ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیا دولت می تواند با پرداخت مطالبات تامین اجتماعی تسویه آن را عملیاتی کند یا نه؟

0

بازار گزارش می دهد:

۳ میلیون و ۵۰۰ بازنشسته تامین اجتماعی در انتظار همسان سازی کامل| بررسی مجدد طرح در کمیسیون تلفیق، روزنه امیدواری.

طرح همسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بار دیگر در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس مورد بررسی قرار می گیرد تا مجلس و دولت با همراهی یکدیگر، منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی را فراهم کنند.

بازار؛ ایرج منصوری: بررسی مجدد این مساله حیاتی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق نشان از اراده دولت و مجلس برای اجرای کامل این طرح برای همه مستمری بگیران به خصوص برای همه ۳ میلیون و ۵۰۰ بازنشسته تامین اجتماعی در کشور است.

همگان اذعان دارند در سال های اخیر به علت تحریم های امریکا و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید بازنشستگان و مستمری بگیران به کمتر از یک سوم و بیشتر کاهش پیدا کرده است و این مساله بازنشستگان را در معرض مشکلات عدیده ای در تامین معیشت زندگی آنان کرده است.

برای جبران کاهش قدرت خرید کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، ترمیم حقوق این اقشار کم درآمد جامعه ضروری است، لذا دولت در یک اقدام هماهنگ در اواخر سال ۹۷ بخشی از حقوق کارکنان خود را ترمیم کرد و مقرر شد که طرح همسازی سازی حقوق بازنشستگان را نیز در صندوق بازنشستگی کشوری عملی کند.

متعاقب این اقدام، دولت همسازی حقوق بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری را به مورد اجرا گذاشت و بیش از ۳۰ درصد مستمری بازنشستگان کشوری افزایش یافت.

اما برای همسازی  مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی منابع زیادی مورد نیاز بود و تامین اجتماعی با توجه به طلب های خود از دولت به تنهایی نمی توانست این طرح را اجرایی کند.

بدهی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت
سازمان تامین اجتماعی برای اجرای طرح همسازی سازی حقوق بازنشستگان خود نیازمند منابع مالی بود، لذا از دولت خواست برای اجرای این طرح تمام بدهی بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

با تلاش دست اندرکاران و مسئولان، دولت در بودجه سال گذشته توانست حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح برای سازمان تامین اجتماعی در نظر بگیرد، که بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان آن از محل واگذاری شرکت های دولتی به تامین اجتماعی بود.

در این خصوص «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز  ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی گفت که برای متناسب‌سازی حقوق “۵۰ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از بازنشستگان لشکری و کشوری بود و ۳۲ هزار میلیارد تومان برای سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی. “

به گفته آقای نوبخت:« تمامی مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شد، اما به دلیل یک مشکل قانونی فقط ۳۰ درصد مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد.»

بر اساس بند “الف” ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید بدهی خود را به تامین اجتماعی تا پایان سال آینده پرداخت کند طرحی که معلوم نیست آیا دولت می تواند با پرداخت مطالبات تامین اجتماعی تسویه آن را عملیاتی کند یا نه؟

بر اساس بند “الف” ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید بدهی خود را به تامین اجتماعی تا پایان سال آینده پرداخت کند طرحی که معلوم نیست آیا دولت می تواند با پرداخت مطالبات تامین اجتماعی تسویه آن را عملیاتی کند یا نه؟

با توجه به وضعیت دشوار بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی با استفاده از منابع مالی خود مرحله نخست این طرح را برای مستمری بگیران خود اجرایی کرد و توانست بخشی از حقوق بازنشستگان خود را ترمیم کند و اجرای کامل آن را به علت نبود منابع مالی ادامه نداد.

از آنجا که تامین اجتماعی برای اجرای این طرح مصمم بود در ادامه تلاش سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بدهی های خود از دولت به جایی نرسید و در این راستا اعتراض سراسری مستمری بگیران این سازمان درسراسر کشور آغاز شد.

بررسی مجدد لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق و روزنه امیدواری بازنشستگان
در بررسی مجدد لایحه بودجه ۱۴۰۰ که مجلس آن را به دولت عودت داده بود، دو طرف تصمیم گرفتند در مرحله تجدید نظر و رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزایش منابع مالی مورد نیاز همسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بار دیگر در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

متعاقب آن اواخر هفته گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی مجددا در این کمیسیون بررسی و سپس برای رای گیری به صحن مجلس فرستاده می‌شود.

«رحیم زارع» با اشاره به اهمیت موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، اعضای هیئت علمی، قانون حمایت از معلولان و رتبه بندی معلمان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده و این مبلغ از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی و پروژه‌های عمرانی تامین خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد: این موضوع در صحن علنی در بخش درآمدی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد در این کمیسیون ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد و مجدداً برای رای گیری به صحن بازگردانده می‌شود.

نماینده مردم شریف آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت در بخش هزینه‌ای بودجه بررسی می‌شود، افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق کارکنان لشکری و کشوری ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس سپس اظهارداشت: سقف معافیت مالیاتی ۴ میلیون تومان است و مازاد بر آن به شکل پلکانی نسبت به تناسب حقوق بالایی که افراد دریافت می‌کنند نرخ مالیات بیشتر خواهد بود.

با توجه به گرانی اجناس و تورم بیش از ۴۲ درصدی در کشور وضعیت معیشتی بسیار ناگواری برای بازنشستگان و مستمری بگیران به وجود آمده است و هیچ روزنه ای هم که نشان دهد در آینده وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد، وجود ندارد.

افزایش چند برابری قیمت مواد غذایی و سایر مایحتاج عمومی کاملا مشهود است و حتی در چند روز اخیر قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله بیش از ۲۵ هزار تومان و قیمت مرغ بیش از ۱۲هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

خط فقر در کشور به ۱۰ میلیون تومان رسیده است
افزایش خط فقر در کشور برای تامین هزینه های زندگی و معیشت خانواده ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان و پرداخت مستمری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی مستمری بگیران این سازمان نیست.

این در حالی است که در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که مستمری بازنشستگان باید به اندازه تامین هزینه های زندگی آنها باشد در حالی که واقعیت این است که این مستمری تنها برای یک هفته هم پاسخگو نیست.

شرایط بد اقتصادی سبب شده که ارزش پول ملی ایران نیز به یک چهارم کاهش پیدا کند و این در کاهش قدرت خرید مردم به خصوص در دو سال اخیر بسیار تاثیرگذار بوده است.

در روزهای اخیر تجمع بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای یکسان سازی مستمری آنها در سطح کشور به صورت گسترده برگزار شد و اگر به این مطالبه توجه نشود بدون شک این اعتراض شکل گسترده ای خواهد گرفت و جا دارد مسئولان برای اجرای زودتر این طرح برنامه ریزیهای لازم را به عمل آورند

در روزهای اخیر تجمع بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای یکسان سازی مستمری آنها در سطح کشور به صورت گسترده برگزار شد و اگر به این مطالبه توجه نشود بدون شک این اعتراض شکل گسترده ای خواهد گرفت و جا دارد مسئولان برای اجرای زودتر این طرح برنامه ریزیهای لازم را به عمل آورند.

با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت ها مستمری و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی حتی برای یک هفته نیاز خانواده های مستمر بگیران را نیز تامین نمی‌کند و بازنشستگان در تلاشند به هر نحوی شده با اجرای طرح همسازی حقوق تا حدودی قدرت خرید را خود را تقویت کنند.

 در این خصوص «علی دهقان کیا» رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مستمری بازنشستگان دیگر کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی کند و در  اعتراض به اندک بودن مستمری و دستمزدها همه ما در صدد هستیم با همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه، همسازی سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل اجرا شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت قرار بود که ۹۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق ایثارگران، بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی اختصاص دهد که از این مبلغ فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده بود و این مبلغ بسیار ناچیزی بود که عملا اجرای متناسب سازی را غیر ممکن کرده بود.

دهقان کیا افزود: برای افزایش سهم تامین اجتماعی از این مبلغ چند جلسه با حمید رضا جاجی بابایی رئیس محترم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و سایر نمایندگان محترم برگزار شد، و مقرر گردید که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهارداشت: ما هم اکنون دنبال این هستیم که ۹۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و سهم سازمان تامین اجتماعی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان از این مبلغ معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان شود.

دهقان کیا بیان کرد: در نظر داریم اگر دولت این مبلغ برای تامین اجتماعی اختصاص دهد از این ۹۰ هزار میلیارد تومان ۴۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات سال های آینده این سازمان هزینه شود و مابقی برای همسازی سازی حقوق بازنشستگان برای سال جاری استفاده شود.

وی گفت: دولت هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از بیمه شدگان تامین اجتماعی می برد و باید دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اهتمام ویژه ای داشته باشد.

گرچه در روزهای اخیر در بسیاری از شهرهای ایران بازنشستگان تجمع اعتراض آمیزی کردند، اما دولت نیز باید با ارائه راهکارهای مناسب نسبت به پرداخت بدهی خود به این سازمان تلاش کند تا تامین اجتماعی در همسان سازی حقوق بازنشستگان سال های گذشته این کشور مشکلی نداشته باشد.

تاکید بر همسان سازی کامل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۰
در این خصوص عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم معتقد است که مجلس تمام تلاش خود را کرده تا متناسب سازی حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۰ تصویب و اجرایی شود.

«علی اصغر عنابستانی» در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: همسازن سازی حقوق بازنشستگان از اوایل سال جاری با متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری توسط سازمان برنامه و بودجه کلید خورد و با اعتراضات متعدد بازنشستگان تامین اجتماعی در طی یکسال گذشته همراه بود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بخش بسیاری از بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، سازمان تامین اجتماعی با توجه به اینکه سازمانی مردم نهاد است هر طرحی که انجام و منجر به هزینه‌های مادی شود باید خود تامین کننده منابع آن باشد.

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به روشی غیر از متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری اعمال شد، این مطالبه بحق از طرف بازنشستگان تامین اجتماعی است که تاکنون به مرحله اجرای شدن درست نرسیده و شاهد اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم، ضمن اینکه دولت مبلغی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به این سازمان بیمه گر دارد که رقم بسیار بالایی است.

سوابق گذشته نشان می دهد که خواسته اقشار ضعیف جامعه علی الخصوص بازنشستگان در اولویت مجلس یازدهم است و بی‌شک نمایندگان مجلس به اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اهتمام ویژه ای دارند.

از طرفی «رمضانعلی سنگدوینی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همسان سازی حقوق و دستمزد باید برای همه رده‌ها و گروه‌ها مدنظر قرار گیرد؛ حتما باید دولت و مجلس سیاست‌های واحدی در زمینه حقوق و دستمزد داشته باشند و نمی شود در این رابطه دوگانه عمل کرد.

این مناسب نیست که بازنشسته تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق و یک بازنشسته دیگر از سازمان دیگر ۷ میلیون تومان حقوق دریافت کند، لذا این اختلاف حقوق در کشور باید ساماندهی شود

سنگدوینی اظهارداشت: این مناسب نیست که بازنشسته تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق و یک بازنشسته دیگر از سازمان دیگر ۷ میلیون تومان حقوق دریافت کند، لذا این اختلاف حقوق در کشور باید ساماندهی شود.

سنگدوینی با بیان اینکه در حال حاضر با تورم بالایی مواجه هستیم، گفت: از این رو دولت باید به مبحث حقوق و دستمزد توجه جدی داشته باشد و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را مدنظر قرار دهد.

همزمان با طرح این مسایل در جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به دنبال ارسال نامه عباس مقتدایی  نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور مبنی بر ضرورت رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرد به استناد بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم نسبت به ترمیم متناسب‌سازی حقوق از محل اعتبارات خود اقدام کند.

متن نامه مقتدایی به شرح زیر است: جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون اول محترم رییس جمهور

با سلام و احترام بر اساس بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس قوانین خود (ماده ۹۶) از محل اعتبارات تخقیقی گردید و بر اساس بند (و) تبصره ۲ بودجه ۱۳۹۹ دولت مکلف گردیده، مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید که مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان در شش ماه اول از محل واگذاری سهام اختصاص و تامین اجتماعی نیز مبلغ ۱۴ هزار میلیارد آن را بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه نمود.

لذا با توجه به افزایش ناچیز حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به نسبت میزان افزایش سایر صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و ماده ۹۶، سازمان تامین اجتماعی مکلف است به استناد بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم نسبت به ترمیم متناسب‌سازی حقوق از محل اعتبارات خود اقدام نماید و لازم است مجددا در شش ماهه دوم سال جاری که می‌تواند حداقل بیش از یک بار در سال حقوق بازنشستگان را افزایش دهد (ماده ۹۶)؛ لذا با عنابت به درخواست جمع کثیری از بازنشستگان، آن سازمان می‌تواند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را با توجه به افزایش درصد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از محل تتمه ۳۲ هزار میلیارد تومان انجام دهد.

طبق گزارشات واصله، رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه نیز اظهار داشته‌اند که سازمان تامین اجتماعی می‌تواند از محل بودجه ۳۲ هزار میلیارد تخصیصی به میزان صددرصد برای انجام متناسب‌سازی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، استفاده نماید.

از حسن توجه جنابعالی قدردانی می‌نماید.

مقتدایی

دولت نیز در پاسخ به نامه وی دستور زیر را صادر کرد: بسمه تعالی، جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

با سلام و احترام به پیوست تصویر نامه شماره ۹۹۱۶۹۴۸۷ مورخ ۹۹ / ۱۱ / ۲۶ نماینده محترم مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص «در خواست توجه به تکلیف دولت در رابطه با متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی؛ با توجه به افزایش ناچیز حقوق آنان نسبت به میزان افزایش سایر صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری»، جهت استحضار، دستور بررسی و اقدام لازم ایفاد می گردد.

ارجاع این نامه با نظر مساعد معاون اول رئیس جمهور برای رئیس سازمان برنامه و بودجه جای امیدواری است و انتظار می رود دولت برای اجرای این طرح همکاریهای لازم را در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت تا از این طریق بخشی از هزینه های زندگی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی جبران شود.

در حال حاضر همه توجه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی به مجلس است تا شاید با افزایش میزان پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان بتواند این طرح را برای تمام بازنشستگان خود در کشور به مورد اجرا در آورد.

اهمیت این مساله از آنجا است که بیش از ۶۵ درصد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی دارای حداقل حقوق ( ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) هستند و ترمیم و افزایش حقوق بازنشستگان در این شرایط بد اقتصادی بسیار ضروری و فوریت انکارناپذیر است.

مسئولان به مستمری‌ بگیران سازمان تامین اجتماعی وعده داده‌اند که قانون متناسب ‌سازی حقوق با اختصاص بودجه مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، اما با توجه به کمبود منابع مالی مشخص نیست دولت و تامین اجتماعی به چه نحوی می‌خواهند این طرح را به صورت کامل در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی کنند.

برگرفته از : https://www.tahlilbazaar.com/news/76357

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار