ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی راضی کننده است؟

0

به گفته مسئولان سازمان تامین اجتماعی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مرداد سال ۹۹ انجام گرفته است، به اعتقاد برخی بازنشستگان و مستمری بگیران…

هشت سال پیش بود که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ومستمری‌بگیران در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و سرانجام در مرداد ۹۹ به مرحله اجرا درآمد.

طرحی که به عنوان مطالبه اصلی این جمعیت باید حقوق مستمری‌بگیران را مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش دهد و برای بازنشستگان در حقیقت پرداخت ۳۰ ساله حق بیمه (دوره کامل پرداخت حق بیمه) است.

براین اساس اگر دوره اشتغال یک بازنشسته‌ و پرداخت حق بیمه او بیش از ۳۰ سال بوده باشد، به ازای هر سال پرداخت حق بیمه بیش از ۳۰ سال، ۲.۵ درصد بر میزان افزایش حقوق او اضافه می‌شود و میزان افزایش حقوق بازنشستگان با پرداخت حق بیمه‌ کمتر از دوره ۳۰ ساله به ازای هر سال کمتر، ۲.۵ درصد نیز کمتر خواهد بود.

شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند: این طرح به دلیل اجرای ناقص سازمان نتوانست گره‌ای از مشکلات این جمعیت ۳.۵ میلیون نفری را باز کند.

اجرایی که گاه اعتراضات این جمعیت بازنشسته را افزون بر حضور میدانی، به نشست‌ها و جلسات خصوصی با مدیران سازمان تامین اجتماعی نیز کشانده است، و همچنان تعیین مزایا مطابق با مصوبات شورای عالی کار یا هزینه زندگی بانک مرکزی، پرداخت کامل هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان بازنشسته مطابق با ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی، تشکیل کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته، همسان‌سازی حقوق با مشاغل سخت و زیان‌آور و واگذاری سهام شرکت شستا از مطالبات اصلی جامعه بازنشستگان است.

یکی از بازنشستگان تامین اجتماعی در این باره عنوان کرد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ با افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی حقوق برای حداقل‌بگیران انجام شد و این افزایش برای دیگر بیمه‌پردازان برابر با ۱۳ درصد بود.

وی افزود:‌ براساس این طرح، هر یک از بازنشستگان با پرداخت بیمه بیشتر، حقوق کمتری را دریافت می‌کنند.

این بازنشسته ادامه داد: در واقع افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در سال ۹۹ برای حداقل‌بگیران اعمال شد و قشر متوسط بیمه‌پرداز از این افزایش حقوق محروم ماند.

وی توضیح داد: براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، درصد افزایش حقوق بازنشستگان باید یکسان بوده و هریک از این بازنشسته‌ها به تناسب پرداخت حق بیمه از افزایش حقوق برخوردار ‌شوند؛ اما اکنون براساس اقدامات حمایتی تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان طبقه متوسط در هر سال به حداقل‌بگیران نزدیک می‌شود.

به گفته برخی بازنشستگان اما طرح همسان‌سازی حقوق برای کارکنان سازمان تامین اجتماعی به انجام رسیده است؛ موضوعی که توسط شماری از مسئولان کشور هم تایید می‌شود.

یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تامین اجتماعی، طرح همسان‌سازی حقوق را در سال‌های گذشته برای کارکنان خود اجرا کرد؛ اما این افزایش برای سایر بازنشستگان محقق نشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل اجرا نشد و اجرای ناقص طرح صرفا سبب افزایش ۱۰۰ هزار یک میلیون تومان (به نسبت) در حقوق این جمعیت شد.

بنابر اظهارات عضو کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی،‌ در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ نیز نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی شد و این طرح در قالب اموال دولتی که در بازار بورس واگذار شد، اتفاق افتاد.

به گفته وی، سازمان تامین اجتماعی هم با این مبلغ، اجرای متناسب‌سازی حقوق را آغاز کرد، اما میزان این افزایش در قیاس با دیگر بازنشستگان کشور مکفی نبود و نمایندگان مجلس نیز تلاش می‌کنند که در لایحه بودجه از مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی حمایت ‌کنند.

مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیز مطالبات جمعیت بازنشسته کشور را مطالبه‌ای بر حق می‌دانند. شماری از مدیران این سازمان می‌گویند، در صورت تامین اعتبارات لازم تحقق هریک از خواسته‌های جامعه بازنشستگان از دغدغه‌های اصلی این سازمان است و تاکنون نیز حقوق بیش از سه میلیون نفر متناسب‌سازی شده است.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در نشستی خبری که ۱۹ آبان ماه برگزار شد، از متناسب‌سازی حقوق ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در مرداد ماه خبر داده و گفته بود: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به این قشر از جمعیت پرداخت شد.

وی با اشاره به افزایش یک ونیم برابری این مبلغ تاکید داشت: پرداختی ماهیانه به بازنشستگان این سازمان برابر با ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده اما با پایداری منابع، این پرداخت‌ها هم باید افزایش بیابد.

تعدادی از بازنشسته‌ها اما معتقدند که تشکیل صندوق جداگانه برای گروه‌های حمایتی یک راهکار موثر جهت ادامه وصول مطالبات این جمعیت است. به اعتقاد این گروه‌ها، تشکیل این صندوق در کنار مشارکت بازنشستگان ومتخصصان بیمه‌ای در محاسبات بیمه‌، عدم دخالت کانون‌های کارگری و اشخاص غیرسازمانی می‌تواند همه خواسته‌های بازنشستگان را تحقق بخشد.

سازمان تامین اجتماعی فراگیر – فرابخشی عمل کند

عباسعلی سلطانی‌کیا مدیر سابق طرح و برنامه پارک علم وفناوری و بازنشسته برتر کشوری منتخب سازمان تامین اجتماعی سال ۹۹ در این باره گفت: دولت مطابق با بند «د» ماده ۳ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای گروه‌های حمایتی صندوق جداگانه تشکیل دهد.

وی افزود:‌ طرح وبرنامه‌های سازمان نیز باید بدون دخالت اشخاص غیرسازمانی انجام شود. همچنین سازمان تامین اجتماعی به مانند یک سازمان بیمه فراگیر فرابخشی عمل کند و متخصصان بیمه‌ای در اداره سازمان دخالت و مشارکت داشته باشند.

سلطانی کیا اضافه کرد: اکنون بیش از ۷۰ درصد کارکنان رسمی دولت، ۱۰۰ درصد کارکنان نهادهای انقلابی، موسسات وشرکت‌های دولتی و عمومی برابر با ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌گذار و بازنشسته تامین اجتماعی است و این سازمان می‌تواند با تشکیل کانون عالی کارمندان بازنشسته دولتی مشمول تامین اجتماعی، از توان وتجارب این قشر به منظور بهبود وضعیت بازنشستگان استفاده کند.

به گفته کارآفرین برتر و رتبه اول منتخب وزارت کار و اموراجتماعی، پشتیبانی از این گروه‌های حمایتی هم با هزینه‌کرد اندوخته‌های بیمه‌پردازان اجباری محقق می‌شود.

سلطانی‌کیا با اشاره به بدهی سه هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی نیز گفت:‌ پرداخت این بدهی هم در وصول مطالبات این جمعیت بی‌شک نقش موثری خواهد داشت.

شاید این بار با مشارکت و دخالت جمعی از بازنشستگان، مطالبات این قشر از جمعیت که در قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز مورد توجه قرار گرفته، سبد معیشت جامعه بازنشستگان کشور را بار دیگر بهبود بخشد.

منابع: ایرنا
شایانیوز

https://harpy.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار