ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اعتراض بازنشستگان به همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی :

0

به گزارش راهبرد معاصر  اعتراض بازنشستگان به همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی. صبح۱۴۰۰/۱/۲۵در برخی استانها برگزار شد. بازنشستگان تامین اجتماعی که حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید، به میزان حقوق خود اعتراض کرد و آن را برابر با خط فقر ندانستند. این دومین تجمع اعتراض آمیز بازنشستگان به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ است.

طی روزهای اخیر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موضوع مورد بحث بود. علی ربیعی امروز مبلغ دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام کرد و حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دارای همسر و دو فرزند به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان می رسد.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که با ۲۰ سال سابقه کاری بازنشسته شدند نیز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان تعیین شد. بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از تعطیلات نوروز اعتراض کردند و حقوق خود را متناسب با خط فقر ندانستند. وزیر کار اعلام کرد که در فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی علاوه بر متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ، ۳۹ درصد افزایش حقوق اعمال میگردد.

وعده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اسفند ۹۹ داده شد و طبق گفته مسئولان باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از فروردین آغاز می شد اما این وعده اجرایی نشد و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال نشد. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرا می شود.

در سال ۹۹ پس از همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری ، بازنشستگان تامین اجتماعی دست به تجمعات اعتراض آمیز زدند و خواستار توجه به معیشت بازنشستگان و بهبود آن شدند. همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مطالبه اصلی معترضان بود که مجلس در بودجه ۱۴۰۰ پرداخت ۸۹ هزار میلیارد از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از فروردین ۱۴۰۰ آغاز می شود و حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میرسد. این رقم برابر با حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری نیست و موجب شد بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از تعطیلات نوروز مجدد تجمع اعتراض آمیز داشته و حقوق خود را متناسب با خط فقر ندانند. اما مدتی قبل وزیر کار اعلام کرد که افزایش ۳۹ درصدی حقوق در حقوق بازنشستگان اعمال میگردد.

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که احکام بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شده و در سایت قرار گرفته است اما بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که نه تنها احکام بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۰ در سایت قابل مشاهده نیست بلکه برای سالیان قبل نیز در دسترس نیست.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

با این وجود بعد از واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال نشده و دلیل آن نقص فنی عنوان شد و سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرا می شود.

به احکام حقوقی معترضیم

بازنشستگان کارگری در برخی استانها از جمله خوزستان مقابل تامین اجتماعی تجمع کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز (۲۵ فروردین) جمعی از بازنشستگان کارگری استان‌ها با حضور مقابل ادارات تامین اجتماعی به فیش‌های حقوقی و دریافتی ناچیز خود اعتراض کردند.این بازنشستگان با بیان اینکه هیچ یک از وعده‌ها عملی نشده از دستمزدهای پایین‌تر از خط فقر خود انتقاد داریم، گفتند: بایستی مستمری‌ها به خط فقر نزدیک شود.آن‌ها می‌گویند ابتدا متناسب‌سازی دور دوم باید کامل و به تمامی اجرایی شود و بعد افزایش مستمری ۱۴۰۰ اعمال شود.بازنشستگان همچنین خواستار تامین درمان رایگان، حق مشارکت و فراهم‌سازی امکانات رفاهی مکفی هستند.

ادامه تبعیض ها در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با وجود اینکه برای دومین بار اصلاح شده، روند اجرایی شدن آن با انتقاد‌هایی همراه بوده است. این همسان سازی برای اولین بار در مرداد سال گذشته اجرایی شد؛ البته نتوانست نیاز‌های معیشتی این قشر را تامین کند. درنتیجه تصمیم گرفته شد مرحله دوم همسان سازی، امسال اجرایی شود.
مسئولان تامین اجتماعی می‌گویند افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با رقم بیشتر از ۴میلیون تومان به حساب آن‌ها واریز می‌شود، این درحالی است که شک و شبهه‌هایی در مسیر اجرایی شدن این افزایش حقوق و ارقامی که قرار است به حساب این افراد واریز شود، وجود دارد. در همین حال، بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان معتقدند که در پرداخت‌ها به بازنشستگان، تبعیض‌هایی اعمال می‌شود و از همین رو اعتراض‌ها به وضعیت موجود ادامه دارد.
نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه براساس بند ب قانون برنامه ششم توسعه، دولت و سازمان تامین اجتماعی مکلف هستند که حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را همسان سازی و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را متناسب سازی کنند، گفت: دلیل این تفاوت در همسان سازی و متناسب سازی این است که بازنشستگان لشکری و کشوری جزو مشاغلی هستند که طبقه بندی شغلی در آن‌ها مشخص است و مطابق قانون، ۹۰ درصد حقوق فرد شاغل را بازنشسته باید دریافت کند، این درحالی است که بیمه شدگان تامین اجتماعی دارای حداقل و حداکثر حقوق هستند که حداکثر حقوق هفت برابر حداقل است و در این بین، دریایی از تفاوت حقوق وجود دارد؛ به همین دلیل نیز فرمول خاصی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌توان درنظر گرفت.

رحمت ا… پورموسی افزود: در مرداد سال گذشته مرحله نخست متناسب سازی برای بازنشسته‌های تامین اجتماعی انجام شد، این درحالی است که از سال ۹۸ با درنظر گرفتن ۵ هزار میلیارد تومان، همسان سازی حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شده بود. در فروردین سال ۹۹ نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر به جز بحث سنواتی و در مهرماه ۱۸ هزار میلیارد تومان دیگر واریز شد؛ یعنی در عرض یک سال ۳۳ هزار میلیارد تومان برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته کشوری و لشکری در کشور با عنوان همسان سازی پرداخت شد. میانگین افزایش حقوق برای بازنشستگان کشوری، ۴۶ درصد و برای بازنشستگان لشکری حدود ۵۷ درصد بود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حقوق

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه داد: با وجود اینکه قرار بود ۳۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود، در یک مرحله فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شد که از این میزان ۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن و… بود. درحقیقت این رقم افزایشی آن قدر ناچیز بود که حداقل حقوق برخی مستمری بگیران، ۱۵۰ هزار تومان در ماه افزایش یافت. این درصورتی است که بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در حقوق خود داشتند. همین موضوع فاصله بسیار زیادی بین این دو قشر مستمری بگیر ایجاد کرد.
وی بیان کرد: حداقل میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی چند نوع است؛ به عنوان نمونه فردی با ۳۰ سال کار و بیمه، در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی داشت که با کسر مالیات و… ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد. فردی با ۳۵ سال کار نیز ۳ میلیون دریافتی داشت که امسال این افراد به رقمی حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با سابقه ۳۵ سال می‌رسند.
وی با اشاره به اینکه این میزان دریافتی با تورم ۴۰ درصدی کشور همخوانی ندارد، گفت: هزینه برآورد زندگی باتوجه به تورم و خط فقر در مشهد، بیش از ۱۰ میلیون تومان است. اما اگر همان رقمی را که دولت و کارفرما به عنوان سبد معیشتی تعیین کرده اند، درنظر بگیرید، نیز مبلغ ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای یک خانواده ۳/۳ نفره به منظور امرارمعاش و زندگی بیان شده است که با حقوق فعلی همخوانی ندارد. پورموسی با بیان اینکه اکنون حداقل هزینه اجاره مسکن در مشهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: بازنشسته‌ای که هزینه درمان دارد و باید هزینه ازدواج فرزندان خود را نیز تامین کند، چگونه می‌تواند با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان این کار‌ها را انجام دهد؟

سهم ما از منابع دولتی چیست؟

وی با بیان اینکه ما تمام تقصیر‌ها را متوجه تامین اجتماعی نمی‌دانیم، گفت: اولین گزینه‌ای که از فیش حقوقی یک فرد شاغل کسر می‌شود، مالیات است و این موضوع برای بازنشسته نیز صدق می‌کند، اما یک بازنشسته از منابع عمومی دولت چه سهمی دارد؟ سازمان یک ورودی و یک خروجی دارد و اگر قرار باشد میزان خروجی از ورودی بیشتر باشد که تاب نمی‌آوریم. اگر دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشسته لشکری و کشوری بودجه کنار گذاشته است و این فرایند را انجام می‌دهد، بازنشسته تامین اجتماعی نیز باید از آن سهمی داشته باشد. انتظار ما این است که این متناسب سازی را دولت برعهده بگیرد؛ زیرا منابع ما محدود و مشخص است و دولت باید پای کار بیاید.

پورموسی بیان کرد: شیوه کنونی همسان سازی سبب تشدید شکاف بین بازنشسته‌های کشوری و تامین اجتماعی شده است. حداقل دریافتی بازنشسته‌های کشوری و لشکری از مهر سال گذشته به ۴ میلیون تومان رسیده است و امسال به بیش از ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد، این درحالی است که بازنشسته تامین اجتماعی قرار است ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند.افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

مستمری‌ها اصلاح می‌شود

نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد با بیان اینکه چند اشتباه دیگر نیز وجود دارد که سبب نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است، گفت: در توافق مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی کشور مقرر شده بود در حقوق اسفند، ۲۶ درصد به علاوه ۲۴۸ هزار تومان به حقوق فعلی این ماه (اسفند) اضافه شود. حقوق حداقل بگیر‌ها هم شامل ۳۹ درصد افزایش بود و مقرر شده بود با متناسب سازی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. حقوق سایر سطوح نیز قرار بود ۲۶ درصد افزایش یابد، اما این کار انجام نشد و این افزایش‌ها براساس حقوق تیرماه یعنی قبل از متناسب سازی مرحله اول صورت گرفت و همین مسئله میزان افزایش حقوق‌ها را کاهش داد.
پورموسی با بیان اینکه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد در روز‌های گذشته جلساتی با نمایندگان مجلس و مسئولان تامین اجتماعی برگزار کرده است، گفت: با پیگیری‌هایی که کردیم، اشتباه‌ها در متناسب سازی حقوق مستمری بگیران پذیرفته شده و قرار است بازبینی انجام شود. مقرر شده است حقوق فروردین براساس فیش‌های صادرشده، واریز شود و از اردیبهشت حکم‌ها درست اجرا و مابه التفاوت نیز در حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

منبع : https://rahbordemoaser.ir/fa/news/83967

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار