ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مهاجرت پول‌ها از بورس:

0
حجم تقاضا برای خرید سهام در فروردین امسال نسبت به پارسال ۴۱درصد افت کرد و از ۸۵درصد کل معاملات بازار سرمایه به ۲۸درصد رسید، اما در مقابل برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه ۵۶درصد از کل معاملات بازار سرمایه به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت و ارزش کل معاملات این اوراق دست‌کم ۲۱۰۰ درصد (بیش از ۲۱ برابر)رشد کرد.

به گزارش بنکر (Banker)، آمارها نشان می‌دهد حجم معاملات سهام درفروردین امسال به‌طور چشمگیری کاهش یافته و در مقابل حجم معاملات اوراق بدهی، فارغ از اینکه چه‌کسی در حال خرید آن است، به‌شدت افزایش یافته است. این ارقام نشان می‌دهد نقدینگی که پارسال در همین دوره صرف خرید سهام می‌شد، امسال به‌دلیل تغییر مولفه‌های اقتصادی، به سمت معاملات اوراق بدهی مهاجرت کرده است.

بخش عمده این اوراق بدهی را بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خریده‌اند، سرمایه‌گذاران خرد نیز تحت‌تأثیر تغییر رویکرد این سرمایه‌گذاران بزرگ، حجم سرمایه‌گذاری خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افزایش داده‌اند، تحت‌تأثیر این رویداد جریان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها افزایش یافته است. افزایش سرمایه‌گذاری سهامداران خرد در یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، به‌معنای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سهامداران حقیقی و کوچک در اوراق بدهی است. موضوعی که چندی پیش مدیران فرابورس درباره آن آدرس غلط به فعالان بازار داده بودند.

به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل این موضوع تغییر در رویکرد‌های اقتصادی به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی و رکود در بازار‌های موازی است که موجب شده تمایل برای خرید اوراق بدهی یا خرید واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت که بخش عمده منابع‌شان در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری شده، افزایش یابد. با این حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از اسفند پارسال مکلف شدند دست‌کم ۱۵درصد از منابع مالی موجود در سبدشان را در سهام سرمایه‌گذاری کنند.

افت ۴۱درصدی تمایل مردم برای خرید سهام

در فروردین‌ماه پارسال جمعا ۱۳۹هزار میلیارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس دادوستد شده بود اما این میزان امسال به ۸۱هزار و ۸۰۰میلیارد تومان رسید. این آمار نشان می‌دهد تقاضا برای خرید سهام تا ۴۱درصد افت کرده و موجب شده ارزش معاملات بازار سهام ۵۷هزارو ۲۰۰میلیارد تومان کاهش یابد.

کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام موجب شده سهم ۸۵درصدی بازار سهام از کل معاملات بازار سرمایه به ۲۸درصد تنزل کند که در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه است. به‌نظر می‌رسد کاهش انتظارات تورمی موجب شده صاحبان نقدینگی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نپذیرند و پول خود را صرف سرمایه‌گذاری در بازار‌های کم‌ریسک‌تر کنند. از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل تداوم روند نزولی شاخص بورس ۵هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است.

رشد ۲۱۰۰درصد معاملات اوراق بدهی

گزارش همشهری حاکی است: همزمان با کاهش شدید تقاضا برای خرید سهام تقاضا برای خرید اوراق بدهی در بازار سرمایه به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. طبق آمار موجود ارزش کل معاملات اوراق بدهی در فروردین امسال در مقایسه با پارسال ۲۱۱۹درصد افزایش یافته است. در فروردین پارسال جمع کل معاملات اوراق بدهی در بورس تهران و فرابورس معادل ۷هزارو ۲۵۰میلیارد تومان بود اما امسال ارزش کل این معاملات با ۱۵۳هزار و ۶۰۲میلیارد تومان رشد به ۱۶۱هزار میلیارد تومان رسیده است. حجم معاملات این اوراق فقط در فرابورس ۳۵۸۴درصد رشد کرده است. همچنین تحت‌تأثیر رشد معاملات اوراق بدهی برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه، ۵۶درصد از کل معاملات بازار سرمایه به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت. پیش از این در هیچ دوره‌ای، سهم معاملات سهام از کل معاملات بازار سرمایه، به کمتر از ۷۵درصد نرسیده بود.

این ارقام تأیید می‌کنند سرمایه‌گذاران، به‌دلیل تغییر در مؤلفه‌های اقتصادی، سبک سرمایه‌گذاری خود را به سمت سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک‌تر تغییر داده‌اند. برخی تحلیل‌گران برآورد می‌کنند به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی به‌ویژه از آبان پارسال بخشی از نقدینگی راهی سپرده‌های مدت‌دار بانکی شده، با این حال به‌دلیل غیرشفاف بودن آمارهای اقتصادی، اطلاعات دقیقی در این‌باره وجود ندارد اما به‌نظر می‌رسد با توجه به نرخ بهره منفی و تعیین نرخ ۱۶تا ۱۸درصدی در شورای پول و اعتبار برای سپرده‌های مدت‌دار، اوراق بدهی جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته است.

صندوق‌های قابل معامله

در فروردین امسال جمعا ۲۹۰هزار میلیارد تومان انواع محصولات ازجمله سهام، اوراق بدهی، کالا، اوراق مشتقه و یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داد و ستد شده که از این مقدار ۷درصد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اختصاص داشته است. سهم این صندوق‌ها از کل معاملات بازار سرمایه در فروردین پارسال ۵درصد بود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران امسال نسبت به پارسال به خرید واحد‌های این صندوق‌ها تمایل بیشتری داشته اند؛ چنان که ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بوس ۱۴۳درصد رشد کرده و به ۲۰هزارو ۶۰۰میلیاردتومان رسیده است. هم‌اکنون واحد‌های این صندوق‌ها در بورس‌های تهران، فرابورس و بورس کالا دادوستد می‌شود و هرکدام از این صندوق‌ها ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا طرفداران خود را دارد.

دادو ستد کالا

آمارها نشان می‌دهد ارزش کل کالاهایی که در فروردین امسال در بورس کالا دادوستد شده است در مقایسه با فروردین سال قبل ۲۹۱درصد رشد کرده و از ۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومان به ۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است. در فروردین امسال ۹درصد از کل معاملات بازار سرمایه به معاملات محصولات فلزی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اختصاص داشته است این میزان پارسال معادل ۴درصد از کل معاملات بازار سرمایه بود. آمار‌ها نشان می‌دهد در فروردین امسال ۱۲هزارو ۶۰۰میلیارد تومان محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا دادوستد شده که این میزان در مقایسه با پارسال ۳۵۸درصد رشد نشان می‌دهد. ارزش کل معاملات محصولات پتروشیمی هم در فروردین امسال ۲۵۰درصد رشد کرده و به ۷هزار میلیارد تومان رسیده، پارسال جمع معاملات محصولات پتروشیمی ۲هزار میلیارد تومان بود. ارزش فرآورده‌های نفتی مبادله شده در بورس کالا هم در فروردین امسال در مقایسه با پارسال ۲۰۰درصد رشد کرده و به ۵هزارو ۱۵۰میلیارد تومان رسیده است.

منبع : https://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار