ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هسته بورس چیست و توسط چه کشوری طراحی شده ؟

0

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که هسته معاملاتی بورس، مطابق با تکنولوژی روز نیست و اگر همراه با تکنولوژی‌های روز هم در حرکت باشد به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌تواند بسیاری از امکانات را در اختیار داشته باشد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل متابورس ،با افزایش فعالان بازار بورس و عمومیت یافتن آن در بین مردم موضوعات مرتبط با آن نیز دامنه گسترده تری یافته اند. شاید تا یک سال گذشته مکانیزم عمل و حتی عبارت هسته معاملات تنها موضوعی تخصصی بود که اشخاص خاصی در مورد آن صحبت میکردند. اما اینک اختلالات پی در پی در هسته سیستم معاملات بازار سرمایه تبدیل به موضوعی گشته که گمانه زنی های فراوان، حواشی و ناراضیان بسیاری یافته است.

هسته چیست

هسته معاملات در حقیقت سیستم پردازشگر اطلاعات مختلف و انجام معاملات بورس است. نیاز به سرعت بالا، ماژولهای مختلف، حجم بالای اطلاعات و کاربری های مختلف چنین سیستمی را به یک ابر سامانه پیچیده تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است تمامی سفارشات سهامداران ، پس از ثبت در کارگزاری به هسته متصل می شوند و خرید آنان به وسیله هسته انجام میشود.سهامداران میتوانند اطلاعات موجود در هسته را در سایت tsetmc مشاهده کنند

طراحی هسته فعلی

هسته فعلی بازار سرمایه ایران توسط شرکت فرانسوی اتوس طراحی و اجرا شده است که سال ۱۳۸۷ تحویل شد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکتهای جهان در این زمینه است. به علت مشکلاتی از جمله تحریم امکان به روز رسانی ماژولهای هسته معاملات تا سالها وجود نداشت تا بالاخره در سال ۱۳۹۵ سیستم با آخرین نسخه متعلق به سال ۲۰۱۵ به طور کامل به روز رسانی شد. اما مشکل کجاست ؟

هسته بورس چیست و توسط چه کشوری طراحی شده ؟

مشکلات هسته

بسیاری از فعالان بازار و کارگزاران افزایش حجم معاملات و کاربران بازار را به عنوان بار بسیار زیاد بر دوش هسته معاملات می دانند و این امر را دلیل اختلالات پر تکرار فعلی می دانند. این شاید با دانش عمومی ما از سیستم ها و پردازشگر ها منطبق باشد. می دانیم که تعداد معاملات بورس رکورد دو میلیون در روز را شکسته است و این یعنی افزایش سی برابری نسبت به سال گذشته و این عدد در حال افزایش است.

مدیران بورس برای تصمیم گیری در مورد هسته معاملات چالش هایی دارند. بار معاملات بر هسته پردازشگر آن هر روز افزایش می یابد. خیل کدهای بورسی جدید و نمادهای جدید به بازار روانه می شود و این اختلالات صدای همه را درآورده است. تصمیم برای تغییر سیستم و طراحی هسته جدید معاملات هم شمشیر دو لبه است. احتمالا با وجود شرایط اقتصادی و همچنین سخت تر شدن تحریم ها این جایگزینی باید با شرکت های درجه چندم چینی یا کره جنوبی و … انجام شود که شاید ضامن امنیت اطلاعات و تضمین بهبود سیستم نباشد.

توجه صرف نیز به توان داخلی و امید داشتن سیستمی بومی نیز در صورت شدنی بودن زمان زیادی طلب می نماید. این در حالیست که هر روز دامنه فشارها از اختلالات سیستم بر بورس افزایش میابد. این امر یکی از مهمترین چالش های پیش روی تیم جدید بورس خواهد بود.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1281259

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار