ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اذن و رضایت پدر شرط لازم برای بخشش مهریه:

0

گذشت زن از حق خود در بستر قانون.

مطابق با قانون زن برای بخشش مهریه باید شرایطی را رعایت کند.

میهن نیکو کارشناس حقوق و عضو مرکز وکلا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بخشش مهریه اظهار کرد: با توجه به این نکته که زن به محض خواندن خطبه‌ی عقد مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هرگونه تصرفی که مایل باشد در آن انجام دهد  می‌توان گفت بخشش مهر هم یکی از این تصرفات است.

نیکو بیان کرد: هرگاه خانمی با استفاده از سند عادی یا رسمی، تمام یا بخشی از مهریه خود را به شوهرش ببخشد، به این عمل بذل یا بخشش مهریه می‌گویند و این کار به روش‌های مختلفی امکانپذیر است.

این کارشناس حقوق اظهار کرد: آنچه که زن در سند بذل مهریه می‌نویسد ممکن است که در امکان رجوع از بخشیدن مهریه موثر باشد؛ گاهی زن به موجب سند یا نوشته‌ای اقرار می‌کند که مهریه اش را از مرد گرفته است، یا اینکه زوجه به موجب سندی ذمه مرد را اصطلاحا بری می‌کند، حالت دیگر این است که زن مهریه خود را به مرد هبه یا هدیه می‌کند.

نیکو گفت: این روش‌ها با هم تفاوت دارند و آثار مختلفی بر جای می‌گذارند؛چرا که اگر زن ذمه شوهرش را از پرداخت مهریه بری کرده یا اقرار به دریافت مهریه کند، دیگر نمی‌تواند از بخشیدن مهریه رجوع کند و دوباره مهریه اش را بگیرد.

اذن پدر برای بخشش مهر

وی تصریح کرد: اصولا زن برای بخشیدن مهریه اش نیاز به اجازه پدر ندارد. مهریه جزء اموال زن بوده و بر اساس قانون زن می‌تواند هرطور که صلاح می‌داند در مورد آن تصمیم بگیرد، اما به لحاظ عملی دفترخانه‌ها اذن پدر برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری می‌دانند، زیرا این اعتقاد وجود دارد که ممکن است مرد او را مجبور به بخشش مهریه کرده باشد یا زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد.

نیکو درباره اعتبار بخشی شفاهی مهریه توضیح داد: در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت بخشیدن مهریه بدون شاهد از طرف زن در نظر گرفته نشده  و زن می‌تواند بدون شاهد، به صورت شفاهی و عدم ثبت دردفترخانه مهریه خود را ببخشد‌.

وی ادامه داد: اما اثبات این امر در محاکم کار سختی است برای اینکه مرد بتواند این مسئله را در دادگاه اثبات کند بهتر است که بخشش مهریه در مقابل شهود باشد یا مدارکی در این باره وجود داشته باشد و گرنه این روش هیچ اعتباری نزد قانون نداشته، خانم و آقا نمی‌توانند ادعا کنند که مهریه بخشیده شده است.

این کارشناس حقوق درباره ثبت بذل مهر گفت: در صورتی که بخشش مهریه در برگه عادی ذکر شده باشد برای اینکه برگه وجهه رسمی داشته باشد باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد، سپس به دفتر ازدواجی که عقد کرده‌اند فرستاده شده تا در قسمت وقایع این ازدواج ثبت شود.

نیکو تصریح کرد: تنها روش قانونی که برای بخشش مهریه وجود دارد مراجعه خانم به دفتر ثبت اسناد رسمی است؛ برای این کار خانم به همراه مدارک هویتی، سند ازدواج و پدر خود باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و با توجه به شرایطی که دارد یک سند برای بخشش مهریه تنظیم و امضا کند.

بخشش مشروط مهریه در شرایطی خاص

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان بخشش مشروط مهر وجود دارد و در صورت تخطی از شرط، دوباره حق مهر زن برقرار می‌شود یا خیر اظهار کرد: زن می‌تواند ابراء یا بخشش مهریه را مشروط یا معلق بر تحقق امری قرار دهید و تا زمانی که شرط یا معلق علیه تحقق نیابد، ابراء یا بخشش مهریه نیز انجام نمی‌شود.

نیکو بیان کرد: اگر بخشش مهریه از سوی زن به صورت مشروط صورت بگیرد و زوج به شرط خود وفا نکند، چنانچه زوج به این امر (خلف وعده‌ی خود) اعتراف نماید یا این که زوجه ادله‌ی محکمه پسند مثلا (شاهد) بر این مسأله داشته باشد، می‌تواند با تقدیم دادخواست به محاکم قضایی مهریه‌ی خود را مطالبه کرده و ابطال سند را از دادگاه بخواهد.

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/7862875

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار