ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرایی تفاوت در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی:

0

با اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در ماه جاری برخی از بازنشستگان تأمین اجتماعی از تفاوت همسان سازی حقوق خود با بازنشستگان کشوری انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۸ سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شد که این موضوع دچار یک عقب ماندگی جدی شود.

حال علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در ابتدای سال جاری، حقوق این بازنشستگان از ماه جاری با احتساب رقم همسان سازی افزایش پیدا کرد و این آخرین مرحله برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بود.

اکبر افتخاری رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفت: یک مرحله از همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در فروردین ماه انجام شد، طرح کامل همسان‌سازی که برابر با ۹۰ درصد حقوق کارکنان شاغل است در مهر ماه انجام می‌شود. با استفاده از منابع اجرای همسان سازی در مهر ماه، پایان همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری خواهد بود.

وی بیان کرد: به یک مدل برای همسان سازی حقوق بازنشستگان رسیدیم که این مدل پایدار است و هر چه در سال‌های آینده حقوق شاغلان افزایش پیدا کند، به همان میزان حقوق بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد و به سطح متناسبی خواهد رسید.

انتقاد بازنشستگان تأمین اجتماعی از همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

به گفته محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق بازنشستگان کشوری به بالای ۴ میلیون تومان رسید؛ این در حالی است که بازنشستگان تأمین اجتماعی از کم بودن حقوق خود در این وضعیت اقتصادی جامعه اظهار ناراحتی می‌کنند.

یکی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در این خصوص نوشت: «من یک بازنشسته تأمین اجتماعی هستم که در همسان سازی حقوق بازنشستگان فقط ۴۰۰ هزار تومان به حقوق ما اضافه شد، مگر ما بازنشسته‌های تأمین اجتماعی تو این کشور زندگی نمی‌کنیم و چرا مانند بازنشسته‌های کشوری افزایش حقوق نداریم؟»

در جلسه ۱۸ تیر هیأت دولت، تمامی وزیران با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی اش به سازمان تأمین اجتماعی موافقت کردند، به این ترتیب دست سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باز شد.

بر اساس مصوبه هیأت دولت که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی صادر شد، بخشی از سهام دولت در ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد.

بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی متعهد شد با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای حداقل بگیران بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و غیر حداقل بگیران تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهیم داشت که به تناسب سنوات آن‌ها و وصولی فعلی محاسبه می‌شود.

در نهایت حقوق بازنشستگان بر اساس دو شاخص بیمه پردازی و مبلغ بیمه پردازی با احتساب رقم همسان سازی افزایش پیدا کرد. در این شرایط مستمری یک بازنشسته تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه، به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، اما همه می‌دانیم این مبلغ با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جامعه مبلغ زیادی نیست و باز هم دردی از دردها و مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی دوا نخواهد کرد و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری که افزایش چشمگیری هم داشته، صدای اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی را بلند کرده است.

تفاوت در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی

صندوق‌های بیمه هر کدام مستقل هستند و حق بیمه‌ای را از بیمه شدگان دریافت می‌کنند و متناسب با آن خدمات ارائه می‌دهند، حق بیمه دریافتی تمامی صندوق‌های بیمه‌ای یکسان نیست و برخی از صندوق‌های بیمه‌ای ۲۴ درصد، برخی ۲۷ درصد و … حق بیمه دریافت می‌کنند، پس طبیعی است که خدمات متفاوت ارائه دهند.

عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در همسان سازی حقوق بازنشستگان مطابق خواسته کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور است که این کانون نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

هر صندوق بیمه‌ای مستقل، ارکان مستقلی دارد و نمی‌توان این طور گفت که چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند سایر کشورها نیست، میزان پرداختی‌ها متفاوت است و طبعا همسان سازی باید متناسب با پرداختی‌های بازنشستگان باشد.


بیشتر بخوانید:

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7527450


هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار