ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صیغه ٩٩ ساله چیست؟

0

ممکن است این سوال به ذهن متبادر گردد که صیغه ٩٩ ساله چیست؟ صیغه ٩٩ ساله، نوعی از عقد موقت است که مدت زمان آن ٩٩ سال می باشد. نکته مهم این است که این نوع عقد موقت، هیچ فرقی با دیگر عقد های موقت که مدت زمان آنها کمتر یا بیشتر است، نداشته و ندارد و تنها بدلیل استفاده عموم مردم، رایج و متداول شده است.

در واقع صیغه ٩٩ ساله نوعی از ازدواج موقت است که جهت جلوگیری از گناه و ایجاد محرمیت بین طرفین، توصیه میگردد که انجام گیرد. در عقد موقت و صیغه ٩٩ ساله، ازدواج در شناسنامه ثبت نمی گردد اما ازدواج حالت شرعی پیدا می کند و با جاری گشتن خطبه عقد، محرمیت بین زن و شوهر ایجاد می شود. اما گاهی اوقات بعضی از افراد جامعه، ازدواج سفید نموده که این امر مورد قبول شرع مقدس اسلام نبوده و مجازاتهایی را در پی خواهد داشت.

نکته قابل ذکر این است که صیغه ٩٩ ساله هیچ گونه تفاوت خاصی با صیغه معمولی نداشته و ندارد و تنها مورد متفاوت، مدت زمان این دو می باشد که در صیغه معمولی، مدت، کوتاهتر است و بعد از پایان یافتن زمان آن، زن و مرد دیگر به یکدیگر محرم نیستند و در صورت تمایل، میتوانند این مدت را تمدید نمایند اما در صیغه ٩٩ ساله همانگونه که از نام آن پیداست، تا ٩٩ سال بین زن و مرد محرمیت برقرار می باشد. بنابراین صیغه ٩٩ ساله با صیغه معمولی هیچ تفاوتی ندارد و زن و مرد مکلف به رعایت تمام قوانین و مقررات و احکام دینی و شرعی می باشند.

چه تفاوت هایی میان عقد دائم و صیغه ٩٩ ساله وجود دارد؟

  1. در عقد دائم تعیین مدت وجود ندارد اما در صیغه ٩٩ ساله همانطور که از نام آن پیداست، تعیین مدت الزامی است.
  2. در عقد موقت یا صیغه ٩٩ ساله، زن و مرد از یکدیگر ارث نمی برند اما در عقد دائم بعد از جاری شدن خطبه عقد، زن و شوهر از یکدیگر ارث می برند.
  3. در عقد موقت حتما می بایست قبل از عقد، مهریه را تعیین نمود اما در عقد دائم میتوان بعد از عقد نیز اقدام به تعیین مهریه نمود.
  4. در ازدواج دائم زن مکلف است با اجازه و اطلاع همسر خود از منزل خارج گردد اما در عقد موقت این مورد وجود ندارد مگر اینکه با انجام این کار، حقوق مرد تضییع گردد و یا اینکه زن وظایف زناشویی خود را بدرستی انجام ندهد.
  5. در ازدواج دائم یکی از وظایف شرعی و قانونی مرد، پرداخت نفقه زن می باشد اما در ازدواج موقت، مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست مگر اینکه بین طرفین شرط شده باشد.
  6. در عقد موقت میتوان شرط عدم رابطه جنسی را درج نمود اما مطابق با نظر اکثریت فقها، گنجاندن این شرط در ازدواج دائم جایز نیست.
  7. مطابق با فقه و قانون، در ازدواج دائم حتی اگر مرد چندین زن داشته باشد باید حق هم خوابی و برقراری رابطه جنسی میان تمامی زنان به مساوات رعایت گردد اما در ازدواج موقت چنین شرطی وجود ندارد.
مدت زمان صیغه ٩٩ ساله

مدت زمان این صیغه، ٩٩ سال می باشد و بعد از پایان آن دیگر زن و مرد به یکدیگر محرم نیستند اما هیچگونه مانعی وجود ندارد که قبل از پایان این مدت، طرفین از عقد رجوع نمایند. یعنی اینکه مرد میتواند پیش از تمام شدن مدت از آن رجوع نماید و پایان آن را اعلام نموده و بدین ترتیب محرمیت بین زن و مرد از بین میرود و دیگر به یکدیگر محرم نیستند.

در قواعد و متون فقهی، بعضی از فقها، مانند امام خمینی، آیت الله بهجت صیغه ٩٩ ساله را صحیح می دانند و آن را مانند صیغه معمولی به رسمیت می شناسند اما در مقابل بعضی دیگر از فقها آن را باطل اعلام نموده اند.

شرایط صیغه ٩٩ ساله
  1. در انجام صیغه ٩٩ ساله، تنها خواست و رضایت طرفین شرط نیست و می بایست حتما صیغه عقد توسط زن و مرد یا عاقد یا وکیل آنان جاری گردد و مطابق با نظر بعضی از فقها، متن عقد را میتوان به زبان فارسی هم جاری نمود.
  2. رضایت هر دو طرف در عقد موقت، شرط لازم و ضروری می باشد چرا که اگر یکی از آن دو، در اثر اجبار یا اکراه تن به ازدواج موقت داده باشد، عقد باطل می گردد.
  3. در ازدواج موقت بنا بر نظر اکثریت فقها، اجازه پدر جهت ازدواج موقت برای دختر باکره لازم و ضروری می باشد.
  4. بدلیل طولانی بودن مدت صیغه ٩٩ ساله، نباید آن را با عقد ازدواج دائم اشتباه گرفت چرا که صیغه ٩٩ ساله، نوعی از عقد موقت است که تمامی احکام و شرایط عقد موقت می بایست در آن رعایت گردد.
  5. در صیغه ٩٩ ساله نیز مانند دیگر انواع ازدواج موقت، زن و مرد از یکدیگر ارث نمی برند و مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست و مهریه را میتوان بعد از عقد نیز تعیین نمود.
  6. منبع : https://edalatsara.com/99-year-old-concubine

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار