ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

یارانه نقدی تاثیر زیادی روی تورم ندارد و مقدار زیادی از تورم موجود به خاطر عدم اطمینان به بازار است:

0

رییس اتاق ایران و سوییس در گفت‌وگو با ایلنا:

یارانه نقدی مشکلی را حل نمی‌کند/ دخالت‌های دولت باعث افزایش تورم می‌شود/ قوانین بوروکراتیک اجازه رشد اقتصادی را نمی‌دهد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: از آنجا که مشکلات قانونی، اقتصادی و تجاری حل نشده است، یارانه نقدی هم مشکلی را حل نمی‌کند. فردی که یارانه نقدی می‌گیرد هم طی مدت کوتاهی آن را خرج می‌کند تا اینکه درصد تورم آن را پوشش دهد و یارانه دیگر اثری نداشته باشد، در واقع صرفا وقت خریده می‌شود.

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهار داشت: افزایش یارانه نقدی در کوتاه مدت می‌تواند به نفع اقشار ضعیف باشد اما در درازمدت مسئله‌ای را حل نمی‌کند. در کوتاه‌مدت یارانه نقدی مانند چسب روی زخمی است که علت اصلی آن دخالت بسیار زیاد دولت در اقتصاد، ضعیف بودن بخش خصوصی و قوانین بروکراتیک است که تجارت را مشکل می‌کند. بنابراین احتمالا در کوتاه‌مدت کمک‌کننده باشد اما در بلندمدت مشکلات بیشتری برای اقشار کم‌درآمد ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: بزرگترین رقیب بخش خصوصی شرکت‌های دولتی هستند که سوبسیدهای دولتی می‌گیرند، اصولا وجود سوبسید در اقتصاد باعث ناکارآمدی می‌شود. دلیل اینکه یارانه نقدی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد وجود سوبسید در اقتصاد است. وقتی اقتصاد آزاد کار نکند، دخالت‌های دولت باعث افزایش تورم می‌شود، در چنین شرایطی افزایش میزان یارانه نقدی کاری از پیش نخواهد برد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تصریح کرد: در اقتصادهای پیشرفته مانند سوییس نیازی به یارانه نقدی نیست. در سوییس یارانه نقدی که میزان زیادی بود، بین تک تک شهروندان به رای گذاشته شد و بیشتر افراد یارانه نقدی را رد کردند و گفتند این پول را نمی‌خواهند.

وی در ادامه اشاره کرد: دلیل عقب‌افتادگی هر اقتصادی، درصد مداخله دولت و نهادهای دولتی در اقتصاد است، یعنی به جای اینکه نقش نظارت را بازی کنند وارد رقابت می‌شوند؛ شرکت تاسیس می‌کنند و این شرکت‌ها با بخش خصوصی وارد رقابت می‌شوند. از آنجا که در این شرکت‌ها سود اهمیت ندارد، تبدیل به بنگاه‌های ضررده می‌شوند، به تبع آن دولت مجبور می‌شود به خاطر اینها، برای صنف مربوطه تمرکز بیشتری از طریق قوانین پیچیده بگذارد تا بخش خصوصی را در آن صنف کوچک کند. این موضوع در همه صنف‌ها قابل مشاهده است. بعد هم مجبور می‌شوند که یارانه دهند.

مافی همچنین تصریح کرد: از آنجا که مشکلات قانونی، اقتصادی و تجاری حل نشده است، یارانه نقدی هم مشکلی را حل نمی‌کند. فردی که یارانه نقدی می‌گیرد هم طی مدت کوتاهی آن را خرج می‌کند تا اینکه درصد تورم آن را پوشش دهد و یارانه دیگر اثری نداشته باشد، در واقع صرفا وقت خریده می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس با تاکید بر لزوم کاهش روندهای بروکراتیک اظهار کرد:‌ از این جهت دولت می‌تواند روی از میان برداشتن قوانین بروکراتیک تمرکز کند که دست بخش خصوصی را بسته و اجازه رشد به اقتصاد نمی‌دهد. اگر اقتصاد رشد کند دیگر نیازی به یارانه نقدی وجود ندارد. زمانی یارانه نقدی می‌دهید که تقریبا مطمئن هستید امکان رشد اقتصاد وجود ندارد.

شریف نظام مافی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر یارانه نقدی بر افزایش تورم گفت: تورم دلایل متفاوتی دارد، یارانه نقدی تاثیر زیادی روی تورم ندارد و مقدار زیادی از تورم موجود به خاطر عدم اطمینان به بازار است. سرمایه‌گذار به این اعتماد ندارد که چرخ اقتصادی بتواند رشد محسوسی به سرمایه او بدهد. بنابراین به سمت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت می‌رود که این امر باعث تورم می‌شود. یارانه نقدی حتی اگر دو برابر شود به تنهایی باعث تورم نمی‌شود اما نقدینگی بازار را افزایش می‌دهد که در کنار عوامل دیگر می‌تواند منجر به افزایش تورم شود ولی تنها عامل آن نیست.

برگرفته از : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار