ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بازنشستگان کارگری رنگ «همسان‌سازی» را ندیدند:

0

علی‌ دهقان‌کیا:

ارزش واقعی بدهی دولت به تامین اجتماعی یک تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است/ بازنشستگان کارگری رنگ «همسان‌سازی» را ندیدند/ سبد معیشت خانوار ۱۰ میلیون تومان است!

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران تاکید دارد که دولت در لایحه قانون بودجه سال آینده، بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بر مبنای شیوه ساده و نه بر مبنای ربح مرکب حساب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی دهقان‌کیا در نشست خبری مشترک با عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه در بند (ن) از تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بدهی دولت به تامین اجتماعی به صورت ساده و نه بر اساس الزامات قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی محاسبه شده است، اظهار داشت: بر اساس بند (ح) ماده ۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، بدهی دولت باید بر اساس ربح مرکب محاسبه شود اما چنین الزامی در لایحه قانون بودجه سال آینده از سوی دولت رعایت نشده است.

سبد معاش به ده میلیون تومان رسیده است

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تامین اجتماعی، حداقل دستمزد کارگران معیار تعیین حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، گفت: اگر بخواهیم در ماده ۴۱ قانون کار که شیوه تعیین حداقل دستمزد را مشخص کرده است، ریز شویم، به تبصره ۲ این ماده قانونی می‌رسیم که بر مبنای آن هزینه‌های زندگی بدون توجه به مشخصات جسمی و روحی افراد، باید معیار تعیین حداقل دستمزد قرار گیرد. سال گذشته این نرخ برای سبد هزینه‌های زندگی ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان محاسبه شد در حالی که از آن زمان تاکنون نرخ سبد هزینه‌ها به بیشتر از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

دهقان‌کیا با بیان اینکه دولت برای کارمندان و بازنشستگان خود افزایش‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی را در نظر گرفت، تصریح کرد: سال گذشته دولت ۵۰ درصد به امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را در حقوق شاغلان محاسبه کرد و در ضمن پایه حقوق آنها را به صورت جداگانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داد. دولت مرتبط و با افتخار اعلام می‌کند که حقوق شاغلان و بازنشستگان زیرمجموعه خود را به طور میانگین ۷۰ درصد افزایش داده است. همچنین دولت در دو نوبت برای بازنشستگان خود همسان‌سازی را اجرا کرده و تنها در یک نوبت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی در دو صندوق کشوری و لشکری اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه برای بارنگری در دستمزد کارگران، شورای عالی کار باید تشکیل جلسه دهد، بیان کرد: دولت در سال جدید سه جلسه شورای عالی کار را تشکیل داده است؛ یک جلسه از آن مربوط به بازنگری در حق مسکن کارگران بود اما برای بازنگری در حداقل دستمزد، راضی به تشکیل جلسه نیست و بازنشستگان هم به شدت پیگیر برگزاری این جلسه بوده‌اند اما ظاهرا قصد دارند که ما بازنشستگان درِ خانه‌های آنها را بزنیم تا از خواب بیدار شوند و جلسات شورای عالی کار را برگزار کنند!

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران برای ارتقاء معیشت بازنشستگان تنها نمی‌توان به افزایش مستمری آنها دل بست، گفت: دولت باید با پرداخت بدهی‌اش بر اساس فرمول پیش‌بینی شده در قانون ساختار، به وظیفه‌اش عمل کند تا سازمان تامین اجتماعی بتواند همسان‌سازی را اجرا کند. اگر دولت با استفاده از منابع عمومی همسان‌سازی را در صندوق‌های کشوری و لشکری اجرا می‌کند باید همین کار را در تامین اجتماعی هم انجام دهد اما طبق قانون، بازنگری در دستمزد کارگران به مستمری بازنشستگان هم تسری می‌یابد با این حال دولت تمایلی به تحت فشار گذاشتن کارفرمایان برای بازنگری در حداقل دستمزد ندارد که زیان این موضوع به بازنشستگان وارد می‌شود به ویژه اینکه مستمری بازنشستگان بسیار کمتر از حداقل دستمزد کارگران است. حداقل دستمزد کارگران با اعمال حق مسکن و حق بُن به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد اما حداقل مستمری بازنشستگان به اضافه مزایای آنها چیزی در حدود ۲ میلیون تومان است که نشان دهنده اختلافی فاحش میان شاغلان و بازنشستگان است آن هم در شرایطی که هزینه‌های زندگی برای کارگر و بازنشسته، زیر ۱۰ میلیون تومان نیست.

ارزش واقعی بدهی دولت چقدر است؟!

دهقان‌کیا در ادامه با اشاره به ضرورت محاسبه بدهی دولت به تامین اجتماعی بر اساس قانون ساختار اظهار داشت: طبق قانون ساختار، بدهی دولت باید بر مبنای ارزش واقعی روز و نرخ واقعی مشارکت که همان ربح مرکب است، محاسبه شود اما دولت مصوبه‌ای را در سال ۹۷ از نظر گذراند که بر مبنای آن ربح مرکب یا همان بهره مرکب در جمهوری اسلامی ایران خلاف شرع است.

وی افزود: از سال ۸۳ تا ۹۵ بدهی دولت به تامین اجتماعی ۹۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که دولت ۵۸ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان آن را قبول دارد و باقی آن را رد می‌کند. با وجود اینکه دولت در تامین اجتماعی آورده‌ای ندارد اما بر اساس قانون، بدهی خود را نمی‌پذیرد. این در شرایطی است که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۸ به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر سازمان تامین اجتماعی این پول را در بازار بورس، ارز، ساختمان‌سازی و غیره سرمایه‌گذاری می‌کرد امروز ارزش بدهی دولت یک تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود. حتی اگر دولت بر اساس فرمول به رسمیت شناخته خود که تعریف کرده است بدهی تامین اجتماعی را به‌روز می‌کرد امروز ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مجموع بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی خود را پرداخت کرده بود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل‌بگیر و ۱۴ درصد زیر حداقل‌بگیر هستند، بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی به واسطه ۲۶ قانون، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار میهمان ناخوانده دارد که این میهمانان شامل قالی‌بافان و خادمان مساجد می‌شود. امروز این عده بر سر سفره تامین اجتماعی نشسته‌اند و تنها ۷ درصد حق بیمه خود را می‌پردازند و ۲۳ درصد دیگر را که سهم دولت است به حساب تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود. در سال ۹۹ بدهی جاری دولت از ناحیه این میهمانان ناخوانده به صورت ماهیانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

نمی‌توانیم به دولت فشار بیاوریم!

دهقان‌کیا با بیان اینکه ساختار دولتی سازمان تامین اجتماعی مانع از آن شده تا بتوانیم دولت را برای پرداخت بدهی‌اش تحت فشار بگذاریم، گفت: برای نمونه ساختار هیات امنای تامین اجتماعی دولتی است و به همین علت نمی‌توانیم دولت را برای پرداخت بدهی‌اش زیر فشار بگذاریم و حتی به آن بقبولانیم که رقم بدهی نباید بر اساس بهره ساده محاسبه شود. بدهی دولت به تامین اجتماعی باید بر اساس قانون ساختار به‌روز شود و دولت نباید منشأ قانون‌گریزی شود.

وی افزود: لذا ما با بند (ن) مخالف هستیم و تاکید داریم که اگر سازمان تامین اجتماعی بدهی‌اش را در همان سالی که ایجاد می‌شود از دولت دریافت می‌کرد، ارزش آن ده‌ها برابر میزان فعلی بود.

این فعال صنفی بازنشستگان با اشاره به دریافت ۳۲ هزار میلیارد تومان توسط سازمان تامین اجتماعی از دولت تصریح کرد: از این محل برای سال اول (۹۹) ۱۴ هزار میلیارد تومان برای افزایش مستمری و همسان‌سازی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حق مسکن و حق بُن بازنشستگان استفاده شد اما قطعا و یقیناً این رقم برای برای اجرای همسان‌سازی در سال‌های آینده کافی نیست و بدهی سازمان باید بر اساس ۵۰ هزار میلیارد تومانی که در قوانین بودجه لحاظ شده است تادیه شود.

دهقان‌کیا با بیان اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح تا شب در تلویزیون اعلام می‌کند که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی در صندوق‌های کشوری و لشکری هزینه شده است، گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی از محل بدهی دولت به تامین اجتماعی (متناسب‌سازی شدند) و رنگ همسان‌سازی را هم ندیدند در حالی که سازمان تامین اجتماعی بیش از ۳ میلیون مستمری‌بگیر نیازمند دارد اما نه به سود طلب خود از دولت دست می‌یابد و نه اصل پولش.

چند برابر شدن هزینه های درمان

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه درمان بازنشستگان وجود دارد، ادامه داد: ۷۹ قلم دارو از لیست خدمات دارویی که بیمه باید هزینه‌های آنها را پوشش دهد حذف شده در حالی که هزینه‌های دارو و درمان نسبت به سال گذشته چندبرابر شده است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران افزود: در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی از بیمه تکمیلی بهره‌مند می‌شوند اما درمان بازنشستگان و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بر روی کاغذ مانده است. سازمان تامین اجتماعی سهم خود از درمان را از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسانده است اما تا زمانی که دولت بدهی خود را بر اساس بهره مرکب محاسبه و پرداخت نکند امکان رسیدگی به درمان بازنشستگان وجود ندارد.

دهقان‌کیا درباره وام بازنشستگان اظهار داشت: وام بازنشستگان با کمک سازمان تامین اجتماعی از ۳ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان رسیده است. کانون بازنشستگان تهران تمام تلاش خود را می‌کند که تا پایان سال ۹۹ به ۲۷ هزار بازنشسته وام ۵ میلیون تومانی را پرداخت کند. ماه گذشته ۷۰۰۰ نفر برای دریافت وام ثبت‌نام کردند.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار