ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

امضای الکترونیکی چگونه ساخته می‌شود؟

0

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، روش‌های بسیاری جهت درج و ساخت امضای الکترونیکی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‎‌توانید اسناد خود را روی ویندوز، مک، دستگاه‌های اندرویدی و iOS امضا کنید.

امضای الکترونیکی، رایج‌ترین نوع امضای بر خط است که به‌عنوان نماد‌ها یا سایر داده‌ها به‌صورت دیجیتالی تعریف می‌شود؛ این امضا به‌نشانه تأیید قصد فرستنده جهت امضا‌ی سند، به اسناد الکترونیکی متصل می‌شود.
امضای دیجیتال کمی پیچیده‌تر از امضای الکترونیکی است و به‌عنوان یک طرح ریاضی جهت نشان دادن صحت و راستی‌آزمایی پیام‌ها یا اسناد دیجیتالی و یک امضای الکترونیکی تعریف می‌شود. در اصل، یک امضای دیجیتالی، نوعی امضای الکترونیکی با ایمنی بالاتر است.
وقتی سندی را با امضای دیجیتالی امضا می‌کنید، امضا اثر انگشتی از سند را به هویت شما پیوند می‌دهد. سپس، این اطلاعات به‌طور دائم در سند جاسازی می‌شوند و امکان دستکاری در آن‌ها وجود ندارد.
امضا‌های الکترونیکی به‌دلیل سادگی در استفاده میان مردم بسیار پرطرفدار هستند. جهت ثبت امضا روی یک سند به شکل امضای الکترونیکی، می‌توانید از ماوس یا انگشت خود (روی یک صفحه لمسی) کمک بگیرید و همان امضای معمولی خود را روی سند بکشید.
امضا‌های الکترونیکی به اندازه امضای دیجیتال قابل اطمینان نیستند؛ زیرا بدون رمزنگاری امن هستند. این فناوری، همان چیزی است که امضا را به هویت امضا‌کننده و زمان امضای سند، مرتبط می‌کند. امضا‌های الکترونیکی، تصویری هستند که روی سند قرار می‌گیرند و اگر کسی پس از امضای سند، آن را دستکاری کند، این موضوع تقریبا قابل اثبات و نمایش نخواهد بود.
امضا‌های الکترونیکی با امنیت کمتر، اما تنظیم بسیار آسان‌تر به شما امکان می‌دهند اسناد را امضا و امضا‌کننده را تأیید اعتبار کنید. اگر در انتخاب بین امضای دیجیتال و امضا‌ی الکترونیکی مردد هستید، باید ببینید که شرکت شما یا سند مدنظرتان به کدام یک نیاز دارد؟
به‌دلیل افزایش سطح امنیت، دولت و صنایع خدمات درمانی از کاربران اصلی امضای دیجیتال هستند. برای استفاده از امضای دیجیتال نیاز به تأیید هویت دارید؛ زیرا معمولا از این نوع امضا در اسناد حساس و قانونی استفاده می‌شود.
اکنون که با تفاوت امضای دیجیتال و امضا‌ی الکترونیکی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که تصمیم بگیرید به کدام یک نیاز دارید. برای اسناد معمولی و کار‌های روزمره، استفاده از امضای الکترونیکی کفایت می‌کند و اغلب افراد به این نوع امضا نیاز پیدا می‌کنند. در ادامه این مطلب با انواع روش‌های ساخت امضای الکترونیکی در ویندوز، مک، دستگاه‌های اندرویدی و iOS آشنا می‌شوید.
امضای الکترونیکی در ویندوز با Adobe Acrobat Reader
کاربران ویندوز می‌توانند برای ایجاد امضای الکترونیکی از Adobe Acrobat Reader DC استفاده کنند. ادوبی آکروبات به شما این امکان را می‌دهد که اسناد آنلاین خود را مدیریت کنید و اسناد امضاشده آنلاین بسازید. به کمک مولد امضای موجود در Adobe Sign نیز می‌توانید اسناد را امضا و سپس ارسال کنید.
ایجاد امضا می‌تواند با کشیدن، تایپ کردن و آپلود تصویر آن صورت بگیرد. پس از ایجاد امضا با کلیک روی گزینه Sign می‌توانید آن را داخل سند جای‌گذاری کنید. برای امضا کردن اسناد در ادوبی آکروبات ریدر، پس از دانلود و نصب آن، مراحل زیر را دنبال کنید:
در پنجره اصلی ادوبی آکروبات، با کلیک روی گزینه Fill & Sign و انتخاب Select a File می‌توانید سند مدنظر خود را باز کنید. همچنین می‌توانید اول سند را باز و سپس گزینه Fill & Sign را انتخاب کنید.
یک پنجره جدید باز می‌شود و از شما می‌پرسد که می‌خواهید چه کار کنید؟ روی دکمه Fill and sign کلیک کنید.
پس از این که سند شما باز شد از نوار بالای آن روی Sign کلیک و سپس Add Signature را انتخاب کنید. اگر قبلا امضایی را اضافه کرده‌اید، در صورت تمایل می‌توانید از گزینه Add Initials برای ذخیره امضای دوم استفاده کنید.
یک پنجره پاپ‌آپ باز می‌شود که به شما سه گزینه برای ثبت امضا ارائه می‌دهد:
گزینه type: به کمک آن می‌توانید نام خود را تایپ کرده و سپس از میان فونت‌های شبه‌دست‌نویس موجود در ادوبی آکروبات، یکی را انتخاب کنید.
گزینه draw: به کمک این گزینه می‌توانید امضای خود را روی تاچ‌پد یا مستقیم روی صفحه لمسی بکشید.
گزینه image: می‌توانید یک تصویر از امضای دستی خود را آپلود کنید.
اگر می‌خواهید از این امضا برای سند‌های بعدی استفاده کنید باید گزینه Save signature را تیک بزنید و سپس روی دکمه Apply کلیک کنید.
حالا می‌توانید امضا را در هر قسمت از سند که نیاز بود، جای‌گذاری کنید. در صورت نیاز می‌توانید اندازه و محل امضا را تغییر بدهید.
از این پس هر زمان که نیاز بود، می‌توانید سند خود را با ادوبی آکروبات باز و با کلیک روی گزینه Sign آن را امضا کنید.
آکروبات ریدر، محدودیتی در امضای اسناد ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر می‌خواهید یک فایل PDF ایجاد کنید یا آن را به فرمت دیگری تغییر بدهید باید از نسخه Pro آن کمک بگیرید.
امضای الکترونیکی در ویندوز با مایکروسافت Word
مایکروسافت ورد، نرم‌افزار شناخته‌شده پردازش کلمات است که در سراسر جهان از سوی افراد و مشاغل، جهت ایجاد و ویرایش اسناد استفاده می‌شود. از آن‌جا که افراد و مشاغل معمولا بیشتر کار‌های خود را با برنامه ورد انجام می‌دهند، بهتر است جهت افزایش سرعت پردازش اسناد، از همین برنامه برای امضای الکترونیکی استفاده کرد.
مراحل زیر را جهت اضافه کردن امضای الکترونیکی به یک سند مایکروسافت ورد، دنبال کنید. دقت داشته باشید که این مراحل به‌طور حتم در نسخه‌های مایکروسافت ورد ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و Office ۳۶۵ قابل اجرا بوده، اما ممکن است در نسخه‌های دیگر وجود نداشته باشد.
وقتی سندی که به امضا نیاز دارد، باز می‌کنید، یک نوار هشدار زرد به شما اخطار می‌دهد که این سند باید امضا شود. روی محل امضا راست کلیک کنید.
از منو گزینه Sign را انتخاب کنید. برای افزودن نسخه چاپی امضای خود، نامتان را در کادر کنار X تایپ کنید. برای انتخاب تصویری از امضای نوشته‌شده خود، روی Select Image کلیک کنید. محل فایل تصویری امضا را پیدا و با کلیک روی Select آن را انتخاب کنید.
در صورت استفاده از کامپیوتر و تبلت می‌توانید با کمک ویژگی inking برای افزودن امضای دست‌نویس، نام خود را در کادری که کنار X قرار دارد، امضا کنید. روی Sign کلیک کنید تا دکمه Signatures در پایین سندتان اضافه شود.
امضای الکترونیکی در مک با Preview
خوشبختانه به کمک ابزار موجود در macOS یعنی Preview می‌توانید اسناد را به‌سرعت و با دقت امضا کنید. برای درج امضا در Preview می‌توانید به کمک یک انگشت، امضای خود را روی ترک‌پد بکشید. در مک‌بوک‌های جدیدتر که از فناوری فورس تاچ استفاده می‌کنند، به‌دلیل حساسیت به فشار، می‌توان امضای دقیق‌تر و بهتری ارائه داد.
اگر از یک iMac بدون ترک‌پد استفاده می‌کنید یا روش‌های قدیمی بیشتر مورداستقبال شما هستند، می‌توانید روی یک تکه کاغذ، امضا و سپس آن را به کمک وب‌کم، اسکن کنید. برای امضای سند در preview، مراحل زیر را دنبال کنید:
سند PDF مدنظرتان را با Preview باز کنید. معمولا Preview اپ پیش‌فرض برای باز کردن این گونه اسناد است.
روی دکمه Show Markup Toolbar کلیک و سپس از نوار ابزاری که ظاهر می‌شود، Sign را انتخاب کنید.
از شما خواسته می‌شود با کشیدن انگشت خود روی ترک‌پد یا با امضای یک کاغذ و اسکن آن با وب‌کم، یک امضا ایجاد کنید. با یک‌بار درج امضا، Preview آن را برای همیشه به خاطر می‌سپارد.
پس از ثبت امضا، می‌توانید از راه منو Sign به آن دسترسی داشته باشید. امضا به شکل یک فایل تصویری در سند ظاهر می‌شود که می‌توان اندازه و موقعیت آن را بنابر نوع سند، تغییر داد.
سایر گزینه‌های موجود در نوار ابزار به شما امکان می‌دهد متن را تایپ کنید، اشکال را روی سند بکشید و در صورت لزوم فرم‌ها را پر کنید.
پس از اتمام کار، روی File و سپس Save کلیک کنید تا امضا در سند شما ذخیره شود. همچنین می‌توانید پس از انتخاب File روی Duplicate کلیک کنید تا فایل اصلی دست‌نخورده باقی بماند و یک کپی امضاشده از سند در سیستم، ذخیره شود.
در صورت تمایل می‌توانید از Adobe Reader DC برای امضا کردن اسناد در مک، کمک بگیرید. مراحل درج امضا با این برنامه در مک، شبیه به ویندوز است؛ بنابر این، می‌توانید مراحلی که در بالا به شما توضیح داده شد، دنبال کنید.
امضای الکترونیکی در آیفون و آیپد
درج امضا در اپ Mail
در آیفون یا آیپد، می‌توانید اسناد را با استفاده از ویژگی نشانه‌گذاری در برنامه Mail امضا کنید. اگر از مک و برنامه Preview برای امضای اسناد استفاده می‌کنید، امضای شما از مک با آیفون یا آیپدتان همگام‌سازی می‌شود. پس دیگر نیازی نیست که دوباره امضای خود را ایجاد کنید. استفاده از این ویژگی راحت است؛ اما فقط در صورتی کاربرد دارد که بخواهید اسناد را در برنامه Mail امضا کنید.
به‌عنوان مثال، ممکن است یک سند PDF از راه ایمیل، برای شما فرستاده شود و لازم باشد که بلافاصله آن را امضا و ارسال کنید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، مراحل زیر را دنبال کنید:
ابتدا PDF پیوست‌شده به ایمیل را لمس کنید و پس از دیدن آن روی آیکون Markup and Reply در گوشه پایینی سمت راست صفحه کلیک کنید.
با ضربه‌زدن روی دکمه امضا در گوشه پایینی سمت راست صفحه می‌توانید به فایل، امضا اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید متن را تایپ و روی سند نقاشی کنید.
وقتی روی Done ضربه می‌زنید، اپ Mail به‌طور خودکار یک ایمیل با پیوست سند امضا‌شده ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید متن مدنظر را در ایمیل، وارد و سپس آن را ارسال کنید.
اگرچه این کار بسیار ساده است، اما فقط در برنامه Mail قابل اجرا و بسیار محدود است. اگر می‌خواهید این کار را از راه برنامه دیگری انجام بدهید، باید از یک برنامه امضای شخص سوم استفاده کنید.
درج امضا با اپ Adobe Fill & Sign
اپ Adobe Fill & Sign، برنامه مناسبی است که به کاربران اجازه می‌دهد، تعداد نامحدودی از اسناد را به‌صورت رایگان امضا کنند. این اپ قادر است که تصاویر اسناد کاغذی را با دوربین ثبت کند، بنابراین کاربران می‌توانند نسخه‌های دیجیتالی فرم‌های کاغذی را ایجاد کنند.
شما می‌توانید به کمک انگشت خود یا قلم، امضای خود را روی صفحه لمسی بکشید. جهت استفاده از اپ Fill & Sign مراحل زیر را دنبال کنید:
ابتدا سند مد نظر خود را پیدا و با انتخاب گزینه Share آن را در اپ Fill & Sign باز و سپس با کلیک روی دکمه signature آن را امضا کنید. پس از اتمام کار، جهت ارسال سند به یک برنامه دیگر، گزینه Share را لمس کنید.
اگر به‌دنبال گزینه‌های بیشتری هستید و اپ Fill & Sign برای شما کافی نیست، می‌توانید از اپ SignNow استفاده کنید. به کمک اپ SignNow می‌توانید ماهیانه پنج سند را به‌صورت رایگان امضا کنید.
امضای اسناد در اندروید
کاربران اندروید می‌توانند از اپ‌های شخص سوم جهت درج امضا در اسناد استفاده کنند. اپ Adobe Fill & Sign رابط کاربری ساده‌ای دارد که استفاده از آن را برای کاربران آسان کرده است. هرچند این برنامه، ویژگی‌های فراوانی ندارد، اما ویژگی‌های ارائه‌شده در آن تقریبا کافی هستند:
امکان عکس‌گرفتن از امضا
ضمیمه کردن عکس‌ها به PDF و ذخیره اسناد امضا‌ شده
دیدن فایل‌های PDF امضا‌ شده، ایمیل کردن و به‌اشتراک‌گذاشتن اسناد امضا‌ شده
استفاده از AcroFields جهت امضای PDF‌
استفاده از اپ‌های ایجاد و درج امضای الکترونیکی در دستگاه‌های اندرویدی ساده است و شما به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. شما همچنین می‌توانید با توجه به نیاز‌های خود، از یکی از اپ‌های زیر استفاده کنید:
اپ DocuSign: مناسب جهت کسب‌ و کار‌هایی که روزانه باید اسناد زیادی را امضا کنند.
اپ Hellosign: مناسب جهت یکپارچه‌سازی با ذخیره‌سازی ابری
اپ SignNow: جهت تیم‌های کوچک
اپ Signature Maker: جهت درج امضای ساده در اندروید
منبع : https://www.iribnews.ir/fa/news/3132399

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار