ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هدف از انتشار اوراق تبعی در بازار سرمایه چیست؟

0
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

هدف از انتشار اوراق تبعی در بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت:هدف از ارائه اوراق تبعی این است که سهامدار جز ضرر نکند و در زمان‌هایی که بازار منفی است رفتار‌های هیجانی را کنار بگذارد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص فروش اوراق تبعی در بازار سرمایه اظهار کرد: اوراق تبعی نوعی از بیمه سهام است در واقع زمانی که شما سهام شرکتی را خریداری می‌کنید، سرمایه گذار هم با شما  قرار دادی را تحت عنوان اوراق تبعی می‌بندد. اوراق تبعی بدین نحو است که سرمایه گذار می‌گوید اگر اوراق تا تاریخ معین شده در قرارداد فروخته نشود من مطابق قیمت روز، سهام آن را خریداری می‌کنم.

او افزود:اگر شما سهام شرکتی را به مبلغ ۱۰۰ هزارتومان به همراه اوراق تبعی آن خریداری کردید، اگر ارزش سهامتان در تاریخ معین شده ۱۲۰ تومان نشده بود می‌توانید آن را به ناشران اوراق تبعی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان بفروشید.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا اوراق‌های تبعی قابلیت معامله ثانویه ندارند؟ بیان کرد: این اوراق فقط در تاریخ سر رسید‌ قابلیت معامله دارند، یعنی شما اوراق را خریداری می‌کنید و آن را یک سال کنار می‌گذارید، اگر قیمت سهم به مبلغی که ناشر مشخص کرده بود رسید که شما برگه اوراق تبعی را دور می‌اندازید،اما اگر قیمت سهم به مبلغ تعیین شده نرسید برگه اوراق را به همراه سهام به ناشر ارائه می‌دهید و سودی که در اوراق تعیین شده بود را دریافت می کنید.

دارابی بیان کرد: هدف از ارائه این اوراق این است که سهامدار جز ضرر نکند و در زمان‌هایی که بازار منفی است رفتار‌های هیجانی را کنار بگذارد، این اوراق مخصوص سهامداران جزء است زیرا هر سهامداری می‌تواند بخش کمی از این اوراق را خریداری کند.


بیشتر بخوانید:


او در پاسخ به این سوال که آیا ارواق تبعی فقط برای سهام شرکت های بزرگ منتشر می شود و یا شرکت های کوچک هم می توانند اوراق تبعی منتشر کنند؟،گفت:انتشار اوراق تبعی بستگی به مشارکت سهامدار عمده هر شرکت دارد. سرمایه گذاران کلان از آنجایی که در رده هلدینگ‌های بزرگ قرار می‌گیرند  و قابلیت نقد شوندگی بالایی دارند، می‌توانند به آسانی اقداماتی را مانند توزیع اوراق تبعی در بین سهامداران انجام دهند،اما سرمایه گذاران خرد این امکان را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بورس این امکان را دارد که به سهام های خرد برای انتشار اوراق تبعی کمک کند؟، بیان کرد:سازمان بورس قانون گذار است و سعی کرده  تا برای انتشار اوراق تبعی شفاف عمل کند. اما زمانی که سهامدار اقدام به خرید یک سهام می‌کند باید این امر را در نظر داشته باشد که در کنار  سهام یک شرکت کوچک،سهام شرکت های بزرگ را هم خریداری کند تا در زمان اُفت بازار دچاز ضرر نشود.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7497139

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار