ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رشد اقتصادی مسیر پایدار تقویت ارزش ریال:

0

کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا؛

رشد اقتصادی مسیر پایدار تقویت ارزش ریال/ مراقب شوک اقتصادی باشیم.

یک کارشناس امور اقتصادی با تاکید بر لزوم جلوگیری از بروز شوک‌های جدید اقتصادی، گفت: افت نرخ ارز در کوتاه مدت بر کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش ریال موثر بوده و راهکار اساسی اصلاح ساختار است.

هادی حق‌شناس، نماینده سابق مجلس و کارشناس امور اقتصادی درباره مسیر تقویت ارزش پول ملی و اعتبار بخشی به ریال در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: مهم ترین پارامتری که بر تقویت پول ملی قابلیت تاثیرگذاری دارد، بحث رشد اقتصادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که رشد اقتصادی متناسب با ظرفیت اقتصادی هر کشوری صورت نگیرد، تاثیر آن سبب کاهشارزش پول ملی خواهد شد یا چنانچه به هر دلیل در یک بازه بلندمدت اقتصاد وابسته به واردات کالا ‌شود به عامل تضعیف پول ملی بدل می‌شود یا زمانی که بهره‌وری متناسب با شاخص‌های نرمال صورت نگیرد، نتیجه‌اش در تضعیف پول ملی قابل مشاهده است.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه اظهار داشت: زمانی که صحبت از تضعیف پول ملی به میان می‌آید، معنای آن این می‌شود که متناسب با پول موجود در اقتصاد کالا وجود ندارد، البته حل این مشکل بدون راهکار نیست و باید به چند مورد توجه کرد.

حق‌شناس در رابطه با این راهکارها چنین توضیح داد: اولین نوع راهکار این است، دولت سیاست‌های پولی و مالی را به شکلی تنظیم کند تا خروجی یا نتیجه آن سبب تقویت رشد اقتصادی شود. زمانی که رشد اقتصادی به وجود نیاید، نمی‌توان انتظار تقویت پول ملی را داشت و راهکار مورد اشاره هم در بلندمدت عملیاتی خواهد بود.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اضافه کرد: استقلال بانک مرکزی، نکته بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در تمام دنیا مهم ترین وظیفه بانک مرکزی، تقویت پول ملی است. در اقتصاد ایران معمولا سیاست‌های پولی پیرو سیاست‌های مالی و سایر سیاست‌های اقتصادی است، در حالی که موضوع باید برعکس آن باشد.

وی در این خصوص یادآور شد: تمام دنیا نرخ تورم هدف تعیین می‌کنند به همین دلیل سیاست‌ها به گونه‌ای تدوین می‌شود که نرخ تورم تحقق پیدا کند، ولی در ایران معمولا قضیه عکس آن روی می‌دهد. به این معنا که بانک مرکزی باید به دنبال آن باشد که منابع اجرای سایر سیاست‌های اقتصادی را عملیاتی سازد و در نتیجه مشاهده می‌شود که مرتبا شاخص‌های پولی از شاخص‌های مطلوب فاصله می‌گیرد.

این نماینده سابق مجلس نیز در ادامه ابراز کرد: شاید در دنیای امروز کشوری با تورم‌های بالای ۳۰ درصد انگشت‌شمار باشد زیرا بین تورم و استقلال بانک مرکزی یک رابطه‌ای وجود دارد که در کاهش آن موثر است. به این معنا؛ بانک‌های مرکزی در دنیا استقلال بیشتری دارند، بنابراین تورم آن‌ها به پایین رسیده است. عکس این مسئله هم محقق می‌شود.

حق‌شناس خلاصه توضیحات خود را چنین بیان کرد: دو نکته اساسی و بلندمدت به بخش واقعی اقتصاد برمی‌گردد. به این معنا که باید قسمت تولید یا رشد اقتصاد تقویت شود یا به معنای دیگر سازوکاری مورد توجه باشد که اقتصاد مولد داشته باشیم، نکته فوق راهبرد بلندمدت است. راهبرد کوتاه مدت هم این است که بانک مرکزی باید حداکثر استقلال را برای کنترل شاخص‌های پولی تحت اختیار داشته باشد.

این کارشناس امور اقتصادی در رابطه با افت تورم و امیدواری بابت کاهش نرخ تورم توضیح داد: قطعا کاهش نرخ ارز که در ادوار گذشته هم داشتیم در کنار عادی شدن روال تجاری کشور بر کاهش تورم اثرگذار خواهد بود، اما نباید فراموش کرد در صورت بروز شوک دیگری شبیه شوک‌های قبلی سیر سعودی تورم آغاز می‌شود. بنابراین نیاز است تا به فکر یک راهکار اساسی بود، راهکار مقطعی و زودگذر مشکل را حل نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: زمانی که تورم کاهش یابد بر ارزش ریال هم اضافه خواهد شد، ولی همانطور که توضیح دادم این موارد مُسکن کوتاه مدت یه حساب می‌آید و باید به فکر اصلاح ساختار بود.

منبع : https://www.ibena.ir/news/123986

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار