرده است. اگر تا پیش از این دولت تنها موظف بود برای هجمه سنگین نوسانات ارزی راه چاره بیندیشد، امروز اما باید برای عواقب این هجمه‌ها نیز که کل اقتصاد را دربر گرفته به دنبال راه چاره باشد.
اما اصرار دولت بر تکرار خطاهای سیاستی امروز کاری با مردم کرده که دهک‌های متوسط درآمدی به سمت دهک‌های ضعیف سوق پیدا کرده‌اند و توانایی اداره زندگی معیشتی آنها تحت‌الشعاع سیاست‌های دولتمردان قرار گرفته است.
شاید بتوان گفت اگر دولت به جای سر دواندن در سیاست‌های ارزی بازار و دخالت در روند عرضه و تقاضای آن، دستی بر سر و روی برنامه‌های اجرایی‌اش بکشد و لختی به سیاست‌هایی که در برنامه بودجه‌ای امسالش گنجانده بود بیندیشد شاید حتی بتوان به راحتی از زیر فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا رشد شد و زخم کهنه اقتصاد را کمی مرهم داد.

آنطور که حسین راغفر، اقتصاددان نیز اشاره می‌کند، طبقه متوسط جامعه قادر نیست قدرت خرید خود را متناسب با شتاب‌های بزرگ تورمی افزایش دهد و تعدیل دستمزدها متناسب با این تورم‌ها ارزیابی نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، با بیان اینکه سفته‌بازی‌های بازار ارز می‌تواند بخشی از اقشار طبقات متوسط جامعه را به زیر خط فقر بکشاند، اظهار کرد: طبقات متوسط نمی‌توانند قدرت خریدشان را متناسب با شتاب‌های بزرگ تورمی افزایش دهند، چرا که معمولا دستمزد ثابتی دارند. از سوی دیگر تعدیل دستمزدها هم با نرخ‌های تورم وحشتناک موجود متناسب نیست، بنابراین قدرت خرید این طبقات پایین می‌آید و حتی پس‌اندازهایشان را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه طبقات ضعیف هم در این شرایط بسیار آسیب دیده‌اند گفت: در لایه‌های پایین و مثلا چهار دهک درآمدی پایین جامعه یک سقوط درآمدی را شاهد هستیم. هر چند عده قلیلی توانستند در این اوضاع ارزی سرمایه‌های خود را در کانال‌های سودآور سرمایه‌گذاری کرده و به طبقات بالاتر بروند، اما قدرت خرید اکثریت طبقات متوسط و پایین جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است.ناهنجاری‌های موجود محصول نابسامانی‌های اقتصاد در سه دهه بعد از جنگ است، اظهار کرد: این شرایط مافیاهای قدرت و ثروتی را ایجاد کرده است که همان‌ها هم امروز برندگان این اقتصاد پرهرج و مرج هستند و متاسفانه بعضا در حوزه تصمیم‌گیری‌های اساسی در کشور هم قرار دارند. برگرفته از : https://www.eghtesadbartar.com

یک کارشناس اقتصادی هشدار داد تداوم تورم، حیات طبقه متوسط در ایران را تهدید می کند.

به گزارش ممتاز نیوز، علی قنبری، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگویی با اشاره به اینکه مهمترین کارویژه دولت در شرایط کنونی باید ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم باشد، گفت: دولت درصدد اجرای سیاست‌های اقتصادی است که پیش نیاز آنها ثبات است اما متاسفانه بدون در نظر گرفتن الزامات در کشور چنین سیاست هایی در حال اجراست.

او در توضیح این مطلب به برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و ادامه داد: من شخصا به لحاظ اقتصادی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، البته موافقت بنده فراتر از ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی است. در حقیقت باید اشاره کنم که تک نرخی شدن ارز مهمترین خواسته ماست چرا که عدم شفافیت در اقتصاد را از میان می‌برد و سبب می شود که اقتصاد قابل پیش‌بینی باشد.

او شرایط کنونی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این فضا اما شاهد این نکته هستیم که تورم بالاتر از چهل درصد ایستاده و هر اقدامی که به تورم در کشور دامن بزند می‌تواند اقدامی مضر تلقی شود.

وی ادامه داد: موافقت ما با تک نرخی شدن ارز مستلزم مهیا شدن پیش‌نیازهاست. به عبارت دیگر تا وقتی ثبات اقتصادی ایجاد نشده چطور می‌توان به این اقدام دست زد و نامتعادلی بزرگتری را در اقتصاد ایجاد کرد، اقدامی که بی‌تردید می‌تواند زمینه را برای رشد دوباره تورم مهیا نماید.

معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اینکه تنها ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی که ناتعادلی اقتصاد بسیار بالاست، برداشته شود، کارکردی جز تهدید دوباره طبقه متوسط و فقیرتر شدن فقرا در سایه تورم فزاینده نخواهد داشت.
مالیات‌های جدید مفیدند یا مضر؟
وی در بخش دیگری از سخنانش به مساله تلاش دولت برای دریافت مالیات بیشتر اشاره کرد و گفت: سرفصل های مالیاتی جدیدی تعریف شده است، به عنوان مثال دریافت مالیات از خودروهای لوکس، دریافت مالیات از خانه‌های لوکس و دریافت مالیات‌های دیگری که در این راستا پیش بینی شده است اما نکته مهم اینجاست که تورمی که سبب افزایش شدید قیمت‌ها شده تا خوردویی بالاتر از یک میلیارد تومان برسد و سپس لوکس محسوب شود، خودش یک نوع مالیات است.

وی با تاکید بر اینکه طبقه متوسط ایران را در معرض خطر بسیار جدی می بیند، گفت: من شخصا معتقدم همان نقل قول معروف را باید مداوم تکرار کنیم اینکه بهترین راه از بین بردن طبقه متوسط ایجاد تورم و دریافت مالیات است، گفت: در این فضا نیز تورم فزاینده طبقه متوسط ایران را به شدت تهدید می‌کند و زا سوی دیگر می بینیم با تعیین سرفصل های عجیب و غریب در صدند از همین تورمی که ایجاد شده، مالیات دریافت شود.

او در وضیح این مطلب ادامه داد: مالیات یک بار در زمانی که فرد درآمدی را کسب کرده دریافت شده است، وقتی فرد مالیات دراکدش را داده است، چرا باید از دارایی‌اش نیز مالیات بدهد؟ این نکته مهمی است که قانونگذار باید بدان توجه کند که یک فرد نباید چندین بار مالیات پرداخت کند.
قنبری گفت: حقوق بگیر وقتی حقوق خود را می‌گیرد که مالیاتش کسر شده است، بعد چرا باید پس از چند سال دوباره بیاییم و از دارایی وی به این بهانه مالیات دریافت کنیم.
وی اضافه کرد: دولت از اصلاحات اقتصادی صحبت می کند در حالی که وقتی قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می کند و تورم رو به افزایش است و اتفاقا می‌بینیم که آینده اقتصاد قابل پیش‌بینی نیست، چطور می‌توانیم اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم؟
او گفت:  اینکه دولت اعلام می‌کند قصد دارد رشد هشت درصدی اقتصاد را ایجاد کند، کافی نیست، باید با بازگرداندن ثبات و ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری و به راه انداختن تولید، شرایط اقتصادی را برای فعالیت مهیا نماید.
به گفته وی تا زمانی که مشکل ایران در عرصه سیاسی و بین المللی حل نشود، نمی‌توان امیدی به حل مشکلات اقتصادی داشت. مگر می‌شود با تمام جهان بجنگی اما در داخل فضایی امن و ارام برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمایی و حل این تناقض مهمترین دغدغه کارشناسان و دلسوزان این مرز و بوم است.برگرفته از : https://www.momtaznews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار