ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

راهکار کنترل نرخ تورم در شرایط فعلی اقتصاد کشور چیست؟

0

طی چند سال اخیر نرخ تورم در کشور تحت تاثیر عواملی همچون افزایش نرخ ارز و رشد نقدینگی، جهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درودیان کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص علل اصلی تورم و راه‌های کنترل آن تصریح کرد: طی ۳ سال گذشته بیشترین نرخ تورم را در کشور داشته ایم و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی ۴۰ سال گذشته  قرار داریم که با ۳ سال پایانی جنگ تحمیلی قابل مقایسه است.

او ادامه داد: اما اینکه این تورم را چقدر می توان به نقدینگی منتسب کرد محل سوال است. در بلندمدت، رشد نقدینگی عامل موثری در ایجاد تورم است، اما در چند ماه اخیر که جهش تورمی داشته ایم، رشد نقدینگی تاثیر زیادی بر این موضوع نداشته است.

درودیان در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی باید در خدمت متن اقتصاد باشد و در شرایط کنونی در بخش های مختلف اقتصادی تاثیر مثبت بگذارد.

او درباره اینکه آیا چاپ پول منجر به رشد نقدینگی می شود؟ گفت: چاپ پول در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد، اما باید دید سرانجام چاپ پول چیست.

مدیریت نرخ ارز موثرترین راهکار کنترل تورم

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رشد تورم در سال گذشته ۴۲ درصد بود، اما رشد نقدینگی به این میزان نبوده است. الگوی اقتصاد ایران مبتنی بر منابع طبیعی و درآمد ارزی حاصل از فروش آن است. وقتی این الگو مختل می‌شود، اقتصاد دچار شوک خواهد شد و  واردات با مشکل مواجه شده و نرخ ارز هم جهش پیدا می‌کند که این امر روی تورم و انتظارات مردم تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکار افزایش نرخ بهره بانکی و اخذ مالیات از عایدی سرمایه برای کنترل تورم تصریح کرد: این سیاست ها برای کاهش تورم ناشی از رشد نقدینگی و افزایش تقاضای خرید مردم موثر است اما وقتی تورم از جنس رکودی است نباید با این سیاست‌ها پیش برویم.

او تاکید کرد: در شرایط فعلی مدیریت نرخ ارز، موثرترین راهکار کنترل تورم به شمار می رود.

افزایش نرخ بهره بانکی راهکار کنترل تورم

در ادامه برنامه کاووسی کارشناس اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: اینکه نقدینگی متهم اصلی ایجاد تورم است عبارت درستی نیست. سیاست‌های نادرست و ناهماهنگی های ایجاد شده ناشی در شرایط کرونا عوامل موثرتری در ایجاد تورم به شمار می روند.

او ادامه داد: رشد نقدینگی برای اقتصاد بد نیست و می‌تواند محرک باشد اما در وضعیت اقتصاد کشور ما و در شرایط  تحریم و رکود و مشکلات صادرات، رشد نقدینگی می‌تواند آسیب زننده باشد و باید سیاست‌هایی برای کاهش آن اخذ شود.

کاووسی تصریح کرد: وقتی نرخ سود سپرده پایین می‌آید در حالی که تورم ۴۲ درصد بوده یعنی سپرده گذار ۱۵ درصد از اصل پول خود را از دست  داده و نه تنها سودی نگرفته بلکه ۱۵ درصد هم ضرر کرده است بنابراین سرمایه خود را به سمت بازار های ارز، مسکن، بورس  و خودرو می‌برد.

این کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ بهره بانکی در شرایط فعلی اقتصاد می تواند به کنترل تورم کمک کند.

کسری بودجه و خلق پول از عوامل رشد تورم

همچنین در ادامه برنامه ندری کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رشد نقدینگی در کشور ما به طور میانگین سالانه ۲۵ درصد است که در یک سال گذشته به ۳۶ درصد رسیده است. در سال های قبل با استفاده از درآمدهای ارزی می توانستیم آثار رشد نقدینگی را کاهش دهیم، اما اکنون درآمد ارزی محدود شده است. در گذشته بانک مرکزی می توانست  ارز را در بازار بفروشد و خنثی سازی کند، اما اکنون این امکان وجود ندارد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی، دولت دچار کسری بودجه شده است و از طریق منابع صندوق توسعه ملی این کسری بودجه را جبران می‌کند. همچنین خلق پول بیشتری صورت می گیرد و این عوامل منجر به رشد تورم می شود.

ندری بیان کرد: یکی از دلایلی که دولت پول بیشتری خلق می‌کند این است که بانک مرکزی نسبت ذخیره قانونی برای بانک‌ها را پایین آورد و در ابتدای سال در بازار بین بانکی، نرخ بهره کاهش پیدا کرد که این امکان را به بانک‌ها می‌دهد تا خلق پول بیشتری داشته باشند.

او افزود: دو عامل افزایش شدید پایه پولی و افزایش ذخایر یانک‌ها باعث شد تا بانک‌ها خلق پول بیشتری کنند. اینکه همه مشکلات را با چاپ پول حل کنیم تبعاتی دارد که مهمترین آن رشد نقدینگی و ایجاد تورم است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: افزایش نرخ بهره بانکی در شرایط فعلی ۳ تاثیر مثبت بر کنترل تورم دارد . جلوگیری از رشد نقدینگی، افزایش بازدهی نگه داشتن پول به  ریال ،و امکان فروش اوراق دولتی در بازار از تاثیرات مثبت افزایش نرخ سود بانکی است.

او ادامه داد: مالیات بر سوداگری هم تاثیر مثبتی در کنترل تورم دارد به شرط اینکه نظام مالیاتی کشور بتواند این مالیات را وصول کند.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7524115

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار