ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ما بازنشستگان کارگری، در زمان اشتغال تابع قانون کار بودیم و حالا که بازنشست شدیم باید به اندازه کارگران شاغل عیدی بگیریم:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مستمری بازنشستگان، نصف سبد معاش حداقلی است/ تامین اجتماعی به بازنشستگان به اندازه کارگران شاغل عیدی بدهد.

رئیس کانون بازنشستگان شمیرانات می‌گوید: ما بازنشستگان کارگری، در زمان اشتغال تابع قانون کار بودیم و حالا که بازنشست شدیم باید به اندازه کارگران شاغل عیدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهمترین مطالبات کارگران بازنشسته، یکسان‌سازی شرایط و مزایای مزدی با کارگران شاغل است. مزایای مزدی معمول بازنشستگان از جمله حق مسکن و پایه بن بسیار کمتر از شاغلان است و این تبعیض در ارتباط با عیدی پایان سال، دیگر به نقطه اوج می‌رسد.

احمد پنجکی (رئیس کانون کارگران بازنشسته شمیرانات) در این رابطه می‌گوید: هزینه‌های زندگی یک بازنشسته در تهران یا کلانشهرها حدود ۸ میلیون تومان است. تورم سال قبل حدود ۴۰ درصد بود امسال هم تورم حداقل ۳۰ درصد است و هیچ گاه، این تورم در افزایش مستمری بازنشستگان لحاظ نشده است این در حالیست که ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید مستمری‌ها باید به اندازه افزایش هزینه‌ها زیاد شود.

به گفته وی، هربار به یک بهانه‌ای حقوق مزدی بازنشستگان را ادا نکردند، هشت سال جنگ بود و مزد و مستمری به اندازه‌ای که باید زیاد نشد حتی در یک سالهایی تثبیت شد و بعد از آنهم به بهانه بحران یا کرونا یا هرچیز دیگر، از شناسایی حقوق مزدی بازنشستگان فرار کردند حالا کار به جایی رسیده که مستمری یک بازنشسته نصف سبد معاش حداقلی هم نیست!

پنجکی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت «تورم واقعی» در مذاکرات مزدی می‌گوید: هیچ سالی مزد کارگران شاغل و مستمری بازنشستگان به اندازه تورم واقعی و ملموس زیاد نشد؛ اگر تورم واقعی را مبنا قرار می‌دادند، امروز عقب ماندگی معیشتی جامعه کارگری تا این اندازه عمیق و گسترده نمی‌شد.

نماینده بازنشستگان شمیرانات به مساله «عیدی بازنشستگان» اشاره می‌کند و می‌گوید: عیدی یک بازنشسته کارگری، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ می‌گویند همه بازنشستگان همینقدر عیدی گرفته‌اند این در حالیست که همسان‌سازی برای بازنشستگان کشوری و لشگری به خوبی و به درستی اجرا شد و الان مستمری ما کارگران بازنشسته بسیار از آن‌ها عقبتر است؛ چرا یک کارگر بازنشسته باید به اندازه کارمندان شاغل و بازنشسته عیدی بگیرد، مگر به اندازه آن‌ها حقوق می‌گیرد؟!

تلاش برای افزایش عیدی بازنشستگان

او ادامه می‌کند: ما بازنشستگان کارگری، در زمان اشتغال تابع قانون کار بودیم و حالا که بازنشست شدیم باید به اندازه کارگران شاغل عیدی بگیریم؛ اکنون به شدت پیگیر بحث عیدی هستیم و تلاش داریم که عیدی بازنشستگان کارگری به پایه شاغلان برسد.

تامین اجتماعی استدلال می‌کند که پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان هزینه‌بر است و از عهده سازمان خارج است. پنجکی در مقابل این استدلال می‌گوید: ما معتقد هستیم تامین اجتماعی می‌توانست از عیدی شاغلان، حق بیمه بگیرد یعنی عیدی را هم مثل حقوق، مشمول پرداخت بیمه کند و از آن محل، به بازنشستگان عیدی کارگری بپردازد.

او تاکید می‌کند: اگر این طرح اجرایی شود یعنی سازمان از عیدی شاغلان، حق بیمه بگیرد می‌تواند سالهای آینده به بازنشستگان به اندازه شاغلان و حداقل دو پایه حقوق کارگری، عیدی بدهد؛ سازمان تامین اجتماعی می‌تواند این طرح را پیاده کند؛ در عین حال از نمایندگان مجلس نیز درخواست داریم این مساله را دنبال کنند و نگذارند حقوق مزدی بازنشستگان کارگری بیش از این ضایع شود.

نماینده بازنشستگان شمیرانات در پایان اضافه می‌کند: آن یک میلیون و پانصد هزار تومانی که در بهمن پرداخت کردند، تا امروز تمام شده و برای شب عید بازنشسته نمانده؛ بازنشستگان خانواده‌های بزرگتری به نسبت شاغلان دارند؛ اکثر آن‌ها نوه و نتیجه دارند؛ آیا با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌توانند هزینه‌های شب عید خانواده را تامین کنند؟!

برگرفته از : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار