ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تأثیر کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن:

0

رصد اقتصادی گزارش می‌دهد؛

تأثیر کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن.

هفته‌هاست که بازار مسکن با رکود شدید همراه شده و کارشناسان مسکن معتقدند کاهش قدرت خرید مردم و کاهش قیمت دلار و نیز مذاکرات وین از دلایل رکود سنگین در بازار مسکن است.

به گزارش خبرنگار رصداقتصادی، معضل مسکن در ایران به یکی از قدیمی ترین معضلات مردم و کشور تبدیل شده و در سال ۹۹ هم شاهد رکوردشکنی‌های متعدد در این بخش بودیم. بر اساس جدیدترین بررسی صورت گرفته، یک خانوار تهرانی برای خانه‌دار شدن باید حدود ۱۱۰ سال پس‌انداز کند تا بتواند یک واحد مسکونی را به قیمت امروز (نه قیمت سال ۱۵۱۰ شمسی) خریداری کند.

**با کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت؟

هفته‌هاست که بازار مسکن با رکود شدید همراه شده و کارشناسان مسکن معتقدند کاهش قدرت خرید مردم و کاهش قیمت دلار و نیز مذاکرات وین از دلایل رکود سنگین در بازار مسکن است. ریزش ۸ درصدی قیمت دلار در ماه‌های فروردین و ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ در کنار کاهش هیجانات قیمتی، بازار مسکن را از دو سمت عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار داده است.

بررسی روند تاریخی بازار مسکن نشان می‌دهد که به‌طور کلی این بازار به‌واسطه ماهیت دیرنقدشوندگی، واکنش دیرهنگام به تغییر و تحولات سایر بازار‌ها دارد، اما اکنون به‌دلیل نوسانات شدید بازار‌های اقتصادی، بازار مسکن، این سنت همیشگی را کنار زد و واکنش زودهنگام به تحولات داشت.

به‌استناد بررسی‌های میدانی در فاصله چند روز پس از ریزش بازار‌های اقتصادی، تقاضای غیرمصرفی بازار ملک نیز واکنش نشان داده و فروکش‌کردن بازار‌هایی همچون سکه و دلار در پی اعلام نتایج انتخابات آمریکا در بازار مسکن هم بازتاب داشته است و حالا دلالان و افرادی را که با تب سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها مزید علت در افزایش بیشتر قیمت‌ها شده بودند، وادار به فروش کرده است.

**بازار مسکن از رکود خارج می‌شود؟

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور از آغاز کاهش قیمت مسکن خبر داده و گفته است: در صورتی که روند کاهشی قیمت در بازار‌های موازی ادامه داشته باشد، قیمت مسکن و مصالح ساختمانی نیز روند نزولی به خود می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، بازار مسکن از رکود خارج و وارد رونق شود.

او در عین حال این نکته را هم اضافه کرده است که قیمت آپارتمان به‌محض افزایش قیمت دلار افزایش می‌یابد، اما کاهش قیمت دلار بلافاصله به کاهش قیمت مسکن منجر نمی‌شود و علت این مقاومت در بازار، انتظار بازگشت قیمت دلار به مدار صعودی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه «اقدامات دولت در کاهش قیمت دلار می‌تواند قیمت مسکن را تحت‌تأثیر قرار دهد و از ادامه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن جلوگیری کند»، می‌گوید: بسیاری از احتکارکنندگان بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی احتکار کرده بودند که این خود زمینه‌ساز افزایش قیمت مسکن شده بود، اما با کاهش قیمت ارز، پیشنهاد می‌شود که این گروه از احتکارکنندگان، واحد‌های خود را هرچه سریع‌تر عرضه کنند.

**دورنمای قیمت مسکن

براساس این گزارش؛ کارشناسان بازار مسکن بر این باورند با ایجاد تغییرات مثبت کاهشی در روند تورم پنهان در بازار مسکن یعنی کاهش قیمت پیشنهادی صاحبان املاک یا قیمت فایل‌های فروش در کنار کاهش قیمت ارز، قیمت نهایی واحدهای مسکونی تعدیل خواهد شد؛ بنابراین امسال می‌توان انتظار داشت که حداقل قیمت مسکن افزایش نداشته باشد بلکه با کاهش قیمت هم روبه‌رو خواهیم بود.

سمیرا عسگری

منبع : https://www.rasadeghtesadi.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار