ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ارزش معاملات در بورس چیست؟

0

ارزش معاملات میزان سهام داد و ستد شده در یک روز کاری را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

یکی از نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید به آن توجه کرد، ارزش معاملات است که از این طریق به میزان سهام داد و ستد شده در یک روز کاری پی خواهیم برد و تا حدی می‌توان حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد. به‌ همین دلیل است که میزان ارزش معاملات در بورس روزانه برای کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار سهام اهمیت دارد.

اگر بخواهیم به صورت ساده ارزش معاملات را تعریف کنیم، مجموع ارزش کل معاملات انجام شده بر روی سهام است. به طور مثال، اگر بر روی سهام یک شرکت دو معامله به شرح زیر انجام شود، ارزش معاملات ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال می‌شود، ۱۰,۰۰۰ سهم به قیمت ۲,۰۰۰ ریال که ارزش معامله ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال می‌شود و معامله دوم، ۵,۰۰۰ سهم به قیمت ۲,۱۰۰ ریال که ارزش معامله ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال می‌شود. در نتیجه ارزش معاملات روزانه این سهم ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال است.

ارزش معاملات در بورس چیست؟

ارزش معاملات روزانه بازار سهام را می‌توان در صفحه نخست سایت بورس اوراق بهادار به نشانی tsetmc.com مشاهده کرد. همان‌گونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، واحد ارزش معاملات(میلیارد ریال)  است که در این تصویر ارزش معاملات ۱۲ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال است.

البته باید توجه داشت که این رقم شامل معاملات بلوکی نیز می‌شود و در صورتی که بخواهیم ارزش واقعی معاملات را پیدا کنیم باید معاملات بلوکی را از رقم درج شده در تابلوی بازار سرمایه کاست. همانطور که گفته شد از آن جهت که ارزش معاملات نشان دهنده حجم نقدینگی حاضر در بازار است، می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب برای تشخیص زمان خرید و فروش سهام باشد.

در واقع، یکی از عواملی که تعیین می‌کند ورود نقدینگی رخ داده یا خیر، ارزش معاملات است. هر چند که به طور قطع به یقین نمی‌توان گفت که بین رشد بازار سرمایه و ارزش معاملات، همبستگی مثبت وجود دارد اما؛ تجربه نشان داده که رشد ارزش معاملات در چند روز متوالی بیانگر ورود سرمایه‌های نو به بازار است.


بیشتر بخوانید:

تجربه نشان داده که هر زمان ارزش معاملات بازار رشد قابل توجهی داشته، شاخص‌ها و قیمت سهم‌ها در یک دوره کوتاه مدت رشد مطلوبی داشته‌اند. این موضوع را می‌توان به معاملات یک سهم نیز تعمیم داد؛ بدین صورت که افزایش حجم و ارزش معاملات یک سهم نشان از ورود نقدینگی به آن سهم دارد که ناشی از دلیل و خبری است که از آن شرکت شنیده می‌شود.

به عبارتی، افزایش معاملات یک سهم به معنای توجه و تمرکز دسته قابل توجهی از سهامداران و سرمایه‌گذاران به آن است و به طور معمول در چنین مواقعی شاهد افزایش روز افزون قیمت آن سهم هستیم. از این رو، می تواند یکی از نشانه‌های رشد قیمت سهام، افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس باشد.البته تنها ارزش پایین معاملات نمی‌تواند معیار محکم و قطعی برای عدم خرید سهام باشد، همانگونه که ارزش بالای معاملات نیز دلیل خوبی برای ورود به بازار سهام نیست.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7523034

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار