ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

شروع مالیات‌ستانی از مالکان تا پایان سال:

0

معاون سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با ایلنا؛

وزارت شهرسازی اطلاعات خانه‌های خالی را در «سی‌دی» فرستاد/ فقط دیتای کمتر ۱۰ هزار واحد درست است/ شروع مالیات‌ستانی از مالکان تا پایان سال.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: از انجایی که مالیات ستانی از خانه‌های خالی تکلیف قانون است قطعا امسال از خانه‌های خالی با دیتای کامل موجود، مالیات اخذ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، قرار بر این بود که مرداد ماه اولین برگه مالیات خانه‌های خالی صادر شود اما این وعده چند بار تمدید شد و به اجرا نرسید. مشکل اصلی هم نبود اطلاعات دقیق از تعداد خانه‌های خالی است که طبق قانون وزارت راه و شهرسازی باید اطلاعات جامع از خانه‌های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. گویا هر چند که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات بیش از یک میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه را ارایه کرده اما این اطلاعات ناقص و غیر قابل بهره برداری است.

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تاکنون در دو مرحله اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده‌ایم، گفت: اطلاعات خانه‌ها خالی در دو گروه جمع‌آوری شده‌اند؛ یک گروه مربوط به خانه‌های خالی است که براساس قانون سال ۹۴ شناسایی شده‌اند و بابت بیش از یک سال خالی بودن، مالیات مربوطه را بدهکار هستند و گروه دوم خانه‌هایی هستند که براساس قانون اصلاحی سال ۹۹ شناسایی شده‌اند که البته این گروه هنوز خروجی ندارد چراکه هنوز مهلت ثبت نام به پایان نرسیده و  ۱۲۰ روز هم از خوداظهاری افراد نگذشته است.

وی ادامه داد: هر اطلاعاتی که از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده مربوط به خانه‌هایی است که براساس قانون سال ۹۴ شناسایی شده‌اند که این اطلاعات در دو مرحله در سال گذشته و امسال ارایه شده است اما مساله این است که سازمان امور مالیاتی این اطلاعات را در بستر سیستم الکترونیک دولت یا همان سامانه «mtls» می‌خواهد اما این سیستم به دلایل متعدد هنوز فعال نیست اما این اطلاعاتی که خارج از این سامانه به سازمان مالیاتی ارسال شده هم قابل استفاده و بهره برداری است.

این مقام مسئول تاکید کرد:تا کنون اطلاعات یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارایه داده‌ایم. سازمان مالیاتی می‌گوید برخی از اطلاعات باید مجددا بررسی شود که در این باره  مشکلی نداریم اما اطلاعات موجود در سامانه مشخص است و براساس ان می توان ایتم های اضافه تری را مشخص کرد. اگر ایرادی را هم مطرح کنند امکان برطرف کردن ان در مدت زمان بسیار کوتاه را داریم . هرچند  هنوز استفاده از سامانه الکترونیک دولت برای ارایه این اطلاعات فراهم اما این اقدام شدنی است و مالیات ستانی از مالکان خانه های  خالی باید از یک جایی شروع شود.

امسال برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی صادر می‌شود

برخلاف گفته‌های وزارت راه و شهرسازی، مسئولان سازمان امور مالیاتی می‌گویند اطلاعات تمام یک میلیون و  ۱۷۴ هزار واحدی که ارایه شده، قابل استفاده نیست و اجرای این قانون با اطلاعات ناقص هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

«هادی خانی» معاون فناوری سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی بخشی از اطلاعات خانه‌های خالی را از طریق سی دی (دیسک فشرده) به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده‌است، اظهار داشت: اطلاعات ذخیره شده در این سی‌دی برای محاسبات مالیاتی ناقص است. هر چند می‌توانیم این بخشی از این اطلاعات را استفاده کنیم اما تمام اطلاعات قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: همواره بحث سازمان امور مالیاتی این بوده که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات و دیتائی ارایه دهد که سازمان بتواند به استناد آن برای محاسبات مالیاتی اقدام کند.

معاون سازمان امور مالیاتی درباره موارد نقص اطلاعاتی گفت: در برخی موارد نمی‌دانیم واحد مسکونی در چه بازه زمانی خالی بوده است، آیا خالی بون این واحد محرز است یا اینکه تنها دلیل، عدم مراجعه افراد به سامانه بوده؟ که تمام این موضوعات محل بحث بوده تا در روند محاسبات و مالیات ستانی اختلالی ایجاد نشود.

خانی با تاکید بر اینکه برخلاف ادعای وزارت راه و شهرسازی از نظر ما دیتای ارایه شده کامل نیست و یک بخش محدودی از این اطلاعات را می‌توان مورد استفاده قرار داد، افزود: حتما عملیات مالیات ستانی از خانه‌های خالی از امسال شروع می‌شود اما دیتای یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد خالی را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه همان اطلاعاتی که در قالب سی‌دی ارایه شده به طور کامل قابل بهره برداری نیست. هر چند اطلاعات بیش از یک میلیون واحد ارایه شده اما در حال حاضر اطلاعات قابل بهره برداری برای کمتر از ۱۰ هزار واحد کامل است و مابقی اطلاعات ناقص است و امکان استفاده از انها را در فرایند محاسبات نداریم.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: وقتی وارد فرایند محاسبات می‌شویم نیاز به دیتای کامل داریم که طبق قانون وزارت راه و شهرسازی باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد بنابراین نباید هزینه اعتراضات مردم به دلیل تقص در اطلاعات را متوجه سازمان امور مالیاتی شود و باید از دقیق بودن و قابل دفاع بودن این اطلاعات مطمن شویم.

خانی تاکید کرد: البته می‌دانیم که همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی با محدودیت‌هایی مواجه هستند و در بخش اعتبار سنجی مشکلاتی دارند و جمع‌آوری این اطلاعات کار راحتی نخواهند بود اما طبق تقسیم کار قانون وزارت راه و شهرسازی باید این داده‌ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

وی گفت: از انجایی که مالیات ستانی از خانه‌های خالی تکلیف قانون است قطعا امسال از خانه‌های خالی با دیتای کامل موجود، مالیات اخذ می‌شود.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار