ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نقش شبه پول در کنترل تورم چیست؟

0

شبه پول ابزاری قدرتمند برای کنترل تورم در اقتصاد یک کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگاربانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که شما در یکی از بانک‌ها اقدام به افتتاح حساب کوتاه مدت یا بلند مدت می‌کنید، در حقیقت پول خود را به شبه پول تبدیل کرده‌اید؛ زیرا در حسابتان پولی را قرار داده‌اید اما برای استفاده از آن نیازمند هستید که مدت زمان قانونی مربوط به سپرده گذاری طی شود تا مجوز استفاده از آن پول توسط بانک مربوطه به شما داده شود.

شبه پول با پول چه تفاوتی دارد؟

شاید در ابتدای کار تصور کنید شبه پول با پول هیچ تفاوتی ندارد، اما باید بگوئیم که شبه پول و پول از لحاظ نقدشوندگی با یکدیگر متفاوت هستند.

در واقع پول خاصیت نقدشوندگی بیشتری دارد و با سرعت زیادتری می‌تواند به چرخه‌ی اقتصاد یک کشور وارد شود، اما شبه پول به دلیل اینکه در بانک سپرده گذاری شده است و سپرده گذاری‌ها نیز مدت‌دار هستند، این خود نشان دهنده‌ی این موضوع است که شبه پول برای ورود به چرخه‌ی اقتصادی یک کشور نیاز به زمان دارد و گردش مالی با استفاده از شبه پول با سرعت کمتری انجام می‌شود.

در کشور ما پول با شبه پول تفاوت چندانی ندارد چرا که صاحبان حساب‌های بانکی مدت دار می‌توانند در هر زمان طبق شرایط معین شده سپرده‌های مالی خود را برداشت کنند و یا از حسابی به حساب دیگر انتقال دهند.

به طور کلی افراد با اهداف مختلف پول خود را سپرده گذاری می‌کنند. به طور مثال به منظور دریافت سود، دریافت وام و … . اما سوالی که در این جا وجود دارد این است که آیا شبه پول در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می‌کند یا نه؟ پاسخ این سوال مثبت است. شبه پول نقش مهمی را در زمینه‌ی کاهش تورم در اقتصاد یک جامعه ایفا می‌کند.

نقش شبه پول در اقتصاد یک کشور چیست؟

 شبه پول می‌تواند ابزاری موثری برای کنترل تورم باشد. به این ترتیب که دولت‌ می‌تواند در زمانی که نیاز است تورم در جامعه را به وسیله آن کنترل کند، سیاست‌های جالب را به کار گرفته و کاری کنند که تقاضا کاهش پیدا کند.  دولت می تواند  با افزایش نرخ سود بانکی افراد را برای تبدیل پول به شبه پول و افزایش سپرده گذاری در بانک‌ها ترغیب کند.

از سوی دیگر زمانی که نیاز باشد تقاضا در جامعه بیشتر شود و رونق اقتصادی را بهبود بخشند، می‌توانند نرخ سودهای بانکی را کاهش دهند تا افراد از سپرده گذاری منصرف شده و با آزاد کردن موجودی حساب‌های خود حوجب افزایش پول در بازار شوند و این باعث رونق بازار و افزایش تقاضا می‌شود.

حتی در برخی از کشورها دولتمردان به منظور افزایش تقاضا و آزاد سازی شبه پول‌ها، برای سپرده گذاری در بانک‌ها، کارمزد و مالیات معین می‌کنند. به این ترتیب مردم علاقه‌ی کمتری به سپرده گذاری در بانک از خود نشان می‌دهند و مبلغ زیادی از پول‌های سپرده گذاری شده توسط سرمایه‌داران به چرخه‌ی اقتصادی کشورشان باز می‌گردد.


بیشتربخوانید:


در شرایط مختلف می‌توان با استفاده از شبه پول تورم را در جامعه کنترل کرد و این تاثیری است که شبه پول بر اقتصاد یک کشور می گذارد.

زمانی که شما پول خود را به روش‌هایی نظیر روش سپرده گذاری و … از حالت نقدینگی خارج می‌کنید، در واقع پول تان را تبدیل به شبه پول کرده اید. تفاوت شبه پول با پول این است که هم نقدشوندگی کمتری دارد و هم سرعت ورود آن به چرخه‌ی اقتصادی یک کشور بسیار کمتر است. شبه پول ابزاری قدرتمند برای کنترل تورم در اقتصاد یک کشور است.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7523631

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار