ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیا حداقل دستمرد سال جاری افزایش پیدا می‌کند؟

0
فرامرز توفیقی رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفتگو با فرارو:

افزایش حق مسکن کارگران؛ آیا حداقل دستمرد سال جاری افزایش پیدا می‌کند؟

توفیقی با اشاره به اینکه دولت هیچگاه به وظایف خود در قبال کارگران عمل نکرده است،افزود:این صحبت که دولت بخواهد از طریق افزایش حق مسکن، تغییری در حداقل مزد به وجود آورد، به اعتقاد بنده بی معنی است،ازسوی دیگر اینکه دولت بخواهد به‌غیرازافزایش‌نقدی‌دستمزد، کمک‌هاو اقدامات حمایتی انجام دهد، به نظر می‌رسد چنین توانی از عهده‌اش خارج است، به عنوان مثال این که دولت برای کارگران بخواهد مسکن ارزان قیمت بسازد، در عمل نمی‌تواند اجرایی شود.

فرارو- درحالیکه قرار بود جلسه شورای عالی کار با دستور جلسه افزایش حق مسکن کارگران تشکیل شود، به دلیل برکناری رضا رحمانی وزیر صنعت و خالی بودن صندلی وی در این جلسه، نشست شورای عالی کار لغو شد، هرچند که نمایندگان کارگری از قبل نیز اعلام کردند به مانند مصوبه حداقل دستمزد، این بار نیز چیزی را اگر هم تصویب شود، امضا نخواهند کرد.
به گزارش فرارو، کمال اطهاری پژوهشگر اقتصاد توسعه با تاکید بر اینکه در کشور برنامه جامع توسعه به هیچ عنوان وجود ندارد، به فرارو گفت: زمانی شما می‌توانید انتظار داشته باشید که کارگران زندگی خوبی داشته باشند که بین عدالت و رشد اقتصادی یک رابطه هم‌افزا وجود داشته باشد، این در حالیست که در دهه‌های گذشته به هیچ عنوان این موضوع همزمان رخ نداده، از سویی نه در دولت و نه در بخش روشنفکری هیچ برنامه موثری برای پیشبرد این نوع از گفتمان توسعه دنبال نشده و این فقدان برنامه باعث شده که یک دولتی سرکار آید که همیشه مشغول توزیع رانت باشد.
اطهاری با اشاره به اینکه کارفرما در شرایط تورم ۴۰ درصدی نمی‌تواند هم تولید سودده انجام دهد و هم مزد بالا پرداخت کند، ادامه داد: به اعتقاد بنده مشکل اصلی در این بین خود دولت و عملکردش است که در این سال‌ها نتوانسته همان‌طور که عرض کردم رابطه‌ای هم افزا بین رشد اقتصادی و عدالت برقرار کند، به بیان دیگر دولت خراب کرده، اما حالا کارفرما با توجه به شرایطی که وجود دارد باید جورکش باشد و دولت خود را کنار بکشد، موضع دولت این است که سرمایه‌دار نمی‌خواهد حقوق بالا بدهد، از سویی در حالیکه هزینه زندگی با این قیمت‌ها حداقل ماهی ۴ میلیون تومان است، اما می‌خواهند با حقوق ۱.۵ میلیون تومانی، فرد بتواند زندگی خود را بچرخاند، معلوم است که در چنین وضعی امکان تامین معاش بسیار بسیار سخت خواهد بود.
افزایش حق مسکن یک بحث انحرافی است
فرامرز توفیقی رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه دولت عملا عزمی برای بهبود وضعیت معیشت کارگران ندارد، گفت: اینکه دولت چرا بعد از نزدیک به دو ماه می‌خواهد حق مسکن را افزایش دهد، خود جای سوال دارد و این موضوع را باید مسئولان وزارت کار جواب بدهند که چرا الان این مسئله را تازه در حال بررسی دارند، این در حالیست که نمایندگان کارگری به مانند صورت جلسه حداقل دستمرد که آن را امضا نکردند، مصوبات مرتبط با افزایش حق مسکن را نیز امضا نمی‌کنند، چرا که معتقدیم این یک بحث انحرافی است و دولت می‌خواهد از خود سلب مسئولیت کند.
وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود به مناسب روز کارگر به توجه دولت به مسائل کارگری تاکید کردند، اظهارداشت: ایشان اعلام کردند باید نظرات کارگران در مورد دستمزد نیز مورد توجه قرار گیرد، به بیان دیگر باید مذاکرات مرتبط با کارگری به صورت سه جانبه دنبال شود، اما ما در مورد حداقل مزد سال امسال شاهد بودیم که به هیچ یک از خواسته‌های منطقی کارگران توجهی نشد.
توفیقی با اشاره به اینکه دولت هیچگاه به وظایف خود در قبال کارگران عمل نکرده است، افزود: این صحبت که دولت بخواهد از طریق افزایش حق مسکن، تغییری در حداقل مزد به وجود آورد، به اعتقاد بنده بی معنی است، ازسوی دیگر اینکه دولت بخواهد به‌ غیر از افزایش‌ نقدی‌ دستمزد، کمک‌ها و اقدامات حمایتی انجام دهد، به نظر می‌رسد چنین توانی از عهده‌اش خارج است، به عنوان مثال این که دولت برای کارگران بخواهد مسکن ارزان قیمت بسازد، در عمل نمی‌تواند اجرایی شود.
این فعال کارگری بیان داشت: دولت با توجه به کسری بودجه‌ای که با آن روبرو است، نمی‌تواند قدم حمایتی برای کارگران بردارد، در این زمینه در حالت ایده‌آل می‌توان انتظار داشت در زمینه‌های بهداشت، مسکن، آموزش و… دولت بتواند حمایت‌های لازم را از کارگران به عمل آورد، اما در عمل شاهد هستیم که به دلایل مختلفی از دولت چنین کاری برنمی‌آید و به بیان بهتر عزمی برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران وحود ندارد.
وی اضافه کرد: در حالیکه دولت حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان خود را دو میلیون و هشتصد هزار تومان اعلام کرد، اما شاهد هستیم که چنین مصوبه‌ای را حاضر نشد برای کارگران اجرایی کند، بنابراین تا زمانیکه چنین نگاهی در مورد کارگران وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت معیشت کارگران بهبود یابد، بلکه هر سال سفره آن‌ها نسبت به گذشته کوچک‌تر می‌شود.
افزایش حق مسکن کارگران؛ آیا حداقل دستمرد سالجاری افزایش پیدا می‌کند؟
در سالیان اخیر در مورد کارگران عدالت دستمزدی رعایت نشده است
عدالت دستمزدی برای کارگران اجرایی نمی‌شود
نماینده کارگران در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه عدالت دستمزدی برای کارگران به هیچ وجه طی سالیان اخیر اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: مبنای حرف بنده در رابطه با انحرافی بودن افزایش حق مسکن کاملا روشن است، بسیاری از کارگران در بنگاه‌های کوچک کار می‌کنند و مزایای شغلی نصیب آن‌ها نمی‌شود، این دسته از کارگران تنها پایه حقوق را دریافت می‌کنند، بنابراین اگر واقعا دولت می‌خواهد قدمی برای کارگران بردارد، باید پایه حقوق را افزایش دهد.
توفیقی با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر بدهی بسیار زیادی به تامین اجتماعی دارد، گفت: این سازمان به دلیل کمبود شدید منابع، برای پرداخت حقوق بازنشستگان وام‌های بسیار سنگینی با بهره بالا از بانک‌ها می‌گیرد که همین موضوع باعث می‌شود، فشار بسیار سنگینی به تامین اجتماعی وارد شود و هر روز زیان انباشته این سازمان بیشتر گردد، از سویی فروش بخشی از سهام شستا نیز در این راستا بود، این پول به جای اینکه صرف تامین طرح‌های سرمایه‌‌ای و سودآور شود، برای تامین کسری بودجه دولت و همچنین هزینه‌های جاری تامین اجتماعی صرف می‌شود که در آینده عواقب بسیار خطرناکی دارد.
وی با بیان اینکه معلوم نیست تا چه زمانی دولت می‌خواهد به سرکوب دستمزد ادامه دهد، تصریح کرد: بن خواروبار هیچگاه در حقوق کارگران بنگاه‌های کوچک به مانند حق مسکن لحاظ نخواهد شد، که این موضو عین بی عدالتی است و باید فکری به حال معیشت کارگران کرد، در حالیکه قبل از برگزاری جلسات سال گذشته شورای عالی کار در رابطه با تعیین دستمزد امسال این امیدواری وجود داشت که دیگر امسال با توجه به نرخ تورم، عدالت دستمزدی در حق کارگران رعایت شود، اما بازهم دولت رویه سال‌های گذشته را پیش گرفت و حداقل حقوق کارگران متناسب با تورم افزایش نیافت.
رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار اذعان داشت: تا زمانیکه اینگونه در حق کارگران رفتار می‌شود، نمی‌تواند از بهبود وضعیت معیشت کارگران سخن گفت، بنابراین باید در این راستا گام‌های عملی برداشته شود تا تغییری در زندگی و معیشت کارگران رخ دهد، در غیر این صورت اوضاع همچنان به همین وضعیت فعلی خواهد بود.
منبع : https://fararu.com/fa/news/439866

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار