ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صندوق پالایش یکم با هدف سرمایه گذاری خانوار‌ها و کمک به معیشت مردم ارائه شد که متاسفانه پس از آغاز معاملات وضعیت خوبی نداشت و سهامداران این صندوق دچار زیان شدند:

0
در یک سالگی پذیره نویسی بررسی شد؛

پالایش یکم؛ یک سال در زیان!

صندوق پالایش یکم با وجود تخفیف ۲۰ درصدی در زمان عرضه، بعد از گذشت یک سال از زمان پذیره نویسی هنوز در زیان است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در شهریور ماه ۹۹ پذیره نویسی صندوق پالایش یکم آغاز شد. صندوقی که فروش آن با تبلیغ دولتی‌ها همراه بود، بعد از گذشت یک سال سهامداران این صندوق همچنان در زیان هستند.
با توجه به اینکه از زمان آغاز معاملات، این صندوق دو بار به قیمت سر به سر رسیده و پس از آن روند نزولی را در پیش گرفته است، در مورد وضعیت آتی و روند قیمتی صندوق پالایشی با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو نشستیم.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص پذیره نویسی صندوق پالایش یکم اظهار کرد: صندوق پالایش از ۴ نماد پالایشگاهی شتران، شبریز، شبندر و شپنا تشکیل شده است و این ۴ نماد از فروردین تا مرداد ۹۹ رشد بسیار زیادی را تجربه کردند و تبلیغات بسیار زیادی توسط دولت در این نماد‌ها صورت گرفت.

او بیان کرد: از ۵ تا ۳۰ شهریور ماه که خرید صندوق پالایش یکم با ۲۰ درصد تخفیف آغاز شد،  قیمت بسیار بالا بود به طوری که حتی تخفیف ۲۰ درصدی نیز پوشش دهنده خوبی برای قیمت صندوق پالایش یکم نبود.

او تاکید کرد: صندوق پالایش یکم در سال گذشته با بحث‌های زیادی آغاز شد. قبل از شروع ریزش شدید بازار سرمایه وزیر نفت، وزیر اقتصاد و سازمان بورس برای قیمت گذاری و عرضه صندوق پالایش یکم یک مقدار با یکدیگر مشکل داشتند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بعد از عرضه صندوق پالایش یکم ۴ میلیون نفر از خرید این صندوق استقبال کردند، ولی ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این صندوق به فروش رفت. اما ارزش کل صندوق پالایش یکم ۶۲ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین ۲۰ درصد بیشتر فروش نرفت؛ که این ۲۰ درصد فروخته شده هم تا چند ماه قابلیت معامله نداشت، تا اینکه در ۱۱ آذر ۹۹ معاملات آن آغاز شد.

او بیان کرد:  در زمان آغاز معاملات، شاهد نوسانات قیمتی بسیار زیادی در این صندوق بودیم  و قیمت آن از حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز شد و  سپس تا تاریخ  ۲۹ دی ماه شروع به ریزش کرد.

آسایش گفت: در ۲۹ دی ماه قیمت پالایش یکم به محدوده ۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و بعد از آن مجددا شروع به رشد کرد و در تاریخ ۱۲ بهمن مجددا به قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید ولی زیاد دوام نیاورد و مجدد در رویه اصلاح قرار گرفت و بعد از چند روز اصلاح وارد موج صعودی شد. سپس در تاریخ ۲۵ بهمن  به قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید ولی بعد از آن وارد یک اصلاح عمیق زمانی شد و تا قیمت ۶ هزار و ۳۰۰ تومان پیش روی کرد. بعد از آن قیمت صندوق پالایشی وارد روند صعودی شد.

او تاکید کرد: قابل توجه است که، در حال حاضر NAV صندوق پالایش یکم ۹ هزار و ۸۹۲ تومان است، اما آخرین قیمت به ۸ هزار و ۴۵۱ تومان رسیده است. که نشان از ارزش این صندوق دارد، چرا که قیمت خرید آن از NAV صندوق ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین تر است.

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص پذیره نویسی صندوق پالایش یکم اظهار کرد: صندوق پالایش یکم در سال گذشته، مبلغی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود و در قالب پذیره نویسی در سقف‌های سه میلیون تومان تا پنج میلیون تومان فروخته شد.

او بیان کرد: صندوق پالایش یکم با هدف سرمایه گذاری خانوار‌ها و کمک به معیشت مردم ارائه شد که متاسفانه پس از آغاز معاملات وضعیت خوبی نداشت و سهامداران این صندوق دچار زیان شدند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سران قوا در جهت خروج سهامداران صندوق پالایش یکم از زیان چه تصمیماتی اخذ کردند؟، گفت: تصمیم اصلی که دولت در اوایل اردیبهشت ماه امسال در جلسه اختصاصی خود در مورد جبران خسارات ناشی از نوسانات بازار سرمایه برای صندوق پالایش یکم گرفت این بود که، مبلغی معادل ۲۰۰ میلیون دلار یا ۵ هزار میلیارد تومان را به واسطه صندوق تثبیت بازار وارد این صندوق کند و یا در قالب سهام جایزه در اختیار سهامداران این صندوق قرار دهد، به نحوی که ضرر سرمایه گذاران جبران شود، ولی متاسفانه وعده‌ای بود که بدون اجرا باقی ماند و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

اسدی در خصوص وضعیت حال حاضر صندوق پالایش یکم از لحاظ تکنیکال اظهار کرد: از دیدگاه تکنیکال، بعد از شروع معاملات صندوق پالایش یکم، این صندوق دچار ریزش بسیار شدیدی شد و این ریزش ادامه پیدا کرد و قیمت صندوق پالایش یکم تا محدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نزول کرد و مجددا در ۲۹ دی ۹۹ و یا ۳۰ دی ۹۹ شروع به رشد کرد. اما رشد آغازین بسیار قوی نبود و نتوانست ریزش اولیه را جبران کند و فقط یک حرکتی بود برای شروع جبران ضرر که متاسفانه نتوانست به قیمت اولیه باز گردد و مجددا یک ریزش کوتاه داشت و بعد از یک مدتی این صندوق وارد یک کانال صعودی و با ثبات ادامه پیدا کرد و از چند روز گذشته پالایش یکم یک روند تقریبا قوی نسبت به گذشته آغاز کرده است.

او بیان کرد: در حال حاضر این روند ایجاد شده در حال تکمیل است. هم اکنون صندوق پالایش یکم یک خط مقاومت در مبلغ ۷ هزار و ۷۳۱ تومان را شکسته، ولی یک مقاومت قوی‌تر در مبلغ ۱۰ هزار و ۳۰ هزار تومان دارد که این مقاومت می تواند روند فعلی را تضعیف کند.

او تاکید کرد: لازم به ذکر است که، اگر دوباره از این مقاومت نیز رد شود تازه به نقطه سر به سر می رسد و از دیدگاه تکنیکالی در حال حاضر صندوق پالایش یکم در بازده نزدیک به یک سال، ارزش بسیار خوبی ندارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در حال حاضر سرمایه گذاران حقوقی اقدام به خرید کردند که این نشان دهنده افزایش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صندوق پالایش یکم است. همچنین حجم معاملات در صندوق پالایش یکم نسبت به گذشته افزایش یافته که این نیز نشان دهنده قدرت روند است.

پالایش یکم؛ یک سال در زیان!
مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، روند معاملات صندوق پالایش یکم در یک سال گذشته به چه صورتی بوده است؟، گفت: تا هفته گذشته زیان سرمایه گذاران صندوق پالایش یکم ۳۰ درصد بود، ولی این هفته کاهش یافته است و در حال حاضر خریداران صندوق پالایش یکم در ضرر ۱۲ درصدی هستند چرا که، قیمت پذیره نویسی این صندوق ۱۰ هزار تومان بود و علی رغم رشد‌های اخیر قیمت به ۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که از ابتدای امسال این اولین بار هست که زیان صندوق پالایش یکم تا این حد کم شده و هنوز افراد به سود نرسیده اند.

بنابراین با توجه به نکات مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت به علت زیاد شدن قیمت NAV صندوق پالایش یکم با قیمت خرید این صندوق، بهتر است سرمایه گذاران در صورت نیاز نداشتن به نقدینگی فعلا از فروش این صندوق صرف نظر کنند تا با توجه به بهبود بازار و واقعی‌تر شدن قیمت صندوق در آینده نزدیک به سود برسند.

گزارش از مریم فدایی

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/7873312

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار