ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۰

0

اخذ گواهینامه رانندگی به عنوان شرط لازم برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه موتوری در سراسر جهان مطرح شده است. این موضوع در کشور ایران هم اجرا می‌شود و متقاضیان رانندگی جهت دریافت گواهینامه باید در گام اول به ثبت نام در آموزشگاه یا مراکز مجاز آموزش رانندگی اقدام کرده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، آزمون‌های آیین‌نامه و عملی شهر را با موفقیت پشت سر بگذارند تا گواهینامه خود را اخذ کنند و مجاز به رانندگی در جاده‌های شهری و برون شهری شوند. معمولا گواهینامه‌های رانندگی با اعتبار ۱۰ ساله صادر می‌شوند و در صورتی که اعتبار آن‌ها به اتمام برسد، باید نسبت به تمدید آن اقدام کرد. تمدید گواهینامه رانندگی به گذراندن دوره خاصی نیاز ندارد و افراد بایستی یک ماه قبل از تاریخ انقضا، برای تمدید گواهینامه اقدام کنند. اغلب متقاضیان این سوال را در ذهن دارند که مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی شامل چه مواردی می‌شود و مراحل تمدید به چه صورت است؟ در این مطلب سعی خواهیم کرد اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۰ در اختیارتان قرار دهیم تا متقاضیان در زمان تعویض گواهینامه هیچ مشکلی نداشته باشند.

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

همانطور که اشاره شد، شرایط دریافت گواهینامه رانندگی شامل مواردی از قبیل گذراندن کلاس تئوری و عملی، قبولی در آزمون آیین‌نامه و عملی شهری و پذیرفته شدن در تست‌های پزشکی نظیر بینایی سنجی می‌شود. لازم به ذکر است که این موارد در جهت اخذ گواهینامه و تمدید مدت اعتبار آن مورد نیاز خواهند بود. حال زمانی‌که مدت اعتبار گواهینامه رانندگی به اتمام می‌رسد، افراد باید برای تمدید گواهینامه رانندگی به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم نسبت به تعویض آن اقدام کنند. در ادامه به مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۰ اشاره می‌کنیم تا متقاضیان بدون سردرگمی به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی شامل چه مواردی می‌شود؟!

افرادی که به دنبال تمدید یا تعویض گواهینامه رانندگی هستند باید در زمان مراجعه به پلیس +۱۰، مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

• اصل شناسنامه متقاضی به همراه فتوکپی از صفحه اول شناسنامه (فتوکپی از صفحه توضیحات در صورتی وجود توضیحات)

• اصل و فتوکپی کارت ملی متقاضی

• کد پستی ده رقمی محل سکونت به همراه آدرس دقیق محل سکونت دائمی

• اصل گواهینامه (منقضی شده یا مخدوش شده یا ارائه مشخصات شناسنامه‌ای و وضعیت جسمانی فرد در صورت تغییر)

• سه قطعه عکس رنگی ۴*۳ تمام رخ مربوط به سال جاری برای دارندگان گواهینامه گروه «ب» و دو قطعه عکس ۴*۳ برای دارندگان گواهینامه پایه یک (کاملا ساده، بدون کروات، عینک، آرایش و …)

• اعلام گروه خونی با ارائه هرگونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و … که گروه خونی در آن درج شده است. لازم به ذکر است که تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی با خوداظهاری (ثبت اثرانگشت و امضا خودانگاری) امکان‌پذیر خواهد بود.

• انجام معاینات پزشکی از قبیل تست بینایی

• ارائه گواهی عدم اعتیاد

• پرداخت هزینه‌های مربوط از طریق دستگاه‌های pos یا کلیه شعب بانک ملی و ارائه اصل فیش بانکی

توجه:

– دارندگان گواهینامه‌های قدیمی، می‌توانند جهت اخذ گواهینامه رانندگی جدید، زودتر از موعد مقرر نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

– در صورت مفقود شدن گواهینامه، متقاضی می‌بایست استعلام اولیه را در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی انجام دهد و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و برگه استعلام را دریافت کند.

– کلیه هزینه‌های مربوط به معاینه پزشکی، تست اعتیاد، خدمات الکترونیک و ارسال گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل سکونت بر عهده متقاضی خواهد بود.

– پس از اتمام مراحل مربوط به تمدید گواهینامه رانندگی، رسیدی به متقاضیان داده می‌شود که می‌توانند تا تاریخ اعتبار از آن برای ارائه به ماموران راهنمایی و رانندگی استفاده کنند.

 

آزمون رانندگی

هزینه تمدید گواهینامه رانندگی چقدر است؟

پس از ارائه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، نوبت به واریز هزینه پستی و سایر هزینه‌های جانبی به مبلغ حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد که متقاضیان، می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در دفاتر نسبت به پرداخت اقدام کنند. همچنین در هنگام تمدید گواهینامه رانندگی، جریمه دیرکرد پس از گذشت یک سال تمام از تاریخ انقضا اعتبار گواهینامه از متقاضی اخذ می‌شود. لازم به ذکر است که حداکثر یک هفته تا ۱۰ روز پس از ارائه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی و ثبت درخواست در پلیس +۱۰، گواهینامه جدید برای متقاضی صادر می‌شود.

نکات مهم تمدید گواهینامه رانندگی

افرادی که به دنبال تمدید گواهینامه رانندگی هستند، بایستی به نکات مهم زیر توجه داشته باشند:

• حضور شخص متقاضی در دفتر خدمات الکترونیک جهت اخذ اثر انگشت الزامی است.

• با ارائه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، برگه معاینه چشم صادر خواهد شد که معاینه باید زیر نظر پزشک معتمد پلیس ناجا انجام شود. این نکته را در نظر بگیرید که برای تعویض گواهینامه موقت گروه «ب»، انجام معاینه چشم نیاز نبوده و تنها ارائه یک قطعه عکس کافی است.

• متقاضیان تمدید گواهینامه رانندگی با سن بالای ۷۰ سال، نیاز به معاینه چشم دارند.

• افرادی که گواهینامه قبلی آن‌ها با عینک بوده و در حال حاضر با عمل جراحی لیزیک به عینک نیازی ندارند، بایستی تاییدیه پزشک متعمد ناجا را دریافت کرده و به دفاتر خدمات الکترونیک ناجا ارائه دهند.

• کسانی‌که در گواهینامه منقضی شده، دارای نقض عضو بوده‌اند یا پس از اخذ گواهینامه رانندگی، وضعیت جسمانی آن‌ها تغییر پیدا کرده است، انجام معاینات پزشکی و اخذ نظریه کاردان فنی شهرک آزمایش برای چنین اشخاصی الزامی خواهد بود.

• افرادی که گواهینامه آن‌ها با لنز طبی صادر شده است، می‌بایست پس از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک ناجا به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه کنند.

جمع‌بندی

گواهینامه رانندگی پس از ثبت نام در آموزشگاه‌های مجاز و گذراندن دوره‌های آموزشی و قبولی در آزمون‌های آیین‌نامه و عملی شهر برای متقاضیان صادر می‌شود. گواهینامه‌ها معمولا ۱۰ سال اعتبار دارند و پس از گذشت تاریخ انقضا، بایستی نسبت به تمدید و تعویض آن‌ها اقدام کرد. با ارائه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی به دفاتر خدمات الکترونیک ناجا و پرداخت هزینه‌های مربوط، می‌توان گواهینامه جدید را پس از گذشت حدود ۱۰ روز دریافت کرد.

منبع : https://www.khodrobank.com/reviews/25512

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار