ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دو حالت متصور برای آینده بازار مسکن:

0
دو حالت برای آینده بازار مسکن وجود دارد، یا این افزایش‌های نامتعارف، موجب می‌شود بازار سرمایه از هم بپاشد که قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد یا اینکه مسکن به عنوان یک دارایی نیز خود را به بازار سرمایه و طلا و دلار می‌رساند.
به گزارش کارگر آنلاین، احسان سلطانی، اقتصاد دان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: یک بررسی اجمالی از تحولات بازارهای مختلف نشان می‌دهد، بازار مسکن از اواسط سال ۹۲ تا اواسط ۹۷ به مدت ۵ سال رشد چندانی نداشته و بازار آرامی بود.
وی در قیاس بازار مسکن و سرمایه خاطرنشان کرد: بررسی تحولات بازار نشان می‌دهد بازار مسکن نسبت به بازار سرمایه چندان پیشرفت نداشته است.
این اقتصاد‌دان با اشاره به عملکرد دولت بیان کرد: یکی از دلایلی که دولت قیمت مسکن را پایین نگه می‌دارند این است که افزایش قیمت، افزایش قیمت اجاره‌بها را به همراه می‌آورد. دولت می‌خواهد به هر ترتیبی با خاموش نگه داشتن ترقی مسکن، قیمت تورم را پایین نگه دارد.
سلطانی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی آینده بازار مسکن را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: دو حالت برای آینده بازار مسکن وجود دارد یا این افزایش‌های نامتعارف در بازار سرمایه، موجب می‌شود بازار سرمایه از هم بپاشد که در این صورت افزایش قیمت نخواهیم داشت یا اینکه مسکن به عنوان یک دارایی نیز خود را به بازار سرمایه و طلا و دلار می‌رساند.
وی افزود: وقتی  بازار یک کشور دلار به ۱۶ هزار تومان می‌سد و بازار سهام رشد عحیب و غربی می‌کند، مسکن طبیعتا چاره‌ای ندارد جز این که خود را به این بازار ها برساند.
این اقتصاددان گفت: وقتی دلار، سکه گران می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار مسکن رخ ندهد.این بازارها به هم مربوط است نمی‌توان بازاری را دست کاری کرد و انتظار داشت بازار دیگر افزایش نیابد.
وی افزود: دولت اگر می‌خواهد انتظار تورمی را پایین نگه دارد، با مصاحبه و تبلیغات نمی تواند این کار را انجام دهد. دولت باید در قالب برنامه‌های حساب شده از حباب‌سازی و سفته‌بازی در بازار جلوگیری کند.
سلطانی گفت: درحال‌حاضر در بورس حباب وجود دارد و طبیعی است که این امر بر بازار مسکن نیز اثر می‌گذارد.برخی عنوان می‌کنند نقدینگی را جذب بازار سرمایه کرده‌ایم، بخشی از حقیقت این است که نقدینگی با دلال سفته بازی سه برابر شده است.
وی در ادامه با اشاره به یک مثال گفت: وقتی یک میلیارد ریال دارایی در بورس تبدیل به ۳میلیارد ریال شود. بعد از اینکه بازار سرمایه دیگر سود زیادی در برنداشته باشد، صاحبان سرمایه این نقدیندگی را به بازار مسکن می‌برند. و بعد از حرکت این نقدینگی به سمت بازار مسکن قیمت ها چند برابر خواهد شد.
سلطانی در آخر با بیان اینکه باید ثبات قیمتی در جامعه ایجاد شود، اظهار کرد:در حال حاضر بازار ملک رونق خاصی ندارد، مسئولین نباید تصور کنند با این شعار‌ها قیمت مسکن سرکوب می شود.
منبع : https://kargaronline.ir/fa/news-details/81299

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار