ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

معنی کترینگ (catering) چیست؟

0
معنی کترینگ (catering) چیست؟کترینگ به معنای تهیه و تدارک وعده‌های غذایی سفارش شده برای شمار زیادی از مهمانان و یا مسافران هواپیما و قطار است.

شاید شما هم به تازگی به مراسم خاص و یا یک قرار کاری دعوت شده باشید و از پذیرایی بسیار دقیق و منظم آن مراسم لذت برده باشید. مدیریت درست و اصولی برای پذیرایی چیزی است که خیلی از ما در پروازهای داخلی و خارجی حس می‌کنیم. این همان چیزی است که از آن به عنوان صنعت کترینگ نام برده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این صنعت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معنی کترینگ چیست؟

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که معنی کترینگ چیست؟! کترینگ (catering) یک کلمه انگلیسی است و به تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی در یک محل و سرو آن‌ در مکان دیگر برای پذیرایی گفته می‌شود. در واقع آن غذاهایی که به همراه دورچین‌های متنوع یا بر اساس نوع سفارش غذایی به همراه ترشی، ماست، سالاد، دسرمیوه‌ای، ژله و یک نوع نوشیدنی هر کدام درون ظروف مخصوص و همگی در یک بسته برای مشتری ارسال می‌شود ماحصل کترینگ است. چند نمونه از کترینگ‌های فعال در این صنعت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کترینگ هواپیمایی
  • کترینگ قطار
  • کترینگ بیمارستانی
  • کترینگ هتلی
  • کترینگ رستورانی

علاوه بر موارد بالا امروزه از صنعت کترینگ برای ارائه خدمات بهتر غذایی و پذیرایی به مهمانان و مشتریان و ایجاد رقابت سالم در مسیر ارائه خدمات باکیفیت و متنوع استفاده می‌شود که البته باید این سرویس‌دهی بخصوص در مورد انواع کترینگ غذاهای رژیمی که برخی رستوران‌ها برای افراد چاق و لاغر و دیابتیک و دارای چربی و فشار خون بالا و… ارائه می‌دهند، تحت نظر متخصصان علوم غذایی و تائید شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد.

در کترینگ‌های هوایی چه می‌گذرد؟

در این بخش شرکت‌های بزرگ هواپیمایی، آشپزخانه‌ها و سامانه‌های اغذیه پیشرفته‌ای را به خدمت می‌گیرند. بطور مثال برای یک پرواز داخلی می‌بایست ۲۰۰ بسته پذیرایی آماده شود. شرکت‌های هوایی چنانچه خود دارای تاسیسات کترینگ باشند محموله‌های خود را تا ۳ تا ۱۲ ساعت قبل از پرواز و با استفاده از خودروهای یخچالدار با دمای استاندار به محل فرودگاه حمل نموده و پس از قرارگیری در کانتینر مخصوص به داخل هواپیما منتقل می‌شود. پس از پرواز هواپیما و سپری شدن ۱۰ دقیقه از این زمان بسته‌های کترینگ در بین مسافران توزیع می‌شود.

بخش کترینگ هوایی یکی از حساس‌ترین و در عین حال مهمترین عنصر کیفی در شرکت‌های هواپیمایی به شمار می‌رود. هر چه نحوه ارائه این سرویس‌ها مطلوب‌تر باشد رضایت‌مندی از آن شرکت بیشتر خواهد بود.

معمولا کترینگ غذاهای هوایی شرایط ویژه‌تری نسبت به سایر کترینگ‌ها دارند. بیشتر غذاهای هواپیمایی از نوع نیمه آماده، کنسروی و کم‌حجم است و شرایط هوایی و ارتفاعی که روی ذائقه مسافران تاثیر می‌گذارد باید در این کترینگ‌ها در نظر گرفته شود. کترینگ غذایی در پرواز‌های صبحگاهی، میانه روز، ظهرگاهی، عصر و شبانه مطابق با فصول سال متغیر است. معمولا در پرواز‌های صبحگاهی مواد با درصد شیرینی بالاتر به جهت تامین انرژی بیشتر، در پروازهای ظهر از غذاهای ترکیبی از قند‌ها و پروتئین‌ها و هنگام شب مواد فیبری و کم‌حجم و سهل‌الهضم پروتئینی مورد توجه قرار می‌گیرد. البته در پروازهای بیش از ۱۲۰ دقیقه از خورش‌ها هم استفاده می‌شود. معمولا در مسیرهای خروجی از مبدا، به غذاهای گرم و در مسیرهای بعدی از غذاهای سرد استفاده می‌شود و در تهیه غذاها از حداقل چربی و ادویه‌جات استفاده می‌کنند.

سری به کترینگ‌های زمینی بزنیم

کترینگ قطاری
در کترینگ‌های زمینی مثل هتلی و قطاری تنوع غذاها بیشتر است و از انواع چلوها، خورش‌ها، کباب‌ها و حتی غذاهای سنتی‌تر همچون آبگوشت و آش به همراه ادویه‌جات مختلف با میزان چربی و نمک متفاوت استفاده می‌شود.

کترینگ بیمارستانی
در مورد کترینگ‌های بیمارستانی و رژیمی شرایط کمی متفاوت‌تر بوده و بر اساس نوع بیماری، غذا باید از مواد اولیه اورگانیک و سالم با کیفیت بالا تهیه و انرژی حاصل از آن محاسبه شود.

عملکرد کترینگ‌ها قسمتی از تجارتی بزرگ‌تر در ارتباط با صنعت مهمان‌نوازی است که در فضای بزرگی از انتخاب‌های مختلف یا سبک‌ها است. تقاضای صعودی به وسیله عموم برای فضاهای اختصاصی که خارج از محیط های کار و زندگی شان باشد باعث هدایت کترینگ ها از بودن در صنعت مهمان نوازی به سمت رهبری در بخش قبلی و درآمدزایی بیشتر شد.

افکار خوب و دوراندیش در صنعت سرویس دهی غذا از غذاهای خوب به غذاهایی لذیذ و خوشمزه باعث یکپارچه‌سازی سرویس‌های کترینگ‌ها شد و همینطور گسترش بازار برای آماده‌سازی صنعت سرویس‌دهی غذا شد. سرویس‌های بیرون‌بر و بگیر ببر باعث افزایش درآمد با کمترین هزینه‌ها شد.

برگرفته از : https://setare.com/fa/news/9927

 

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار