ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

گرفتن کد مالیاتی کارتخوان:

0

در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ قانون گرفتن کد مالیاتی کارتخوان از سوی دولت به وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امورمالیاتی ابلاغ شد تا در هزاره جدید و از سال ۱۴۰۰ نظام مالیاتی ایران شفاف و هوشمندانه آغاز شود. مطابق این قانون همه فروشندگان کالا و صاحبان دستگاه های کارتخوان باید قبل از انجام تراکنش هایی که از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی انجام می دهند، موظف به گرفتن کد مالیاتی کارتخوان هستند. اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید شرایط گرفتن کد اقتصادی کارتخوان، مراحل و چگونگی دریافت آن را را برایتان توضیح می دهیم.

کد مالیاتی چیست و چه نیازی به دریافت کد مالیاتی داریم:

صاحبان مشاغل و کسب و کاری که متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارتخوان هستند، باید قبل از هر کار کد مالیاتی داشته باشند. از کد رهگیری مالیاتی برای شناسایی مشمولین پرداخت مالیات و شفافیت سازی مالیات های پرداختی استفاده می شود.

در واقع با داشتن کد مالیاتی میزان درآمد مؤدیان قابل شناسایی بوده برای همین راه های فرار مالیاتی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی بسته است. همه افرادی که برای دریافت پول و درآمدشان از دستگاه های کارتخوان یا پوز استفاده می کنند موظف به گرفتن کد مالیاتی کارتخوان هستند. بخشی از این مشاغل عبارتند از:

  • کسب و کارهای خانگی
  • کسب و کارهای اینترنتی
  • مدرسان دوره های آکوزشی آنلاین و مجازی
  • طراحان سایت، برنامه نویسان، تولید کنندگان محتوا
  • فریلنسرها، استریمرها و گیمرها
  • و غیره

چگونگی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارتخوان:

مطابق قانون مالیاتی که از بهمن ۹۹ تصویب شد کلیه کسانی که متقاضی دریافت دستگاه های کارتخوان هستند باید قبل از دریافت کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی کد مالیاتی داشته باشند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت دستگاه کارتخوان (pos) باید در سامانه مؤدیان ثبت نام کرده و شناسه یکتای مالیاتی را دریافت کنند. با استفاده از دستگاه های کارتخوان درامدهای نقدی صاحبان کسب و کار مستقیم به حساب بانکی آنها منتقل شده و با استفاده از اطلاعات حساب بانکی و تراکنش های کارت خوان ها سازمان امورمالیاتی از میزان درامد آنها مطلع می­شوند.

کد مالیاتی یا شناسه مالیاتی چیست:

مطابق ماده ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، هر پایانه فروشگاهی یا دستگاه کارتخوان باید دارای شناسه یکتا یا کد مالیاتی باشد.

تراکنش های انجام شده توسط پایانه های فروشگاهی از طریق اتصال به حساب بانکی اطلاعات مربوط به فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی متصل است. از آنجا که شناسه یا کد مالیاتی عامل ارتباطی میان اطلاعات بانکی واحدهای اقتصادی با اطلاعات مالیاتی آن کسب کار است اطلاعات مربوط به تراکنش ها شامل مانده اول دوره مانده آخر دوره وجوه واریزی و سایر وجود برداشت شده که در بانک مرکزی موجود است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می­گیرد.

از شناسه یا کد مالیاتی برای شفافیت مالی، بستن راه های فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشویی استفاده می ­شود. صاحبان کسب وکاری که از طریق قانونی و درست مشغول انجام فعالیت اقتصادی هستند هیچ نگرانی از بابت دریافت شناسه مالیاتی نخواهند داشت چون داشتن شناسه مالیاتی هیچ مشکل برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

گرفتن کد مالیاتی کارتخوان:

مطابق اطلاعیه بانک مرکزی از ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۹ همه کسانی که متقاضی دریافت دستگاه کارتخوان یا درگاه های پرداخت اینترنتی هستند باید قبل از هرکاری برای گرفتن کد مالیاتی کارتخوان اقدام کنند.

بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان هر کدام از صاحبان مشاغل باید کد رهگیری و پرونده مالیاتی داشته باشند برای همین صاحبان دستگاه های کارتخوان، مؤدی مالیاتی به شمار می روند.

سه گروه دریافت کننده کد رهگیری مالیاتی جهت دریافت کارتخوان:

گروه اول، کسانی که دارای پروانه کسب هستند و اقدامات اولیه مانند ثبت نام کد اقتصادی و غیره را انجام داده اند این گروه فقط کافی است اطلاعات پرونده کد اقتصادی خود را پرینت بگیرند.

گروه دوم، کسانی هستند که تازه مشغول به کسب و کار اقتصادی شده اند و باید کلیه مراحل برای صدور پروانه اقتصادی و ثبت نام کد اقتصادی را انجام دهند.

گروه سوم، کسانی که هیچ گونه شناسنامه و کد اقتصادی ندارند ولی صاحب کسب و کار اقتصادی هستند مانند دستفروشان و یا صاحبان کسب وکارهای خانگی و غیره. سازمان امور اقتصادی باید این افراد را مجاب کند که برای تشکیل پرونده اقتصادی و دریافت کد مالیاتی و شناسه اقتصادی خود اقدام نمایند.

شش قدم برای گرفتن کد مالیاتی کارتخوان یا درگاه پرداخت:

برای گرفتن کد مالیاتی کارتخوان مانند سایر امور مالیاتی نیازی به مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی نیست. با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی www.tax.gov.ir همه کارها به صورت اینترنتی و قدم به قدم انجام دهید.

قدم اول پیش ثبت نام الکترونیک:

قبل از هر کار برای گرفتن کد مالیاتی کارتخوان باید ثبت نام کنید. در این مرحله نیاز است که اطلاعات اولیه در خصوص فعالیت اقتصادی که از شما درخواست می شود را به طور دقیق پاسخ دهید و در نهایت آن را تایید کنید.

قدم دوم صحت سنجی اطلاعات:

در مرحله بعد سازمان امور مالیاتی اطلاعات دریافتی از شما را مورد بررسی و راستی آزمایی قرار می دهد و در صورت یافتن مغایرت در اطلاعات ثبت شده با پیامک به اطلاع مؤدی رسیده می شود. پس از دریافت پیامک مبنی بر اصلاح اطلاعات مجددا وارد سامانه پیش ثبت نام شوید واطلاعات را اصلاح کنید.

قدم سوم تولید و ارسال اطلاعات کاربری:

اگر اطلاعات وارد شده از سوی سازمان امور مالیاتی تایید شود بلافاصله پیامکی دریافت خواهید کرد که نام کاربری وکلمه عبور برایتان ارسال می شود. دقت داشته باشید که نام کاربری و کلمه عبور محرمانه است و نباید آن را در اختیار دیگران قرار داد و مسئولیت سوء استفاده توسط دیگران به عهده خودتان است.

قدم چهارم ثبت نام الکترونیک:

پس از دریافت کد کاربری وکلمه عبور می­توانید وارد سامانه شوید. در این مرحله نیاز است که اطلاعات واحد اقتصادی خود را به طور کامل وارد کنید. اطلاعاتی نظیر شعب، انبار، نمایندگی، مجوز، اعضاء، فعالیت و غیره را وارد کنید یا در صورتی که قبلاً وارد کرده اید آن را ویرایش نمایید. پس از تکمیل اطلاعات می­توانید تایید نهایی را انجام دهید.

قدم پنجم، راستی آزمایی:

مانند مرحله دوم اطلاعات وارد شده توسط شما از سوی سازمان امورمالیاتی مورد صحت سنجی و راستی آزمایی قرار می­گیرد و پس از تایید اطلاعات وارد مرحله آخر می شود.

قدم ششم، تایید نهایی:

پس از تایید نهایی شما دارای صفحه اختصاصی با نام کاربری وکلمه عبور خود خواهید شد و با داشتن شناسه یکتای مالیاتی علاوه بر دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه پوز از سایر خدمات الکترونیکی سازمان امورمالیاتی برخوردار شوید.

سه دلیل برای گرفتن کد مالیاتی کارتخوان:

  1. یکی از دلایل دریافت کد مالیاتی کارتخوان از صاحبان دستگاه های کارتخوان، هماهنگی میان اطلاعات شبکه بانکی کشور با پایگاه داده های اطلاعاتی سازمان امورمالیاتی است.
  2. انطباق اطلاعاتی شبکه بانکی کشور با سازمان امورمالیاتی نشان دهنده تعداد کسانی است که مؤدی مالیاتی نیستند.
  3. هدف از این قانون مبارزه با هر گونه پولشویی و فرار مالیاتی است. ضمن آن که از بروز تخلفات مالیاتی جلوگیری می کند همین امر باعث افزایش درامد دولت و تامین هزینه های عمومی می شود.

نکات مهمی که برای ثبت نام کد مالیاتی نباید فراموش کنید:

  • هنگام ثبت نام برای دریافت کد مالیاتی نیاز به پرداخت هیچ گونه وجهی نیست و این کار به صورت کاملاً رایگان انجام می شود.
  • کلیه صاحبان مشاغل ونیز اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع قانون مالیات مستقیم موظف هستند در سامانه امورمالیاتی ثبت نام کنند.
  • صاحبانی مشاغلی که دارای چندین واحد شغلی یا چندین محل برای کسب و کار هستند برای هر کدام از فعالیت های اقتصادی خود به طور جداگانه باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند.
  • البته صاحبان مشاغلی که دارای چند محل فعالیت هستند برای همه محل ها فقط یک بار ثبت نام کافی است و باید آدرس محل اصلی فعالیت خود را در سامانه اعلام نمایند و سایر مکان ها را به عنوان شعب خود معرفی می کنند.
  • مشاغلی که به صورت مشارکتی هستند، یکی از مؤدیان می توانند در سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات سایر شرکا را مسبت به سهم هر شریک اعلام می کنند.
  • اگر در نوع فعالیت ترکیب اعضا تغییر نام، تغییر نشانی یا حتی تبدیل فعالیت از حالت گروهی به انفرادی یا بالعکس یا هر تغییر دیگری از جمله انحلال یا تعطیلی واحد اقتصادی صورت بگیرد باید حداکثر تا دو ماه پس از انجام تغییرات آن را اطلاع سازمان امور مالیاتی برسانید یا در صورت لزوم دوباره اقدام به ثبت نام کنید.
  • تا زمانی که شماره اقتصادی برای صاحبان مشاغل صادر نشده باشد می توانند برای انجام فعالیت ها و تکالیف قانونی خود از شماره ملی شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کنند. (شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی همان شماره اقتصادی قرار داده شده برای مؤدیان است که موظف هستند از آن در معاملات خود استفاده کنند.)
  • منبع : https://maliatha.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار