ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چه‌کسانی باید مالیات خانه‌های خالی پرداخت کنند؟

0

چندی پیش طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای جلوگیری از احتکار مسکن مطرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هفت صبح، این سوال که چه کسانی باید مالیات خانه‌های خالی خود را پرداخت کنند ذهن برخی را درگیر کرد. در ادامه همه شرایط لازم برای پرداخت مالیات خانه‌های خالی آمده است.

یک: اگر خانه‌ای بیش از شش‌ماه خالی باشد، مشمول قانون مالیات خانه‌های خالی می‌شود. برای واحدهای نوساز این مهلت یک‌سال است، که از بعد پایان عملیات ساخت(مندرج در پروانه ساختمانی) مهلت آغاز می‌شود. پروژه‌های انبوه‌سازی ۱۸ماه مهلت دارند.

دو: نرخ‌های مالیات خانه‌های خالی براساس مالیات بر درآمد اجاره اخذ می‌شود؛ به این ترتیب مالیات‌ خانه‌های خالی در سال اول پنج‌برابر، سال دوم ۱۰برابر و سال سوم ۱۵برابر مالیات بر درآمد اجاره خواهد بود. مثلا برای یک آپارتمان ۱۰۰متری اگر مالیات بر اجاره در سال قبل یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان باشد، مالیات یک‌ساله خانه خالی در سال دوم می‌شود ۱۶میلیون تومان.

سه: سرپرستان خانوار باید اقامتگاه خود را اعم از اینکه اجاره است یا مالکیت آن را در اختیار دارند، در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شود. هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی، می‌تواند روی هم مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه‌های خالی خواهد بود.

چهار: دریافت مالیات خانه‌های خالی هنگام نقل و انتقال ملک امکان‌پذیر خواهد بود.
پنج: واحدهای مسکونی واقع در شهرها، اعم از مناطق آزاد و ویژه تجاری-صنعتی، که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور مشمول قانون شوند، روی هم رفته اگر بیش از شش‌ماه خالی بمانند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، مشمول مالیاتی معادل مالیات بر درآمد اجاره به‌صورت ماهانه هستند. هزینه‌ها و استهلاک از این رقم کسر می‌شود.

شش: واحدهای نوساز، شش‌ماه پس از پایان کار و واحدهای نوساز واقع در پروژه‌های انبوه‌سازی شده، ۱۲ماه پس از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی، مشمول قانون مالیات خانه‌های خالی می‌شوند. مالیات برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی با نرخ دو محاسبه خواهد شد.

هفت: واحدهای مسکونی واقع در شهرهای کمتر از ۱۰۰هزار نفر جمعیت، به‌شرط خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان، در سال اول و دوم اجرای این ماده از پرداخت مالیات مذکور معاف هستند. سازمان امور مالیاتی موظف است با همکاری شرکت پست، یک‌ماه پیش از اتمام زمان مذکور، اخطار لازم را به مالک آن واحد یا به محل آن کدپستی ارسال دارد.

هشت: وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر یک‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون مالیات خانه‌های خالی، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات مالکیت و سکونت، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و سکونت را براساس کدملی یا کد شناسایی اتباع غیرایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم کند.

۹: اشخاص حقیقی سرپرست خانوار و اشخاص حقوقی، موظف هستند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک و سکونت خود را حداکثر ظرف دوماه پس از انتشار دستورالعمل، در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. سرپرست خانوار همچنین مکلف است، اقامتگاه اصلی خانوار را در سامانه تعیین کند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، مالک متخلف مشمول جریمه خواهد بود.

واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، خانه خالی محسوب می‌شوند. اشخاص مکلف هستند هرگونه تغییر در آدرس محل سکونت یا واحد تحت مالکیت خود را حداکثر ظرف یک‌ماه در سامانه املاک و اسکان اعلام کنند. در غیر این‌صورت محل اقامت جدید آنها مشمول مالیات موضوع این ماده خواهد بود.

۱۰: دستگاه‌های اجرایی از این پس مکلف هستند، فقط به آدرس اعلام‌شده سرپرستان خانوار خدمات ارائه دهند. به‌عنوان مثال هزینه برق واحدهای مسکونی که به استناد سامانه املاک و اسکان، خالی شناسایی می‌شوند با بالاترین تعرفه محاسبه خواهد شد.

دستگاه‌های اجرایی همچنین باید تنها براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان و صرفا براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتا یا پلاک ثبتی درج‌شده در سامانه نسبت به ارائه خدماتی از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته‌چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه و امثال آن اقدام کنند.

۱۱: دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلان و سایر اشخاص در صورت سکونت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی خانوار، تنها با ارائه اسناد معتبر می‌توانند یک واحد مسکونی دیگر معاف از مالیات خانه خالی را به سامانه معرفی کنند.

منبع : https://www.hamshahrionline.ir/news/536133

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار