ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

زنی که از سوی همسرش ممنوع الخروج شده است، در چه صورتی می تواند از ایران خارج شود؟

0

در برخی از موارد لجبازی و اختلافات بین زن و شوهر موجب می شود، طرفین به منظور به کرسی نشاندن حرف خود از ابزارهای قانونی که قانونگذار در اختیار هر یک از زوجین قرار داده است استفاده نمایند. برای مثال، زوجه با مراجعه به مراجع قانونی مهریه خود را اجرا می کند تا از این طریق همسر خود را تحت فشار قرار ‌دهد. از سوی دیگر شوهر نیز می تواند با مراجعه به نهاد ذیصلاح از خروج همسرش از کشور جلوگیری کرده و از این طریق به نوعی همسر خود را تحت فشار قرار دهد.

بیشتر بدانید: چگونه از ممنوع الخروجی مطلع شویم؟

مواردی که در خصوص ممنوع الخروجی زن می بایست مد نظر قرار دهید عبارت است از:

  • مرد در چه مواردی می تواند همسر خود را ممنوع الخروج نماید؟
  • زنی که شوهرش وی را ممنوع الخروج نموده در چه صورتی می تواند از ایران خارج شود؟
  • به منظور ممنوع الخروج نمودن زن به کجا مراجعه نماییم؟
  • برای ممنوع الخروج نمودن زن وکیل خود را چگونه انتخاب کنیم؟
  • چگونه همسر خود را ممنوع الخروج نمایم؟

بیشتر بدانید: آیا زن می تواند رفع ممنوع الخروجی بخواهد؟

در نظام حقوقی ایران اصل بر این است، خروج زن شوهردار منوط به رضایت شوهر است. در حقیقت، مرد می تواند بدون هیچ گونه دلیلی همسر خود را ممنوع الخروج نماید، بر اساس بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه مصوب سال ۱۳۵۱ شمسی خروج زن شوهردار از کشور منوط به رضایت شوهر خواهد بود.

آیا خروج شوهر از کشور نیز منوط به رضایت  زن می باشد؟

پاسخ این سوال منفی است. در حقیقت خروج مرد از کشور منوط به رضایت همسر وی نیست. البته زن می تواند تحت شرایطی همسر خود را ممنوع الخروج نماید. برای مثال مردی که از پرداخت مهریه همسر خود امتناع می کند، ممنوع الخروج نمودن وی از طریق اجرای ثبت ممکن خواهد بود. پس تا اینجا دانستیم، به منظور ممنوع الخروج نمودن زن ارائه دلیل یا علت خاصی از سوی مرد نیاز نیست.

بیشتر بدانید: چگونه از خروج فرزندم از ایران جلوگیری نمایم؟

زنی که از سوی همسرش ممنوع الخروج شده است، در چه صورتی می تواند از ایران خارج شود؟

در واقع؛ در این بخش خواهیم دید، آیا ممنوع الخروج شدن زن از طریق  همسرش مطلق و بدون قید و شرط می باشد، یا در مواردی  زن می تواند، حتی بدون رضایت همسرش از ایران خارج شود. برای پاسخ به این پرسش باید به مقررات قانون گذرنامه مصوب سال ۱۳۵۱ شمسی مراجعه نمود. بند ۳ ماده ۱۸ قانون مزبور به صورت کلی پاسخ سوال فوق را داده است.

در موارد زیر زن میتواند حتی بدون رضایت همسرش از ایران خارج شود:

الف . در موارد اضطراری با اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه؛ توضیح اینکه، در صورتی که زن از سوی همسرش ممنوع الخروج شود، قانون این اجازه را به زن داده که در موارد اضطراری بتواند با اجازه دادستانی از ایران خارج شود. قانون ما به طور کلی  اصطلاح (اضطراری) را به کار برده اما مصادیق آن را معین و مشخص ننموده است. به نظر می‌رسد، این موضوع به تشخیص دادستان واگذار شده است. مواردی به شرح ذیل می تواند، از مصادیق شرایط اضطراری به منظور خروج زن از کشور بدون رضایت همسرش محسوب شود:  خروج زن به منظور انجام معاینات پزشکی و اعمال جراحی، خروج زن به منظور شرکت در مسابقات علمی یا ورزشی که مورد تایید و حمایت نهادهای رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است و مواردی از این قبیل.

ب .  دیگر موردی که زن می تواند بدون اجازه شوهرش از کشور خارج شود، اقامت داشتن زوجین در خارج از کشور است. شوهری که خارج از ایران اقامت دارد نمی تواند همسر خود را ممنوع الخروج کند. چرا که مطابق مقررات ایران، اقامتگاه زن شوهردار اقامتگاه شوهر وی  محسوب خواهد شد. پس مردی که در یکی از کشورهای خارجی اقامت دارد نمی‌تواند به واسطه لجبازی یا مسائل دیگر همسر خود را که به منظور  مسافرت یا  اقامت کوتاه مدت به ایران سفر نموده است ممنوع الخروج کند.

ج . مرد خارجی نمی‌تواند همسر ایرانی خود را ممنوع الخروج کند. به موجب مقررات بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه مصوب سال ۱۳۵۱ زنان ایرانی که شوهر خارجی اختیار کرده اند اما به تابعیت ایرانی خود باقی مانده اند از قانون ممنوع الخروج شدن توسط زوج مستثنی می باشند.

بیشتر بدانید: نمونه لایحه اعتراض به منع خروج از کشور

به منظور ممنوع الخروج نمودن زن به کجا مراجعه نماییم؟

برای آنکه شوهر بتواند همسر خود را ممنوع الخروج نماید، در تهران  به اداره گذرنامه و در شهرهای دیگر ایران به  دفاتر گذرنامه مراجعه کرده و با ثبت درخواست همسر خود را ممنوع الخروج می کند. به تعبیر دیگر، مراجعه به اداره گذرنامه و تقدیم درخواست به منظور ممنوع‌الخروج نمودن زن کافی است.

بیشتر بدانید: اعسار

آیا به منظور ممنوع الخروج نمودن زن مراجعه به دادگستری نیز لازم است؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم به منظور ممنوعرالخروج نمودن زن مراجعه به اداره گذرنامه کافی است و مراجعه به دادگستری لازم نمی‌باشد.

بیشتر بدانید: تخلف قاضی از قوانین

به منظور ممنوع الخروج نمودن زن، وکیل خود را چگونه انتخاب کنیم؟

شما می توانید وکیل خود را از بین هر کدام از وکلای رسمی عضو کانون های وکلای دادگستری ایران انتخاب کنید. وکیل شما می تواند با داشتن وکالتنامه رسمی به اداره گذرنامه مراجعه کرده و با ثبت درخواست همسر شما را ممنوع الخروج نماید.

گروه وکلای نستوه متشکل از وکلای مجرب و متخصص عضو کانون وکلای دادگستری مرکز با داشتن دانش و تجربه در حوزه حقوق خانواده و امور مربوط به ممنوع الخروج نمودن زن  یا کسب اجازه از دادستان به منظور خروج از کشور می تواند به عنوان وکیل و مشاور در کنار شما باشد. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در این صفحه با وکلای متخصص ما در ارتباط باشید. گروه وکلای نستوه در راستای قانون تمامی کوشش و تلاش خود را به منظور پیشبرد پرونده و امور حقوقی شما به کار خواهد گرفت.

برگرفته از : https://dadnastouh.com/article

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار