ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قیمت‌های تقلبی و غیرواقعی در بازار مسکن:

0

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

قیمت‌های تقلبی و غیرواقعی در بازار مسکن.

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه قدرت خرید مردم برای خرید مسکن کاهش یافته است، تصریح کرد: از سه دهه پیش دقیقا از زمانی که تراکم فروشی شروع شد، روند بازار مسکن تغییر پیدا کرد و با این تراکم فروشی بنای رانتی بودن بازار مسکن گذاشته شد.

اقتصادآنلاین – محبوبه قرمزچشمه؛ کمال اطهاری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، درباره قیمت مسکن در بهار۹۹ اظهار کرد: تحلیل بازار مسکن امکان پذیر نیست چرا که بازار مسکن امروز ایران، بازاری تقلبی، غیر اقتصادی و رانتی است.

وی افزود: بازار مسکن از این رو تقلبی است که شاهد افزایش بهای صد درصدی مسکن بودیم آن هم زمانی که معاملات مسکن راکد و تعداد معاملات به یک سوم سال پیش هم نمی‌رسد.

اطهاری با بیان اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: بهای یک مسکن متعارف ۹۰ متری امروز ۲۰ برابر درآمد سالانه یک خانواده با حقوق ماهیانه ۴ میلیون تومان است. این در حالی است که در تمام دنیا با هر تحلیلی چه درسطح اقتصاد خرد و چه سطح کلان این رقم ۵ برابر است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بخش مسکن امروز دچار رکود نیست و در واقع قفل شده است، خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این موضوع بیکاری و قیمت‌های تقلبی است نه کرونا.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل این رانتی بودن را چه می‌دانید، خاطر نشان کرد: از سه دهه پیش دقیقا از زمانی که تراکم فروشی شروع شد، روند بازار مسکن تغییر پیدا کرد و با این تراکم فروشی بنای رانتی بودن بازار مسکن گذاشته شد.

اطهاری با اشاره به تسهیلاتی که برای ساخت مسکن پرداخت شده است، تصریح کرد: تسهیلات باید با توازن حساب شده بین بخش‌های مختلف توزیع شود. امروز شاهد هستیم تسهیلات بیش از حدی توسط دولت برای ساخت‌وساز در نظر گرفته شده است، این بیش از حد بودن همچون آبیاری بیش از حد باغچه است که نابودی گل ها را در پی دارد. تسهیلات  باید به موقع و  با در نظر گرفتن شرایط ، به تمامی صنایع  پرداخت شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور صندوق‌ها و بانک‌ها در ساخت‌وساز، اظهار کرد: تقلبی بودن بازار مسکن به خصوص از دوره دولت نهم و دهم آغاز شد. در این دوران صندوق‌های قرض الحسنه تشکیل و در بخش مسکن و مستغلات فعالیت خود را به شکل جدی شروع کردند. تقلبی شدن بازار مسکن با سودهایی صورت گرفت که بانک‌ها به سپرده‌ها برای جذب سرمایه‌ها پرداخت می‌کردند، این سودها تا مرز ۳۰ درصد نیز رسید.

این کارشناس مسکن افزود: با مدل سوددهی بانک‌ها در دهه ۸۰، بر چگالی تقلبی بودن بازار مسکن افزوده شد. بعد ازاینکه این صندوق‌ها تبدیل به بانک شدند، شاهد آثار بیشتر آن بودیم.

اطهاری با بیان اینکه سرمایه‌ها در بخش مسکن زمین‌گیر شده است، گفت: بخش مولد باید مرجع اصلی دریافت تسهیلات و سرمایه‌ها باشد، در حالی که بیشترین سرمایه در بخش مسکن قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیدی برای آینده بازار مسکن وجود دارد، بیان کرد: امروز کشور به شکل آتش نشانی اداره می‌شود، باید مدل توسعه برای کشور تدوین شود، با اجرای این مدل اشتغال ثابت به‌وجود می‌آید.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که  تدوین و اجرای برنامه توسعه، در بازه چند ساله امکان‌پذیر است، گفت: اگر برنامه اولیه بررسی و تدوین انجام شود و در ادامه فعالیت‌های اجرایی براساس مدل توسعه اجرا شود در یک دوره ۱۰ ساله مشکل مسکن حل می‌شود. به این معنا که با شروع واجرای برنامه‌های تدوین شده، در سال دوم و سوم، نهادسازی بخش مسکن شروع می‌شود و قفل بازار مسکن در همان سال دوم شکسته می‌شود و در سال‌های بعد از آن نیز مسکن در یک روال منطقی قرار می‌گیرد.

منبع : https://www.eghtesadonline.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار