ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

خالق عقب‌ماندگیِ مستمری از تورم، بازنشستگان نیستند:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پرونده دادخواهی مستمری‌بگیرانِ تامین اجتماعی را به دست گیرید/ خالق عقب‌ماندگیِ مستمری از تورم، بازنشستگان نیستند.

یک فعال مستقل بازنشستگان، گفت: اقدام سازمان برنامه و بودجه برای عدم تخصیص بودجه برای همسان سازی مستمری‌ها در سازمان تامین اجتماعی، مانند این می‌ماند که رئیس سازمان، پارچ آبی به دست خود گرفته و قسمت هرکوچه را میان ساکنان آن توزیع می‌کند اما همین که به کوچه تامین اجتماعی می‌رسد، از این کار سرباز می‌زند.

«مسعود بزرگی» به خبرنگار ایلنا، گفت: «بارها گفته‌ایم که بازنشستگان تامین اجتماعی مانند سایر صندوق‌ها، همراه دولت هستند و در سال‌هایی که به عنوان کارگر کار می‌کردند، جز پیشرفت کشور و تامین حداقل درآمد به چیزی دیگری فکر نمی‌کردند؛ آنها حتی در ۸ سال دفاع مقدس، به جهت همراهی با دولت، تثبیت حقوق خود زیر تورم موجود را پیگیر نشدند اما حالا با افزایش شکاف درآمدی، خواهان ترمیم درآمد خود متناسب با هزینه‌‌های زندگی (موضوع ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی) هستند و خارج از این چارچوب هم چیزی را درخواست نمی‌کنند.»

وی افزود: «در سال‌های بازنشستگی و فرسودگی، نباید این درخواست مستمری‌بگیران را به «زیاده‌طلبی» و عدم همراهی با سازمان تامین اجتماعی تعبیر کرد؛ چراکه این درخواستی حداقلی و قانونی است. متاسفانه با افزایش ۲۶ درصدی مستمری‌ها، سیاست تثبیت حداقل مستمری زیر نرخ تورم اعلامی «بانک مرکزی» که در پایان سال ۹۸، ۴۱.۲ درصد برآورد شد، ادامه‌دار شده است؛ می‌توان گفت که از پس از انقلاب اسلامی، سازمان تامین اجتماعی نرخ تورم را بر افزایش مستمری اولی می‌داند.» 

این فعال مستقل بازنشستگان، افزود: «به هر ترتیب، تورم را با خوراک «سیاست‌های پولی» بانک مرکزی باد کردند اما به مستمری و مزد سوزن زدند و به راحتی آن را پخش و پلا کردند؛ در حالی که می‌شد با افزایش بالاتر از تورم، رویکردهای جبرانی را به رخ کشاند.»

وی با اشاره به هدف «سازمان برنامه و بودجه» برای اجرای همسان‌سازی و افزایش مزایای رفاهی بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری از طریق ایجاد یک کارگروه متشکل از نمایندگان بازنشستگان، گفت: «اقدام سازمان برنامه و بودجه برای عدم تخصیص بودجه برای همسان‌سازی مستمری‌ها در سازمان تامین اجتماعی مانند این می‌ماند که رئیس سازمان پارچ آبی به دست خود گرفته و قسمت هرکوچه را میان ساکنان آن توزیع می‌کند اما همین که به کوچه تامین اجتماعی می‌رسد، از این کار سرباز می‌زند. متاسفانه، پارچ آب را از کوچه تامین اجتماعی دریغ کردند.

بزرگی افزود: «این خلاف اصل «برابری احاد جامعه» است و با اصل «رفع تبعیض میان مردم» همخوانی ندارد؛ در حالی که خالق تورم و عقب‌ماندگی مزد و مستمری از تورم، بازنشستگان نیستند؛ بلکه متولی آن سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و دیگر سازمان‌ها هستند. بنابراین این پارچ آب باید وارد کوچه تامین اجتماعی هم بشود تا آن را به افزایش تبعیض تعبیر نکنیم. در همین حال نمایندگان مجلس باید در مورد همسان‌سازی در تامین اجتماعی صریح باشند و دولت را برای انجام این کار مکلف کنند و از آن پاسخ بخواهند؛ نه اینکه از «نشدن» و «امکانش نیست» صحبت کنند؛ چراکه در این صورت «وکالتِ مردم» از آنها عزل می‌شود.» 

وی افزود: «البته مجلس باید به هرچه سریعتر پرونده دادخواهی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در موضوع همسان‌سازی را به دست گیرد و با همراهی دولت و تامین محل‌های بودجه‌ای آن، همین امسال کام مستمری‌بگیران را شیرین کنند. باتوجه به اینکه همسان‌سازی به ۱۳ هزار میلیارد تومان منابع برای یک سال نیاز دارد، مستمری‌بگیران بار هزینه‌ای چندانی از این ناحیه به دولت تحمیل نمی‌کنند. در این مورد، دولت باید «واقع‌گرا» باشد و آن را با «پاسخگویی» گره بزند و سازمان تامین اجتماعی هم نباید زیاده بر طبل کاهش تدریجی مستمری در سایه شتاب تورم بکوبد.»

این فعال مستقل بازنشستگان با بیان اینکه بازنشستگان حداقلی‌بگیر پابرهنگان این زمان هستند، گفت:«حضرت امام(ره) بسیار بر رسیدگی دولت به پابرهنگان تاکید داشتند و امروز در نبود ایشان باید پابرهنه‌ها این زمان را دریافت. امام معتقد بودند که نباید پابرهنگان را رنجاند و آنها را از خود راند؛ چراکه آنها بنیان انقلاب را گذاشتند. متاسفانه امروز مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به هر دری که می‌زنند، کسی آن را بازنمی‌کند. بنابراین باید توام با بازنگری در افزایش مستمری‌ها و رساندن کف به حداقل حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، همسان‌سازی را آغاز کرد و به مرحله اجرا رساند.»

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار