ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رأی دادگاه خارجی در رابطه با طلاق غیابی خارج از کشور در صورتی در ایران قابل اجرا است که با قوانین ایران در این مورد تعارض و اختلاف نداشته باشد:

0

مراحل طلاق غیابی ایرانیان مقیم خارج از کشور.

در این گونه از طلاق ها یک سری محدودیت های قانونی برای زوج ها وجود دارد و طلاق ایرانیان خارج از کشور طبق قوانین و مقررات خاصی صورت می‌گیرد.در این نوشتار به تفصیل به آن پرداخته شده است.

طلاق غیابی خارج از کشور طبق قوانین و مقررات خاصی صورت می‌گیرد. به گزارش مجله دلتا دعاوی و اختلافات خانوادگی، به خصوص طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بر اساس قانون با توجه به محل اقامت و سکونت زوج ها و شرایط زندگی آن ها متفاوت است. در ادامه به ابعاد حقوقی و نحوه و چگونگی طلاق ایرانیانی که خارج از کشور اقامت دارند پرداخته شده است.

طلاق غیابی خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور در رابطه با احوال شخصیه مانند طلاق، ازدواج، ارث، فرزند خواندگی تابع قوانین کشور متبوع خود هستند و نه کشوری که در آن اقامت دارند. (احوال شخصیه به معنی اوصاف و خصوصیاتی است که وضعیت و هویت شخصی و حقوقی و نیز تکالیف فرد را در اجتماع معین می‌کند) بنابراین قوانین طلاق غیابی خارج از کشور با طلاق غیابی در کشور تفاوتی ندارد. در خصوص طلاق غیابی هم مرد و هم زن می‌توانند درخواست طلاق دهند و آن را از طریق دادگاه ایران یا خارج از کشور دنبال کنند. لازم به ذکراست رأی دادگاه خارجی در رابطه با طلاق غیابی خارج از کشور در صورتی در ایران قابل اجرا است که با قوانین ایران در این مورد تعارض و اختلاف نداشته باشد. در غیر اینصورت قابل اجرا و تنفیذ نیست و کنسولگری یا دفاتر ثبت، مکلف به ثبت طلاق نیستند.

هرگاه یکی از زوج ها مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت شخصی که در ایران اقامت دارد صلاحیت رسیدگی به درخواست طلاق را دارد. اگر زن و شوهر هر دو مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آن ها در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فردی که ساکن ایران است و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زن برای رسیدگی صالح است. هرگاه هیچ یک از زن و مرد در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زوج ها برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.

طلاق غیابی به درخواست زن

برای درخواست طلاق چه مرد مخالف باشد یا نباشد، زن می‌تواند با ارسال وکالت در طلاق از کشور محل اقامت برای یکی از آشنایان و یا بستگان و همچنین با ارائه دلیل طلاق مثل یکی از موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد یا عسر و حرج ( سختی  مشقت)از دادگاه خانواده درخواست طلاق کند. و یا زن می‌تواند در کشور محل اقامت خود، تقاضای طلاق کند ولی باید این را بداند که رای دادگاه خارجی فقط در صورتی در ایران معتبر است که قوانین ایران رعایت شده باشد. در غیر این صورت با داشتن رای دادگاه خارجی که قوانین طلاق ایران رعایت نشده است باید از اول دادخواست طلاق از جانب زن در ایران ثبت شود.

درخواست طلاق از طرف مرد

با توجه به این که بر طبق قانون ما برای طلاق ایرانیان مقیم خارج حق طلاق با مرد است. شوهر می‌تواند با ارسال وکالت طلاق از کشور محل اقامت برای یکی از آشنایان، دادخواست طلاق را ثبت کند یا اگر زن مقیم خارج از کشور است به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و تقاضای طلاق را ارائه کند و رأی طلاق غیابی خارج از کشور را به درخواست خود اخذ کند.

اجرای مهریه در طلاق غیابی خارج از کشور

در خصوص مهریه نیز باید گفت، مطالبه مهریه یک دعوای مالی بوده و رسیدگی به آن در هر کشور متفاوت است. بنابراین زن باید دادخواست مهریه را در دادگاه های ایران تقدیم کند.

لازم به ذکر است که در این گونه از طلاق ها یک سری محدودیت های قانونی برای زوج ها وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است.
۱.طبق قانون ایران، تا زمانی که طلاق رسماً در دادگاه های کشور ثبت و پذیرفته نشود، زن در عقد شوهر است.
۲.اگر زن به اعتبار طلاقی که در دادگاه های خارج از کشور گرفته است با مرد دیگری ازدواج کند، بر اساس قانون ایران مجرم بوده و اقدام وی در حکم زنا است و قطعاً مجازات سنگینی برای او تعیین می‌شود.

منبع : https://deltapayam.com/102512

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار