ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اقتصاد توکن محور چیست؟

0

چرا بیت‌کوین ارزشمند است؟

اقتصاد توکن محور (TOKENOMICS) یعنی درک ویژگی‌های عرضه‌ و تقاضای ارزهای دیجیتال

به گزارش تجارت‌نیوز، اقتصاد توکن محور (TOKENOMICS) یعنی درک ویژگی‌های عرضه‌ و تقاضای ارزهای دیجیتال.

در اقتصاد سنتی، اقتصاددانان با استفاده از داده‌های رسمی انتشار و چاپ پول بر انتشار یک ارز فیات نظارت می‌کنند و باید گفت پول در دست دولت‌هاست و آن‌ها با مجموعه‌ای اطلاعات عددی سعی در تبیین و کنترل شرایط پولی و مالی کشور دارند.

در طول تاریخ پادشاهان، ملکه‌ها و بعدها دولت‌ها به دلایل مختلف دست به ضرب سکه یا چاپ پول زدند چون اداره کشور با افزایش درآمد و متعادل کردن بودجه کار سختی است و در اکثر موارد چاپ پول از منظر سیاسی به نفع دولت‌ها تمام می‌شود.

اما آیا چاپ پول همانقدر که به صلاح دولت‌هاست به نفع مردم هم هست؟

در دو سال گذشته همه‌گیری بیماری کویید۱۹ دولت‌ها را ملزم کرد تا کمک‌های معیشتی برای مردم در نظر بگیرند و در نتیجه دولت‌ها مجبور شدند مقادیر زیادی پول چاپ کنند.

چاپ پول تاثیرات مخرب زیادی بر اقتصاد دارد و یکی از مشهودترین تخریبات این عمل کاهش ارزش پول است.

در علم اقتصاد به  کاهش ارزش پول تورم می‌گویند. این یعنی ارزش پول در مقابل کالاهای مورد نیاز هر روز کمتر می‌شود و شما باید بهای بیشتری برای محصولاتی که می‌خرید بپردازید.

توکن چیست؟

توکن یک واحد دیجیتالی از یک ارز دیجیتال است که به عنوان یک دارایی خاص یا برای استفاده خاص بر بستر بلاکچین کار می‌کند.

توکن‌های ساخته شده بر بستر بلاکچین به صورت الگوریتمی ایجاد شدند و این به آن معناست که با کمی دقت می‌توان پیش‌بینی کرد در یک تاریخ مشخص چند توکن ایجاد می‌شود.

قابلیت پیش‌بینی پذیری اقتصاد توکن محور به فعالان اقتصادی کمک می‌کند تا سیاست‌های خود را با بازار تنظیم کنند اما اقتصاد سنتی هر روز پول چاپ می‌کند و سیاست‌های خود را تغییر می‌دهند و این باعث می‌شود تا فعالان اقتصادی هر روز با بحرانی جدید مواجهه شوند.

کل عرضه بیت‌کوین

تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین در جهان استخراج می‌شود. عرضه اولیه بیت‌کوین حدود ۲۱۴۰ عدد بود و بعد از آن بیت‌کوین طی فرایندی استخراج و در بازار عرضه شد. تقریبا هر چهار سال تعداد بیت‌کوین‌های موجود در دنیا نصف می‌شود و این عمل به نصف شدن بیت‌کوین معروف است.

کمیابی بیت‌کوین و افزایش تقاضا روزافزون برای این ارز باعث افزایش قیمت این ارز تا محدوده ۶۰ هزار دلار شده است.

اگرچه ۲۱ میلیون عدد بیت‌کوین عدد بزرگی است اما در مقابل ۸ میلیارد جمعیت کره زمین عدد بسیار کوچکی است و همین باعث می‌شود بیت‌کوین لقب طلای دیجیتال به خود بگیرد.

فناوری بیت‌کوین به سایر ارزهای دیجیتال کمک زیادی کرد و بعد از بیت‌کوین بسیاری از ارزها با استفاده از فناوری بیت‌کوین ساخته شدند.

عرضه در گردش دوج‌کوین

اگرچه بیت‌کوین و بسیاری از دیگر ارزها تعداد محدودی دارند اما برخی از سکه‌ها مانند دوج‌کوین عرضه‌ای نامحدود دارد چون بلوک جدیدی که ایجاد می‌شود همیشه یکسان است.

عرضه دوج‌کوین در گردش حدود ۱۳۱/۱۳ میلیارد عدد است و این یعنی ارزی که قابلیت رشد تورمی ندارد اما طرفداران این ارز که اکثرا میلیاردهای معرف هستند عقیده دارند دوج‌کوین اقتصاد توکن محور است و این چیزی است که دوج‌کوین را ارزی قابل استفاده می‌کند.

برخلاف دوج‌کوین بسیاری از پروژه‌ها قوانینی مبنی بر توکن‌سوزی دارند. یعنی ماهانه مقدار مشخصی توکن به کیف پولی غیرقابل بازیابی منتقل می‌شود و این موضوع باعث افزایش قیمت ارزها به دلیل کاهش تعداد توکن می‌شود.

چرا اقتصاد توکن محور مهم است؟

ست کلارمن، در کتاب سرمایه‌گذاری معروف خود نوشت: در کوتاه‌مدت عرضه و تقاضا به تنهایی قیمت بازار را تعیین می‌کند اما محور بازار بر آینده آن سوار است. می‌توانم بگویم دارایی‌های ارز دیجیتال که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند آینده مالی دنیا هستند.

فاکتورهای زیادی در بررسی اقتصاد توکن محور وجود دارد و مهم‌ترین آن‌ها این است که بدانیم ارز دیجیتال چه کاربردهایی در دنیای اقتصاد دارد. مهم‌ترین فاکتور یک ارز دیجیتال خوب این است که ارتباط معناداری با پروژه خود برقرار کند و در نهایت رشد پروژه باعث رشد ارز دیجیتال می‌شود.

این روزها سوالات اصلی در رابطه با اقتصاد توکن محور به شرح زیر است:

  1. در حال حاضر چند ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد؟
  2. در آینده چه تعداد سکه وجود خواهد داشت و آیا نوسان زیاد ذات این بازار است یا به دلیل عمق کم به وجود می‌آید؟
  3. چه کسی صاحب سکه‌های دیجیتال است؟
  4. آیا اطلاعاتی از سکه‌های غیرقابل استفاده وجود دارد؟

اقتصاد توکن محور برای این مهم است که ارزش بازار رمزارزها را ورای قیمت ارزهای دیجیتال ببینیم. بسیاری از کسانی که تازه وارد بازار رمزارزها می‌شوند استدلال می‌کنند که اگر یک ارز دیجیتال یک دلاری روزی هم قیمت بیت‌کوین شود ما پولدار می‌شویم اما این موضوع در واقعیت امکان‌پذیر نیست. مثلا حدود ۱۰۰ میلیارد ترون در دنیا وجود دارد و برای اینکه قیمت این سکه به اندازه بیت‌کوین شود این ارز باید به با ارزش‌ترین کسب و کار دنیا تبدیل شود پس رشد قیمت ارزهای دیجیتال به عوامل متعددی بستگی دارد.

اگرچه بازار رمزارزها زیر سایه‌ای تاریک پنهان شده و هنوز عموم مردم این بازار را نمی‌شناسند اما به نظر می‌رسد این بازار راه‌های بهتری برای رهایی از سیستم قدیمی و فسادزای فعلی ارائه می‌کند.

عماد صدر

منبع : https://tejaratnews.com/cryptocurrency

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار