ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

عامل گرانی در بازار کالا‌های اساسی و مصرفی چیست؟

0

سوداگری و رونق گرفتن بازار غیر رسمی در تامین خوراک دام و طیور و عدم توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی رکن اصلی گرانی قیمت مرغ و تخم مرغ می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ چند سالی می شود که روزانه یا هفتگی با افزایش قیمت های ناگهانی و بیش از حد انتظار روبرو می شویم. تصور آحاد مردم این است که کالاهای لوکس با افزایش قیمت ارز گران میشوند در حالی که کالا های اساسی از این قاعده مستثنا نیستند. در تعریف کالاهای اساسی باید گفت به کالاهایی گفته میشود که مردم برای معیشت خود به ان نیازمندند. برای مثال نان و برنج و گوشت و میوه و تخم مرغ و… جزو این سری از کالا ها هستند با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه ی اقتصادی و با توجه به تحریم های ظالمانه ی بین المللی ، جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی میباشد.

بند ششم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی حاکی از افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالا های اساسی ( به ویژه در اقلام وارداتی ) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تعمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشور های محدود و خاص میباشد.

در چند هفته ی گذشته تا به حال شاهد افزایش قیمت های افسار گسیخته ی مرغ ، گوشت و تخم مرغ بوده ایم که مرغ داران دلیل گرانی را دیر رسیدن نهاده ها به دست تولید کننده یا عدم تحویل کنجاله های سویا با قیمت ۲۷۰۰ تومان میدانند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور طی چند روز گذشته مطرح کرد ؛ برخی از تولید کنندگان شیر ، گوشت و تخم مرغ نیز گاهی تعادل بازار را بر هم میزنند به طوری که برخی از انها علی رغم داشتن مجوز جوجه ریزی و تولید به دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت دولتی و بازار غیر رسمی انگیزه ای برای تولید واقعی ندارند و نهاد های دولتی را در بخش تولید استفاده نکرده و سهمیه ی تخصیصی نهاد های دولتی را در بازار غیر رسمی به فروش میرسانند که همین امر سبب بد نامی بخش تولید شده است.

از طرفی وزارت جهاد کشاورزی گزارشی مبنی بر تامین ۵۵ درصدی کنجاله های سویا ( خوراک اصلی دام و طیور ) دادند که این امر از عرضه ی کم در بازار حکایت میکند و سبب رونق گرفتن بازار اصلی است ، در نهایت بازار غیر رسمی از قیمت ۱۳۲۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومانی کنجاله های سویا (حدود چهار براربر قیمت مصوب) و ذرت با قیمت مصوب ۱۵۰۰ تومان در بازار آزاد از قیمت ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان شروع میشود که همین امر موجب گرانی کالاهایی از جمله تخم مرغ و مرغ شده است.

طی چند روز گذشته نائب رییس اتاق بازرگانی ایران در توئیتی اطلاع داد؛ عاقبت مداخله بیش از حد در بازارها و قیمت گذاری می‌شود، توزیع رانت یا اینکه بعضی فولاد سازها به جای عرضه محصول، تولیدات را در قالب ضایعات به بازار عرضه کنند! و برخی مرغداری‌ها جوجه‌ها را از بین ببرند، چون از فروش نهاده‌ها (سویا و ذرت و کنجاله و…) در بازار سود بیشتری می‌برند.

قبل از اشاره نائب رئیس اتاق بازرگانی فیلمی در فضای مجازی با عنوان معدوم سازی جوجه ها مطرح شده بود که موجب حیرت شد.

در صورتی از خوراک های نهاد های دامی و طیور حرف زده میشود که به طور متوسط ۸۵ درصد ، ذرت دامی ۹۵ درصد، سویا بیش از ۶۰ درصد و جوی دامی بیش از ۵۰ درصد واردات دارند.

به طوری که در وضعیت سخت تحریمی و شرایط بد اقتصادی به سر می بریم، عده ای به دنبال سود جویی های بیش از حد و از سوی دیگر بند ششم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که بیانگر خودکفایی در همه ی زمینه هاست رعایت نشده است در حالی که این برنامه از سال ۹۲ تدوین شده است و تا سال ۹۹ همچنان در جهت استغنای کامل بر خوراک نهاده های دامی تمرکز نشده است.انتظار میرود مسئولین مربوطه در قوه ی مجریه با دادن تسهیلات ویژه بتوانند تولید کننده های دیگر را به اشتغال در حوزه ی تولید نهاد های دامی و طیور وآبزیان تشویق کنند.از طرف دیگر انتظار میرود بازو های نظارتی بر افراد تولید کننده در زمینه ی فراورده های مرغی و گوشتی نظارت داشته باشند، که نتیجه آن عدم رونق گرفتن بازار غیر رسمی می باشد.

منبع : https://www.tabnak.ir/fa/news/1005198

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار