ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تبعیض در پرداخت عیدی، سنوات و حق مسکن بازنشستگان:

0

انتقاد بازنشستگان و مستمری بگیران به لحاظ نشدن سابقه سخت و زیان‌آوری در همسان‌ سازی/ تبعیض در پرداخت عیدی، سنوات و حق مسکن بازنشستگان.

حقوق بازنشستگان بعد از یک دهه با اجرای همسان‌سازی تا حدودی ترمیم شد اما این اقدام به خاطر مهار نشدن تورم رضایت آنها را جلب نکرده است.

جی پلاس، عیدعلی کریمی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات دولت، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که پس از گذشت یک دهه به تصویب رسید و رضایت حداکثری بازنشستگان را تامین کرد، افزود: جامعه بازنشستگی کشور تشکر ویژه‌ای از دست‌اندرکاران اجرای این طرح بویژه وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دارد ضمن اینکه دلیل مهم بی‌اثر ماندن سیاست ترمیم حقوق با همسان‌سازی، مهار نشدن تورم است به این معنا که افزایش حقوق انجام شده اما با رشد تورم؛ آثار افزایش حقوق از بین رفته و عملا رضایتمندی لازم را ایجاد نکرده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه در اجرای همسان‌سازی از قرار معلوم رضایت عده‌ای از بازنشستگان تامین نشده و مشکل عمده این بازنشستگان  که مورد اعتراض نیز قرار گرفته لحاظ نکردن سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق آنها است، افزود: باید  سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لحاظ شود چراکه یکسری از مشاغل عنوان سخت و زیان‌‌آور دارند که باید در اجرای طرح همسان‌سازی به آنها امتیاز داده شود. در غیر این‌صورت تضییع حق افراد است. ما نیز در این باره خواستار بازنگری هستیم.

او گفت: اگر بخواهیم ۴درصد سخت و زیان‌آوری را که در واقع ۸ درصد است، تبدیل به سابقه کنیم سه تا ۴ سال به سابقه کار  این افراد اضافه می‌شود و در صورتی‌که این سوابق لحاظ شود، بخشی از مشکلات این افراد مرتفع می‌شود.

کریمی افزود: موضوع دیگر بحث همسان‌سازی موضوع اختصاص ردیف بودجه است. در حال حاضر جامعه بازنشسته کشور نگران تامین اعتبار اجرای این طرح در سنوات آینده است که مبادا دولت‌های بعدی بخواهند جلوی رویه همسان‌سازی را بگیرند. بنابراین برای اینکه خیال بانشسته‌ها راحت باشد این طرح نیازمند تامین اعتبار در  بودجه سالانه کشور است و باید در لایحه بودجه کشور بعد از سال ۱۴۰۰ برای آن ردیف بودجه اختصاص یابد.

دبیر خانه کارگر قزوین اظهار داشت: نمونه این سیاست در افزایش حقوق کارکنان دولت انجام شده و دولت هر ساله برای افزایش حقوق آنها در لایحه بودجه کشور تامین اعتبار می‌کند.

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی با انتقاد از تبعیض در پرداخت عیدی، سنوات و حق مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: پرداخت عیدی و سنوات کارمندی به کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اجحاف و تبعیض در حق بازنشستگان تامین اجتماعی است و در این زمینه نیز بازنشستگان از وزیر کار انتظار افزایش عیدی سنوات دو برابری و حق مسکن همانند شاغلان را دارند.

کریمی درباره افزایش حق مسکن بازنشسگان گفت: اخیرا حق مسکن شاغلین به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است هرچند که این مبلغ با گرانی‌های افسارگسیخته مسکن به اندازه شارژ یک آپارتمان نیست با این حال بازنشستگان خواستار افزایش حق مسکن خود به اندازه کارگران شاغل هستند.

وی افزود: بازنشستگان در طول سال به عنوان کارگر حقوق می‌گیرند به همین دلیل انتظار می‌رود که همانند کارگران عیدی، سنوات و سایر مزایا را دریافت کنند اما اینگونه نیست و کارگران بازنشسته مانند کارمندان معادل پایه حقوق‌شان عیدی دریافت می‌کنند.

کریمی گفت: در این مورد می‌توان گفت که بازنشستگان تامین اجتماعی تا دیروز کارگر بودند اما امروز برای دریافت عیدی، کارمند دولت به حساب می‌آیند. در عین حال این شیوه اجحاف و تبعیض در حق بازنشستگان تامین اجتماعی است و باید این افراد که هرکدام سالها برای این کشور زحمت کشیده‌اند حداقل عیدی دو برابر حقوق را دریافت کنند تا شاید مشکل حقوق کمی که در طول سال دریافت می‌کنند تا حدی جبران شود.

این فعال کارگری افزود: سال‌هاست که فعالان کارگری و بازنشسته این مطالبه را مطرح می‌کنند اما هیچ واکنشی از سوی مقامات به این خواسته دیده نشده است.

وی گفت: پیگیری بهبود وضعیت اقتصادی و جهش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی وظیفه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی است که متاسفانه در این زمینه عکس‌العمل لازم از سوی کانون مشاهده نمی‌شود.

منبع : https://www.jamaran.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار