ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

میانگین حجم ماه ، پارامتری مهم در بورس:

0

میانگین حجم ماه به دلایلی که در این مقاله مطرح خواهیم کرد، یکی از مهم‌ترین آیتم‌های تابلو خوانی در بازار بورس ایران می‌باشد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل خانه سرمایه ، اصولاً برای تحلیل یک نماد در بورس و در مبحث تابلو خوانی آیتم‌های زیادی وجود دارند که همه‌ی آن ها از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از آن‌ها در اولویت‌های پایین قرار دارند و برخی نیز مانند میانگین حجم ماه از آیتم‌های اصلی محسوب می‌شوند. اما این پارامتر واقعاً چیست و چه کاربردی می‌تواند در معاملات ما داشته باشد؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

حجم این ویژگی مهم در بورس

حجم یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای معاملاتی برای بزرگان بازار بورس در همه جای دنیا می‌باشد. سیستم‌های معاملاتی که بر پایه‌ی حجم توسعه یافته‌اند، بسیار زیاد بوده و ازجمله قدرتمندترین سیستم‌های معاملاتی جهان هستند. بسیاری از افراد موفق که سودهای کلان در بازار بورس کسب کرده‌اند، معاملات خود را مبتنی بر حجم انجام داده و از این فاکتور برای قدرتمند نمودن پوزیشن‌های خرید یا فروش خود استفاده می‌کنند. تغییرات فاکتور حجم و به‌تبع آن میانگین حجم ماه در بسیاری از نقاط بازار می‌تواند معانی مختلفی را برای تریدر به دنبال داشته باشد. دقت به این تغییرات به طرقی که در ادامه بیان خواهیم کرد، هم می‌تواند باعث درک نقاط ورود ایده آل به بازار شده و هم باعث یافتن بهترین نقاط خروج از بازار خواهد بود. بسیاری از اندیکاتورهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال با استفاده از پارامتر حجم توسعه یافته‌اند. این پارامتر به‌قدری مهم و قدرتمند است که برخی از افراد تنها و تنها با تکیه بر تغییرات آن معاملات خود را ساماندهی می‌نمایند. بسیاری از افرادی هم که با استفاده از تکنیک‌های تابلو خوانی معاملات خود را مدیریت می‌کنند، حجم معاملات و میانگین حجم ماه را در اولویت‌های اصلی خود قرار داده و هرروز تغییرات آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهند.

تعریف میانگین حجم ماه

میانگین حجم ماه درواقع به زبان ساده میانگین حجم‌هایی است که در طول بازه‌ی زمانی یک ماه معامله‌ شده است. برای محاسبه‌ی این پارامتر در هرروز معاملاتی، تمام حجم‌های ۲۱ روز قبل از آن یا همان یک ماه کاری قبل با هم جمع شده و بر تعداد تقسیم می‌شود تا معدل معاملات انجام شده روی آن نماد در طول یک ماه مورد محاسبه قرار گیرد. البته می‌توان برای بالاتر بردن اهمیت روزهای نزدیک از میانگین حجم وزنی استفاده کرد. اما مهم‌تر از این تعریف کاربردی است که این پارامتر موجود در تابلوی بازار بورس برای ما به دنبال دارد. کاربردهایی که دقت به آن‌ها می‌تواند هشدار بسیار عالی برای ما بوده و به‌نوعی تائید کننده‌ی تحلیل تکنیکال ما نیز باشد.

سنجش ورود پول با استفاده از حجم معاملات

یکی از مهم‌ترین اصولی که فعالان بازار سرمایه با تکیه بر آن اقدام به خریدوفروش سهام می‌نمایند، اصل ورود پول و سرمایه به یک سهم است. احتمالاً شما هم اگر با این افراد نشست و برخاست داشته باشید، این اصطلاحات را از زبان آن‌ها شنیده‌اید که به فلان سهم پول تزریق‌شده است؛ یا فلان سهم در حال حاضر پر از سرمایه است. اما آن‌ها چگونه این ورود پول به یک سهم را تشخیص می‌دهند؟

میانگین حجم ماه ، پارامتری مهم در بورس

روش‌های مختلفی برای سنجش ورود پول به یک سهم وجود دارد که البته نمی‌توان تنها از روی یکی از آن‌ها به این مهم دست پیدا کرد. اما یکی از این فاکتورها حجم معاملات و مقایسه‌ی آن با میانگین حجم ماه است. درواقع تغییرات زیاد حجم معاملات نسبت به میانگین حجم ماه نشانه‌ای است که به وسیله‌ی آن تریدرها می‌توانند نسبت به ورود پول به سهم تصمیم‌گیری کنند. با استفاده از این مقیاس تریدر روز معاملاتی که تغییرات حجمی زیادی نسبت به میانگین حجم ماه داشته را مورد ارزیابی قرار داده و با در نظر گرفتن برخی دیگر از نکات تحلیل تکنیکال و بنیادی درباره‌ی ورود پول به سهم تصمیم‌گیری می‌نماید. البته شما هم اگر قصد استفاده از این تکنیک را در معاملات خود دارید، بایستی با سایر نکات آموزشی مربوط به آن نیز آشنا شوید. آموزش مباحث مختلف تحلیل بازار سرمایه و ترکیب آن‌ها با هم است که یک استراتژی معاملاتی قدرتمند برای یک تریدر به ارمغان می‌آورد.

میانگین حجم ماه و نقد شوندگی سهم

یکی دیگر از مواردی که می‌توان با استفاده از میانگین حجم ماه به تجزیه و تحلیل آن پرداخت، میزان نقد شوندگی سهم موردنظر است. البته برای تعیین میزان نقد شوندگی پارامترهای دیگری هم دخیل هستند، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها همین حجم معاملات آن در روزهای گذشته است. برای مثال تصور کنید که شما قصد خرید یک میلیون سهم از نمادی را دارید که میانگین حجم معاملاتی آن ۵۰۰ هزار سهم در روز است. درواقع در شرایط عادی بازار شما اصلاً امکان خرید یا فروش این میزان سهم را در یک روز معاملاتی نخواهید داشت. در نتیجه میزان نقد شوندگی این سهم برای شما ناکافی است. حال همین فرضیه را برای سهامی در نظر بگیرید که میانگین حجمی ماهی برابر با ۱۰۰ میلیون سهم داشته باشد. شما به‌راحتی در هرروز کاری می‌توانید مقدار سهم موردنظر خود را خریداری نموده و یا آن را به فروش برسانید. نقد شوندگی هم ازجمله معیارهایی است که حتماً در انتخاب یک سهم باید دقت زیادی به آن داشته باشید. سهم‌های زیادی وجود دارند که استعداد کافی برای رشد در بازار بورس را دارا می‌باشند، اما به دلیل کوچک بودن شرکت و نقد شوندگی پایینی که دارند، چندان جذابیتی برای سهام‌داران حرفه‌ای بازار نداشته و ازاین‌رو شما هم باید در انتخاب چنین سهم‌هایی کمی دقت کنید.

آیا تغییرات حجم نسبت به میانگین حجم ماه همیشه نشانه‌ای برای تغییر روند است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، تغییرات حجم معاملات در یک روز کاری نسبت به میانگین حجم ماه می‌تواند تأییدی برای عمل کردن نقاط حمایت و مقاومت بوده و به‌نوعی در نقاط بازگشتی بازار مورد استفاده قرار گیرد. اما همیشه این پارامتر به تنهایی نمی‌تواند تحلیل درستی از روند یک سهم را برای تریدر به دنبال داشته باشد. ازاین‌جهت لازم دانستیم که این هشدار را برای افراد تازه‌کار ارائه کنیم که تکیه کردن به تنهایی روی این پارامتر می‌تواند کمی خطرآفرین بوده و شرایط نامطلوبی رقم بزند. بهترین تصمیم زمانی اتخاذ خواهد شد که شما جمیع جوانب را در نظر گرفته و سپس از تغییرات حجم معاملات به‌عنوان تأییدی برای آن‌ها استفاده نمایید.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1283185

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار