ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

0

چه افرادی سهام عدالت دارند؟ آخرین خبر برای جاماندگان.

بورسان: در میانه دهه ۱۳۸۰ در دولت احمدی‌نژاد طرحی با عنوان سهام عدالت کلید خورد که بر اساس آن دولت سهام خود در ۴۹ شرکت را بین مردم تقسیم کرد و با این اقدام بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. اما این افراد چه کسانی بودند؟

سهام عدالت به چه کسانی پرداخت شد؟

سهام عدالت با اولویت قرار دادن افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی آغاز شد اما در نهایت ۱۹ گروه‌ از اقشار جامعه مشمول دریافت آن شدند، این ۱۹ گروه در جدول پایین گزارش معرفی شده‌اند.

بزرگترین گروه دارند سهام عدالت «روستاییان و عشایر» و «کارکنان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی هستند.

بیش از ۱۵ میلیون نفر از سهام عدالتی‌ها جزء روستاییان و عشایر و حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارمندان و بازنشستگان هستند. این دو گروه در مجموعه بیش از ۵۸ درصد از جمعیت دارندگان سهام عدالت را تشکیل می‌دهند.

چرا ارزش برگه‌های سهام عدالت متفاوت است؟

ارزش اولیه سهام عدالت در سال ۸۵ برای سهامداران یک میلیون تومان بود. از این رو به همه مشولان سهام عدالت برگه یک میلیون تومانی داده شد. در مقابل قرار بود تا ۱۰ سال سود شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت به دولت اختصاص یابد تا مبلغ یک میلیون تومان پرداختا شود.

اما در سال ۹۴ اعلام شد که سود شرکت‌‎ها تنها ۵۳ درصد از مبلغ یک میلیون تومان را پر کرده است. از این رو از مشمولان سهام عدالت خواسته شد که باقی این مبلغ(۴۶۸ هزار تومان) را واریز کنند تا سهام عدالت یک میلیون تومانی آنها به طور کامل در اختیارشان قرار گیرد. در این طرح تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف داده شد و اعلام شد که انها نیازی نیست مبلغ باقی مانده را بپردازند.

ظاهرا تنها افراد معدودی به این اقدام دست زده‌اند. از این رو از مجموع سهام داران عدالت تنها ۶ میلیون نفر که غالبا افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی هستند دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی هستند. اکثر جمعیت مشمولان سهام عدالت دارای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هستند.

سهامداران می‌توانند با ورود به سامانه سهام عدالت (samanese.ir) ببینند که جزو کدام گروه سهام عدالت هستند.

چند نفر سهام عدالت ندارند؟

براساس آمارها در سال ۱۳۸۵ که طرح سهام عدالت کلید خورد جمعیت کشور حدود ۷۰ میلیون نفر بود که از این تعداد ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شناخته شدند و سهام عدالت به ۲۱ میلیون نفر اختصاص نیافت.

اما با افزایش جمعیت و رسیدن آن به حدود ۸۴ میلیون نفر تعداد افرادی که سهام عدالت ندارند به حدود ۳۵ میلیون نفر می‌رسد.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

جاماندگان سهام عدالت دو دسته‌اند. دسته‌ی اول که نزدیک به ۲ میلیون نفرند، کسانی هستند که اوراق سهام عدالت دارند اما در سامانه ملی اطلاعاتشان موجود نیست.

دسته دوم جاماندگان کسانی که مشمول دریافت سهام عدالت بود‌ه‌اند و جزء ۶ دهک اول درامدی هستند اما در فرایند شناسایی مغفول واقع شده‌اند. جمعیت این افراد نیز حدود ۵ میلیون نفر برآورد می‌شود.

در این میان البته برخی بر این باورند که از ۱۴ میلیون نفری که به جمعیت کشور در فاصله سال‌ ۸۵ تا حال حاضر اضافه‌ شده است، تعداد زیادی مشمول سهام عدالت می‌شوند. از این رو مجموع جاماندگان از سهام عدالت بر اساس برخی برآوردها ۲۱ میلیون نفر اعلام می‌شود.

خبر خوب برای جاماندگان در ۱۴۰۰

با این حال بر اساس بودجه ۱۴۰۰ قرار است که به ۷ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت، سهام اختصاص یابد.

آنطور که سید غنی نظری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند، منابع مورد نظر طرح ثبت‌نام از جاماندگان سهام عدالت در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده و عزم نمایندگان برای اجرای این طرح، جزم است. برای این منظور در بودجه، ۱۵۰هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی برای ثبت نام از جاماندگان در نظر گرفته شده است. بر اساس طرح کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۰ حداقل ۷میلیون ایرانی سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

منبع : https://bourseon.com

چه افرادی سهام عدالت دارند؟

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار