ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه در بورس طلا بخریم؟

0

در این مقاله قصد داریم که نحوه معامله طلا در بورس را مطرح کنیم و به سوال”چگونه می‌توان در بورس طلا خرید؟” پاسخ دهیم.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل بورس فردا ، با توجه به اهمیت و قیمتی که طلا دارد همه افراد به منظور سرمایه گذاری طلا خریداری می کنند تا سود خوبی بدست آورند، به علت تقاضای افراد معاملات گواهی سپرده سکه طلا در سال ۱۳۹۴ در بورس ایران مطرح شد. همه مردم میتوانند با داشتن کد بورسی در بورس طلا خریداری کنند همچنین افراد می توانند با خرید حضوری طلا از طلافروشی ها سرمایه گذاری کنند اما به علت ریسک بالای آن برای نگهداری برخی از افراد تصمیم به خرید طلا در بورس میکنند که از مزیت های بیشتری برخوردار است، مانند:

  • افزایش امنیت سرمایه‌­گذاری
  • شفافیت
  • کشف قیمت رسمی سکه
  • تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی

چگونه میتوانیم در بورس طلا بخریم؟

با توجه به شرایط اقتصادی و شک های اقتصادی که به هر جامعه و کشور متحمل میشود، مردم آن کشور تصمیم به سرمایه گذاری در طلا می کنند زیرا با سرمایه گذاری در طلا از سرمایه خود محافظت می کنند و تجربه ثابت کرده است که، خرید طلا بهترین روش برای حفظ سرمایه است. با توجه به دلایلی که در مطلب فوق ذکر شد بهتر است که افراد طلا را در بورس خریداری کنند. نحوه خریداری طلا در بورس به ۳ شکل زیر ممکن است:

  1. گواهی سپرده سکه طلا
  2. صندوق های کالایی با پشتوانه طلا
  3. خرید شمش طلا از بازار فیزیکی

گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا که به آن قبض انبار هم گفته میشود، در واقع اواراقی است که نشان دهنده مالکیت مقدار مشخصی طلا است که در انبار سپرده گذاری شده است و خریدار گواهی سپرده سکه طلا میتواند پس از خرید سکه مشخص شده در قبض را از خزانه تحویل بگیرد یا میتواند این اوراق را به عنوان سهام نگهداری کند و زمانی که قیمت آن افزایش پیدا کرد اقدام به فروش سهام کند. شاید برایتان سوال باشد که این انبار کجا قرار دارد؟ انبار در خزانه‌داری پردیس بانک رفاه قرار دارد، ضمانت این نماد تاریخ رسیدی است که انبار دار پس از تحویل صادر کرده است اما اگر سررسید نماد تمام شده باشد و فردی که این اوراق را دارد، هنوز گواهی سپرده سکه خود را نفروخته باشد باید طبق قانون و مقررات سکه های خود را دریافت کند اما معمولاً برای گواهی سپرده سکه نماد جدیدی تعریف می‌شود و این نماد به نماد بعدی با سررسید جدید انتقال می‌یابد. در این راستا سکه هایی مورد تایید این خزانه و انبار هستند که دارای ضرب سال ۱۳۸۶، با وزن ۸.۱۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ باشند پس اگر فردی قصد دریافت گواهی سکه داشته‌باشد، می‌‌تواند سکه فیزیکی خود را به بانک مورد نظر تحویل داده و حواله سکه دریافت کند.

افراد میتوانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰  معاملات خود را انجام دهند . هر چند که از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ نیز مرحله پیش‌­گشایش انجام می­‌گردد.

کف خرید طلا در بورس یک سکه یا ۱۰ سهم گواهی سپرده سکه است.

نوسانات قیمتی در خرید طلا در بورس بین بازه -۵ و +۵ است.

تحویل سکه به خزانه و دریافت گواهی سکه طلا

اما برای تحویل دادن سکه و در مقابل گواهی سکه طلا دریافت کنیم به این صورت است که، افرادی که سکه فیزیکی با خود به همرا دهرند میتوانند به سادگی با مراجعه به خزانه بانک رفه و سامان و ارائه مدارک شناسایی و تحویل دادن سکه ها، گواهی سکه طلا را دریافت کنند.

قابل ذکر است که صندوق خزانه برای کارشناسی به ازای هر سکه هزینه ۵۰۰۰ ریالی در زمان تحویل سکه به انبار و هزینه ۲۰۰۰۰ ریالی به ازای هر سکه بابت هزینه انبارداری دریافت می‌کند این هزینه ها پرداخت میشود تا سکه ها به گواهی سپرده تبدیل بشوند و با نشان دادن این گواهی سپرده ها به کارگزاری میتوان این گواهی ها را به حساب آنلاین تغییر داد و معامله کرد. پس از فروش گواهی سکه به صورت آنلاین مبلغ مورد نظر بعد از یک روز (T+1) قابل برداشت از حساب خواهد بود و اما در صورت خریدن گواهی سپرده طلا افراد میتوانند با ارائه مدارک شناسایی خود به خزانه بانک رفاه و سامان، البته پس از یک روز از خرید گواهی به خزانه بانک مراجعه کرده و سکه­‌های خود را دریافت کنند.

از ساعت ۸ تا ۱۶ روزهای کاری افراد میتوانند به منظور دریافت و یا تحویل سکه های خود اقدام کنند.

اگر سکه­‌ها پس از ساعت ۱۲ به انبار تحویل داده‌شوند، صدور قبض به جای یک روز، پس از دو روز کاری انجام می­‌شود.

صندوق های کالایی با پشتوانه طلا

به صندوقی که سرمایه  آن از سرمایه افرادی که سرمایه گذاری بر گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا کرده اند جمع آوری شده است را صندوق سرمایه‌گذاری طلا می گویند. صندوق پشتوانه طلای لوتوس، کیان، مفید و زرافشان امید ایرانیان صندوق های کالایی با پشتوانه طلای پذیرش شده در بورس کالای ایران هستند.

این صندوق سرمایه‌گذاری طلا مزیت های بسیاری برخوردار است، مانند:

  • خرید و فروش راحت
  • امنیت بالا
  • سرمایه‌­گذاری با مبالغ کم
  • پوشش ریسک سرمایه‌­گذاری
  • بازدهی بالا
  • قابلیت وثیقه جهت گرفتن وام

سرمایه گذاری در سرمایه‌گذاری طلا به‌نوبه خود دارای ریسک پایین‌تری نسبت به سکه طلا بوده و با حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان می‌توان در آن‌ها سرمایه گذاری کرد. جهت خرید صندوق کالایی، مشتریان باید اقدام به گرفتن کد سهامداری کنند.

خرید شمش طلا از بازار فیزیکی

همان طور که میدانید یکی از روش هایی که افرا میتوانند طلا خریداری کنند این است که شمش طلا بخرند باید گفت که طلا در بازار فیزیکی بورس کالا زیرمجموعه بازار صنعتی به‌حساب می‌آید و شمش طلا در بازار فیزیکی در تالار طلا خرید و فروش میشود. تالار طلا در واقع یکی از تالار های بازار فیزیکی است. اما خرید شمش طلا سقف و کف خرید دارد و بدین صورت است که، حداقل ۱ کیلوگرم و حداکثر ۵ کیلوگرم شمش طلا باید خریداری شود و هر شخصی با دارا بودن کد بورسی میتواند در تالار طلا معامله انجام دهد.

همان طور که گفته شد خرید طلا هم از طریق بازار طلا و هم از طریق بازار بورس امکان پذیر است. در این مقاله گفتیم که چطور می توانیم در بازار بورس طلا بخریم. ممکن است از خود بپرسید طلا بهتر است یا سهام طلا؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خرید طلا و یا هر کالای دیگری ریسک خاص خود را دارد. چه در بازار فیزیکی و چه در بازار بورس اما نکته قابل توجه این است که فعالیت در بورس و خرید طلا در بورس برخلاف خرید طلا در بازار فیزیکی طلا باعث ایجاد تورم و گرانی نمی شود و در عین سودآروی می تواند باعث گردش چرخ اقتصادی کشور نیز شود.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1283459

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار