ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

انضباط پولی؛ راهکار موثر کنترل نقدینگی در شرایط فعلی:

0

در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

انضباط پولی؛ راهکار موثر کنترل نقدینگی در شرایط فعلی.

یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی، یک راه برای کنترل نقدینگی افزایش انضباط پولی است.

یوسف کاووسی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: مصوبه اخیر بورسی از جنس رشد نقدینگی است زیرا در نتیجه آن ارزهای صندوق به ریال تبدیل می‌شود و نهایتا هم رشد نقدینگی را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه ابراز کرد: اضافه بر مطلب باید باید این نکته را هم مورد توجه داشت که فضای اقتصادی حاکم دارای شرایطی نیست تا به بازار اجازه ریزش داده شود و از آنجا که عرصه مذاکرات وین   مثبت است، بانک مرکزی به هر حال بازار را مدیریت خواهد کرد زیرا چنانچه بنا باشد، دلار بیش از حدی که مورد انتظار است، بریزد، ریزش بازار بورس هم بیشتر صورت خواهد گرفت.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: تصمیمات مورد اشاره از این جهت مورد توجه قرار گرفته تا مانع ریزش بیشتر بورس شود، اما در عین حال این انتقاد وارد است، با توجه به مقاومتی که در برابر چنین مواردی صورت می‌گرفت، دلیل پولی بودن بیشترین پیشنهادات برای بازار بورس چیست؟ بانک مرکزی در این رابطه مکلف می‌شود و باید محدودیت معاملاتی برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها را حذف کند.

کاووسی در ادامه تاکید کرد: موارد مورد اشاره بدون شک در رشد نقدینگی تاثیر دارد و نتیجه تورم‌زا بودن آن را در خرداد و تیرماه خواهیم دید. وی پیشنهاد خود را برای کنترل رشد نقدینگی چنین توضیح داد: برای کنترل رشد نقدینگی در حال حاضر کار خاصی نمی‌توان انجام داد زیرا متاسفانه در آستانه انتخابات قرار گرفتیم و امکان انجام کار بنیادی وجود ندارد. تمام بازارها در شرایط رکود قرار دارند زیرا چنانچه پول گردش داشته باشد، رونق ایجاد می‌شود و در نتیجه اشتغال به وجود می‌آید، به دنبال این مسئله هم نقدینگی رو به افول می‌گذارد و رشد اقتصادی را به وجود می‌آورد، شاهد هیچ یک از این اتفاقات نیستیم.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اضافه کرد: مسائلی که اکنون مشاهده می‌کنیم (انتخابات و محدودیت‌های کرونا) نشان از این دارد که تلاش‌ها سبب ورود نقدینگی به خط تولید نشده است. انتشار آمارها به صورت غیررسمی نشان از این دارد که پول‌ها در بخش ارزهای مجازی در حال خرج شدن است.

کاووسی در این خصوص یادآور شد: همانطور که اشاره شد نقدینگی مورد اشاره وارد بورس، بازار مسکن، ارز و طلا نمی‌شود و به تولید هم ورود پیدا نمی‌کند زیرا در روزهای آخر کاری این دولت قرار داریم و اقدامات زیربنایی در دستور کار قرار نمی‌گیرد، بنابراین برای سال ۱۴۰۰ که دولت به دو بخش هم (جدید و قبلی) تقسیم می‌شود برای کنترل نقدینگی فقط باید انضباط پولی را افزایش داد زیرا این امر به عنوان مُسکن سبب خواهد شد تا وضعیت از شرایط موجود بدتر نشود.

منبع : https://www.ibena.ir/news/123790

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار