ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فشار سنگین تورم بر فقرا:

0
مرکز آمار ایران می‌گوید: خانوارهای ایرانی در آبان امسال به‌طور میانگین ۴۶٫۴درصد بیشتر از آبان پارسال برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند و نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان امسال نسبت به ‌ماه قبل ۵واحد درصد رشد کرده است.

به گزارش بنکر (Banker)، نکته نگران‌کننده درخصوص رشد نرخ تورم نقطه به نقطه، افزایش ۱۶٫۱درصدی نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات است به‌نحوی که میانگین قیمت‌سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و البته دخانیات در آبان امسال ۵۶٫۶درصد رشد کرده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در آبان امسال ۴۱٫۸درصد بوده که نسبت به مهرماه امسال تنها یک دهم درصد کاهش یافته است.
این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران با ۴٫۴درصد رشد در آبان امسال نسبت به‌ماه مهر سال‌جاری به ۴۵٫۷درصد رسیده ولیکن نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی از مرز ۵۰درصد هم عبور کرده و نسبت به‌ ماه مهر امسال سرعت آن ۸٫۱واحد درصد بوده است.

مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان امسال برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای را۲۶٫۳دهک اول (فقیرترین) و ۳۵٫۲درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین) برآورد کرده اما می‌گوید: سرعت رشد قیمت سبد کالاهای مصرفی مردم در بین دهک‌های فقیر جامعه بیشتر از دهک‌های ثروتمند در آبان‌ماه بوده به‌نحوی که درصد رشد نرخ تورم ماهانه برای دهک فقیر جامعه ۸٫۴درصد و برای دهک ثروتمند تنها ۲٫۹درصد بوده که روندی متفاوت با ماه‌های پیش را نشان می‌دهد.
دلیل اصلی سنگینی فشار تورم بر دهک فقیر جامعه رشد نرخ تورم گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بوده به‌نحوی که دهک فقیر جامعه در آبان‌ماه امسال ۱۴٫۷درصد و دهک ثروتمند ۱۲٫۵درصد بیشتر از‌ماه قبل برای خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی هزینه کرده و از سوی دیگر دهک فقیر جامعه با رشد ۲٫۱درصدی قیمت گروه‌ کالاهای غیرخوراکی و خدمات مواجه شده اما این رشد قیمت برای دهک ثروتمند تقریبا صفر (یک‌دهم درصد) بوده است.

کاهش اندک قیمت کالاهای بادوام
مرکز آمار ایران با تقسیم‌بندی کالاهای مصرفی مردم به کالاهای بادوام، بی‌دوام و کم دوام گزارش می‌کند که روند افزایش قیمت کالاهای تجاری و بادوام نظیر لوازم خانگی و اثاثیه منزل و خودرو در آبان امسال متوقف و تاحدودی کاهش داشته اما نسبت به آبان پارسال این کالاها متاثر از افزایش نرخ ارز، بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه به میزان ۱۲۷درصد تجربه کرده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌های تازه در آبان امسال ۵۹٫۹درصد و سایر خوراکی‌ها ۵۳٫۷درصد برآورد شده است.

رکورد تورم بخش حمل‌ونقل
بخش حمل‌ونقل که انتظار می‌رفت پس از آزادسازی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن در آبان سال گذشته با تخلیه آثار تورمی مواجه شود، در ماه‌های اخیر همچنان موتور اصلی شتاب نرخ تورم بوده که دلیل آن رشد هزینه‌های این بخش ناشی از افزایش هزینه تولید و ارائه خدمات این بخش به‌ویژه ناشی از افزایش نرخ ارز می‌تواند باشد. به گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه گروه حمل‌ونقل در آبان امسال ۹۹٫۲درصد از سوی مرکز آمار ایران برآورد شده و نرخ تورم سالانه این گروه هم ۶۳٫۹درصد بوده که نسبت به ۱۰گروه اصلی کالاها و خدمات مصرفی مردم بالاترین نرخ تورم ماهانه و سالانه را به‌خود اختصاص داده هرچند سرعت رشد نرخ تورم ماهانه گروه حمل‌ونقل در آبان نسبت به مهر امسال ۱٫۴درصد کاهش یافته است.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار