ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مفهوم صف خرید و فروش در بازار سرمایه چیست؟

0

زمانی که هیچ عرضه کننده‌ای برای فروش سهام وجود نداشته باشد و تقاضای خرید در سقف قیمت قرار داشته باشد، صف خرید سهام گفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

فرض کنید پیش‌بینی‌می شود ارزش سهام شرکتی از  ۵۰۰ تومان به حدود ۶۰۰ تومان برسد، اما از آن جایی که محدودیت دامنه نوسان وجود دارد سفارش‌های خرید بیشتر از ۵۲۵ تومان ثبت نمی‌شوند. با این حال تعداد زیادی تقاضا برای خرید سهام این شرکت وجود دارد، چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بازدهی ۲۰ درصدی به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین افراد باید بر سر خرید سهام این شرکت وارد رقابت شوند و تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود. همچنین وقتی سهام‌داران این شرکت می‌دانند سهام‌شان رو به افزایش است، اقدام به فروش نخواهند کرد، به چنین وضعیتی که هیچ عرضه کننده‌ای وجود نداشته باشد و تقاضای خرید در سقف قیمت قرار داشته باشد، صف خرید سهام گفته می‌شود.

صف فروش در بورس چیست؟

حال خلاف شرایط بالا  را تصور کنید به طور مثال خبرمنفی درمورد این شرکت منتشر شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ارزش هر سهم آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سهام‌داران برای جلوگیری از ضرر احتمالی و اُفت بیشتر ارزش سهامشان، ترجیح می‌دهند هر چه زودتر سهام خود را بفروشند.

با این حال محدودیت قیمت‌گذاری وجود دارد و می‌توانند سهامشان را به قیمت کف ۴۷۵ تومان به فروش برسانند. بنابراین تعدادی از سهام‌داران سهام خود را در کف قیمت برای فروش می‌گذارند اما تقاضایی برای خرید وجود ندارد، بنابراین عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود و سهام‌داران مجبورند برای فروش سهامشان با هم رقابت کنند.

پس در صف رقابت قرار می‌گیرند و کسانی که زودتر از بقیه سهامشان را به قیمت کف برای فروش گذاشته باشند، در جلوی صف قرار می‌گیرند.

هر چه تعداد فروشندگان در صف فروش بیشتر باشد، اصطلاحا می‌گویند صف فروش سنگین است.

تشخیص صف خرید و فروش در بورس

هر نماد که به یک شرکت فعال در بورس مربوط است، در سایت tsetmc.com صفحه‌ای مخصوص به خودش دارد که در آن اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران نمایش داده می‌شود.

تقریبا در قسمت میانی این صفحه دو کارد با عنوان‌های خرید و فروش وجود دارد که در یکی اطلاعات مربوط به درخواست‌های خرید و دیگری اطلاعات مربوط به فروشندگان آن سهم درج شده است. این اطلاعات در واقع همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

وقتی سهام یک شرکت صف خرید داشته باشد، سفارشات خرید در کادر خرید در حداکثر قیمت و با تعداد و حجم بالا ثبت شده‌اند، در حالی که هیچ سفارش فروشی در کادر فروش ثبت نشده این امر یعنی متقاضیان زیادی حاضر به خرید سهام این نماد هستند ولی سهام‌داران آن حاضر به فروش سهام خود نیستند. مانند تصویر زیر:

صف خرید سهام

این تصویر مربوط به نماد کلر است که همانطور که در تصویر پیداست، هیچ سفارشی برای فروش در کادر فروش آن ثبت نشده است.

در مقابل، اگر سهام شرکتی صف فروش داشته باشد، در کادر مربوط به خرید آن اطلاعاتی ثبت نشده است و در کادر فروش آن، تعداد و حجم زیادی از سهام آن نماد، به حداقل قیمت ثبت و برای فروش گذاشته شده است. مانند تصویر زیر:

صف فروش سهام

این تصویر نیز مربوط به نماد فجام است که همانطور که از دو کادر پایین و سمت راست تصویر پیداست، وارد صف فروش شده و تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد.

نکات مهم در زمان ایجاد صف خرید و فروش

مهم ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که ایجاد صف خرید و صف فروش را نباید مبنای معاملات خود قرار دهید.اینکه یک سهم وارد صف فروش شده حتما دلیل بر این نیست که ارزش آن در آینده کمتر خواهد شد، یا ایجاد صف خرید برای یک سهم دلیلی بر بازدهی آن در آینده و افزایش قیمت آن نخواهد بود.

بسیاری از خرید و فروش‌ها در بازار سهام احساسی هستند و همین موضوع باعث ایجاد برخی از صف‌های خرید و فروش می‌شود و ممکن است پیش‌بینی‌ها را محقق نسازند.

نکته مهم دیگری که باید هنگام ایجاد صف خرید و فروش در نظر داشته باشید ارسال سفارش آنلاین است. در معاملات آنلاین، گزینه‌ای به اسم «حجم نمایشی» وجود دارد. اگر در این گزینه تعداد سهمی که وارد می‌کنید کمتر از مقداری که می‌خواهید به فروش برسانید باشد، زمانی که نوبت شما می‌شود همان مقداری که در حجم نمایشی وارد کرده‌اید به فروش می‌رسد و برای فروش بقیه سهم‌تان به آخر صف می‌روید.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7530685

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار