ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چه آینده‌ای در انتظار بازار سرمایه است؟

0

 اما و اگرها در خصوص پایان روند ریزشی بورس.

کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق صحبت‌های مدیرنظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس، بیمه کردن سهامداران یکی از راهکارهای کارگشاست.

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به صحبت‌های مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس که گفته بود، «با توجه به درخواست وزیر اقتصاد از بانک‌ها در رابطه با نرخ سود، حمایت‌هایی در راه است»، گفت: در ۳ سال اخیر رشد بازار سرمایه ایران، بانک‌ها بیشترین بازدهی از لحاظ سرمایه گذاری و بهبود عملکرد را از طریق بازار سرمایه داشتند.

او بیان کرد: بانک‌ها همواره جزو بهترین بازدهی‌ها در جمع حقوقی‌ها حضور داشتند، اما متاسفانه در سقوط آزاد قیمتی سهام‌های بازار سرمایه، برخی سهم‌های شاخص ساز و هم وزن ریزش قابل توجه داشته‌اند؛ به عنوان مثال، نماد‌های وپویا، بپیوند، آبادا، ریزش بالای ۶۰ درصدی را تجربه کرده‌اند که نشان دهنده عدم حمایت حقوقی‌هاست که فروش در سقف قیمتی و کسب منافع خاص داشته‌اند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با حمایت‌های گفته شده توسط مدیر نظارت بر نها‌های مالی اظهار کرد: به نظر می‌رسد حمایت‌هایی طبق صحبت‌های مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان در راه است که از جمله آن بیمه کردن سهامدارانی است که میزان سرمایه گذاری آن‌ها ۱۰ میلیون تومان است.به گفته ادهم، اوراق تبعی با تضمین، در سال ۹۹ در برخی شرکت‌های شاخص ساز انتشار یافت، اما متاسفانه به موفقیت نرسید.

کارشناس بازار سرمایه به برنامه‌های آتی از جمله انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق اجاره سهام از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری، مدیران عامل هلدینگ‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: این مورد در ادوار گذشته با موضوعات مختلف نیز بیان شده که ناموفق بوده است.

او تاکید کرد: انتشار اوراق اجاره دارای مراتب اداری از جمله، تائیدیه مهم حسابرس و بازرس قانونی است که تائیدیه حسابرس زمانبر و بر اساس رسیدگی خواهد بود و البته به زودی امکان تحقق وجود ندارد.

چه رویکردی نجات دهنده بازار است؟

ادهم در پاسخ به این پرسش که، هم اکنون چه حمایت‌هایی می‌تواند سبب بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه شود؟، تصریح کرد: به نظر احیای هر کدام از حمایت‌های ذیل، می‌تواند به بهبود شرایط بازار کمک شایانی کند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: براین اساس افزایش ۲۰ برابری حجم مبنا‌ها باعث می‌شود که قیمت پایانی و ارزش سهام شرکت‌ها کاهش قابل توجهی نداشته باشد.

ادهم با اشاره به حمایت حقوقی‌ها از بازار بیان کرد: الزام و ایجاب حقوقی‌های بزرگ مبنی بر حمایت و خرید سهام در سقف قیمتی، فروش مضاعف و بیشترین بازدهی را به دنبال داشته که قطعا فهرست اسامی حقوقی‌های بزرگ از جمله بانک‌ها، هلدینگ‌های سرمایه گذاری و تامین سرمایه‌ها و شرکت‌های دولتی و سایر شرکت‌ها موجود است. اکنون این گروه باید با ۲۵ درصد میزان سرمایه گذاری و قیمت فروخته شده خود در سقف قیمتی از بازار حمایت کنند.

او افزود: کمک گرفتن از بازیگران حقیقی، سهام شرکت‌های کوچک و حذف ایراد و گیر‌های بی مورد از جمله؛ بسته شدن نماد شرکت‌ها مبنی بر ظن معاملات مشکوک، بسته شدن کد معاملاتی حقیقی‌ها مبنی بر انجام معاملات جذاب خرید و ایجاد تشکل‌های فعال و پویا مانند، انجمن حمایت از سهامداران خرد بازار سرمایه لازم است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: جریمه کردن بازارگردان‌های نوسانگیر و جایگزین کردن بازارگردان‌های کارا و موفق به جای بازارگردان‌هایی که در این مدت نقش پویایی در زمان ریزش بازار از خود نشان نداده‌اند و نقش تماشاگر را بیشتر ایفا کرده‌اند.

ادهم در پایان گفت: همچنین حمایت از سهام‌های کوچک که بیشترین تعداد سهام را در بازار دارند می‌تواند راهگشا باشد چرا که تجربه نشان داده است که بازار از حمایت سهام‌های کوچک شروع شده است. همین طور حذف موانع رشد بازار سرمایه که عمدتا از مصوبات یک شبه و بدون کارشناسی است که در شورای عالی بورس اوراق بهادار مطرح شده، لازم است.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7724296

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار