ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فاصله حقوق‌ها نجومی می‌ماند؟

0
مهدی عبداللهی:

فاصله حقوق‌ها نجومی می‌ماند؟

درحال حاضر به‌واسطه ماده۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری و بخشنامه‌ای که دولت در زمان افشای حقوق‌های نجومی (سال۹۵) ابلاغ کرده، تفاوت حداقل و حداکثر حقوق در کشور به ۲۱ برابر رسیده و حتی در برخی مناطق دارای بدی آب‌وهوا یا محروم، پرداختی دولت به مدیران به ۲۷ برابر حداقل حقوق نیز می‌رسد، رقمی که در کشورهایی همچون آلمان و ژاپن به ترتیب ۹ و ۱۳برابر است.

مهدی عبداللهی، روزنامه‌نگار: براساس جزء «۱» بند «الف» تبصره «۱۲» ماده‌واحده لایحه بودجه، حقوق و دستمزد گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های دولتی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و همچنین حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، در سال آینده همگی به‌طور مشترک حدود ۲۵درصد افزایش خواهد یافت. این موضوع حالا باعث اعتراضات زیادی در سطح افکارعمومی شده است.

منتقدان می‌گویند افزایش ۲۵درصدی حقوق و دستمزد برای همه کارکنان دولت به‌دور از عدالت است، چراکه با این ضریب برای نمونه شخصی که حقوق و دستمزد ماهانه او ۴میلیون تومان است، افزایش حقوق وی در سال آینده تقریبا یک‌میلیون تومان خواهد بود اما در مقابل فردی که حقوق ماهانه بالای ۳۰میلیون تومانی دارد، با این مصوبه حقوق وی بین ۷٫۵ تا ۱۰میلیون تومان افزایش خواهد یافت. بر این اساس حالا درخواست‌ها از مجلس این است که مصوبه مربوط به افزایش حقوق‌ها در سال آینده را طوری اصلاح کند که افزایش به‌صورت پلکانی اعمال‌شده و منجر به عدالت در دریافتی‌ها شود. اینکه اهمیت این مساله تا چه حدی است باید بگوییم درحال حاضر به‌واسطه ماده۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری و بخشنامه‌ای که دولت در زمان افشای حقوق‌های نجومی (سال۹۵) ابلاغ کرده، تفاوت حداقل و حداکثر حقوق در کشور به ۲۱برابر رسیده و حتی در برخی مناطق دارای بدی آب‌وهوا یا محروم، پرداختی دولت به مدیران به ۲۷ برابر حداقل حقوق نیز می‌رسد، رقمی که در کشورهایی همچون آلمان و ژاپن به ترتیب ۹ و ۱۳برابر است.

  چگونه ۷ برابر به ۲۱ برابر رسید؟

در خرداد سال۱۳۹۵ که رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی علنی شد، مصطفی کواکبیان نماینده وقت مردم تهران در مجلس در اظهاراتی مدعی شد: «آماری وجود دارد که حدود سه‌هزار فیش بین ۲۰ تا ۵۰میلیون تومان وجود دارد که قانونی نیست، البته ۳۰۰فیش هم بالای ۵۰میلیون تومان داریم که پوشش قانونی ندارد.» با افشای اولین فیش حقوق‌های نجومی که مربوط به مدیران بیمه مرکزی ایران، رئیس صندوق توسعه ملی و چندین مدیر بانکی و غیربانکی بود، این موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکارعمومی داشت و حساسیت‌های زیادی را ایجاد کرد. تا زمان افشای حقوق‌های نجومی، براساس مفاد ماده «۷۶» قانون مدیریت خدمات کشوری، سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مدیران دولتی نباید از ۷برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر تجاوز می‌کرد. برای مثال در سال۱۳۹۹ بامنظور کردن حداقل حقوق به میزان ۸/۱میلیون تومان، رقم حداکثر سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مدیران دولتی نباید بیش از ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌شد؛ اما دقیقا همان زمانی که افکارعمومی در ایران به حقوق‌های نجومی اعتراض داشت، شورای حقوق و دستمزد سازمان امور استخدامی کشور که در آن زمان و قبل از تفکیک زیرنظر سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی کشور فعالیت می‌کرد و اتفاقا تحت مدیریت محمدباقر نوبخت، رئیس فعلی سازمان برنامه‌وبودجه نیز بود، در تاریخ ۱۱ مرداد۱۳۹۵ بخشنامه عجیبی را ابلاغ کرد. در بند «۳» این بخشنامه آمده بود: «سقف خالص پرداختی ماهیانه به کلیه مدیران و کارکنان مشمول این مصوبه پس از کسر قانونی و مالیات نباید از ۳برابر سقف حقوق تعیین‌شده در ماده «۷۶» قانون مدیریت خدمات کشوری تجاوز کند.» همچنین در تبصره این بند نیز آمده بود: «پرداخت به کارکنان و مدیران شاغل در واحدهای عملیاتی مستقر در مناطق جغرافیایی بد آب‌وهوا و محروم از تسهیلات زندگی تا ۳۰درصد بالاتر از سقف مقرر در این بند بلامانع است.»

با این مصوبه فاصله ۷برابری حداقل و حداکثر حقوق ماده۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری یک‌باره به ۲۱برابر رسید. بر این اساس با این مصوبه، برای مثال سقف خالص پرداختی ماهانه به‌تمامی کارکنان دولت که با حفظ قانون قبلی باید در سال۹۹ حدود ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان باشد؛ به ۳۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان افزایش‌یافته است.

  مخاطرات تبعیض

جبران عادلانه خدمات موضوع محوری برای کارکنان است و پیامدهای مهم سازمانی را به‌دنبال دارد. این پیامدها را می‌توان در دو سطح: ۱-سازمانی و ۲-خارج از سازمان بررسی کرد. مطالعات تجربی نشان می‌دهد ادراک بی‌عدالتی در پرداخت و تبعیض، اثرات مخربی بر روحیه کار جمعی دارد؛ چراکه اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارکنان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. شواهد تجربی بیانگر این موضوع است که بی‌عدالتی و توزیع غیرمنصفانه حقوق و دستمزد، موجب تضعیف روحیه کارکنان و تنزل روحیه فعالیت در آنان می‌شود. بر این اساس، کارکنان در قبال وجود یا عدم وجود عدالت سازمانی در پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی، در محل کار خود واکنش نشان می‌دهند و این واکنش می‌تواند به‌صورت افزایش یا کاهش برون‌داد باشد. از این منظر، درصورت عدم رعایت عدالت سازمانی یا درک نادرست از آن، کارکنان دچار نوعی تنش مخفی می‌شوند و درنتیجه مشارکت خود را در سازمان کاهش می‌دهند. حتی در مواردی شکاف دستمزدها می‌تواند منجر به تخلفات اداری نیز شود.

اما از سطح سازمانی که عبور کنیم، تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد می‌تواند موجب واکنش‌هایی در سطح جامعه نیز شود. برای نمونه، طی یک‌قرن اخیر که به‌واسطه قانون اساسی مشروطه، سازمان اداری و استخدامی در ایران شکل نوین به خود گرفته، پرداخت حقوق‌های بالا، بدون ریسک و سرموقع، موجب شده در سطح جامعه رقابت برای به دست آوردن مشاغل دولتی بسیار افزایش یابد. همین موضوع ابعاد دیگری نیز به خود گرفته و موجب شده برخی مدیران دولتی، دست به استخدام‌های غیرقانونی در زیرمجموعه خود بزنند و فسادهایی از جنس رشوه نیز رخ دهد. مساله مهم دیگر در این بخش، ایجاد انتظارات در سطح جامعه است. زمانی که دولت‌ها با دست‌ودل‌بازی بسیار، برای پرداخت حقوق‌های بالا به کارکنان خود به هر شیوه‌ای متوسل شده و بودجه حقوق و دستمزد را حتی به بهای خلق تورم، تامین می‌کنند، این سوال برای عامه مردم مطرح می‌شود که چگونه است دولت که هر روز از تحریم‌ها و محدودیت‌های فروش نفت و کاهش درآمد حرف می‌زند، به کارکنان خود حقوق و دستمزد بالا پرداخت می‌کند. شواهد میدانی این اعتراضات را می‌توان در اعتراضات اخیر بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مشاهده کرد که به‌جهت تبعیض در پرداخت حقوق به کارکنان دولتی و بازنشستگان کشوری و لشکری، متعرض دولت شده‌اند. این اعتراضات به‌حدی بوده که دولت مجبور شده در سال آینده ۱۵۰هزار میلیارد تومان نیز از محل‌های مختلف بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها پرداخت کند که همه این منابع صرف همسان‌سازی حقوق‌های بازنشستگان خواهد شد. به‌ هر حال افزایش حقوق و دستمزد دولتی‌ها از این ‌جهت که منابع آن مستقیم (بودجه سالانه و مالیات و…) و غیرمستقیم (از طریق تورم) از جیب کل مردم برداشت می‌شود، حساسیت‌برانگیز است و بی‌توجهی به آن می‌تواند مخاطرات زیادی را خلق کند.

منبع : http://farhikhtegandaily.com/news/52339

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار