ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت چیست؟

0

وست‌تگزاس‌اینترمدیت نوعی نفت سبک است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازار‌های جهانی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  وست‌تگزاس‌اینترمدیت نوعی نفت سبکی است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود، وست تگزاس اینترمدیت و برنت نوعی از نفت بشمار می آید که در غرب تگزاس استخراج می شود. وست‌تگزاس‌اینترمدیت جزو نفت خام‌های سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوب‌ترین نوع نفت خام که در غرب تگزاس استخراج می‌شود.

اصطلاح نفت شیرین بدان معناست که این نوع نفت‌ها دارای گوگرد اندکی هستند. در مقابل آن، نفت‌های ترش قرار دارند. همچنین  نفت سبک بدان معناست که این نوع از نفت‌های خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایین‌تری هستند و یا چگالی آنان کمتر است.

انجمن نفت آمریکا (ای پی آی) نفت خام سبک را به نوعی تعریف می‌کند که وزن مخصوص آن ٣/٣١ درجه یا بالاتر است یعنی اگر وزن مخصوص نفت خام یا ثقل ای پی آی آن بیش از عدد ١٠ باشد، سبک‌تر است.

تحقیق جامع درباره گوگرد

چه عواملی سبب برجستگی بیش از اندازه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در رسانه‌های جهانی شده است؟

نخست این که وست تگزاس اینترمدیت با کیفیت‌ترین نفت خام موجود جهان است. این درحالی است که نفت خام تاپی مالزی در جای دوم قرار دارد با آنکه گوگردی که در این نوع نفت خام وجود دارد کمتر از نفت خام وست تگزاس اینترمدیت, اما علتی که سبب شده تا نفت مالزی جایگاه دوم را بدست این است که  آورد ثقل‌ ای پی آی آن بیش از ۴۵ برآورد می شود.

مسئله ی دوم این است که شفافیت و فراوانی داده‌ها در مورد قیمت‌های نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و بنیادهای عرضه و تقاضای آن، WTI را اغلب به نفت شاخص برتر تبدیل می‌کند که در این رابطه می توان به ذخایر نفت خام برنت که کمتر در دسترس عموم قرار دار اشاره کرد, در حالی که ذخایر نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت توسط اداره اطلاعات انرژی (آمریکا) به صورت هفتگی اعلام می‌شود.

مورد سوم نفت خام وست تگزاس اینترمدیت پایه نفت خامی است که در آمریکا مصرف می‌شود. آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان است و ٢۵ درصد تقاضای جهانی نفت به این کشور تعلق دارد.

مسئله‌ی چهارم این است که وست تگزاس اینترمدیت بیشترین قراردادهای مبادله نفت خام آتی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

حجم مبادله ی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در جهان

در سال ٢٠٠٨ تنها در بازار مبادله نیویورک (نایمکس) ١٣۴ میلیون و ۶٧۴ هزار و ٢۶۴ قرارداد مبادله نفت خام تحویل آتی مبادله شد در حالی که این میزان در مورد نفت خام برنت در بازار آی سی یی در لندن ۶٨ میلیون و ٣۶٨ هزار و ٢٠٨ مورد بود.

وست تگزاس اینترمدیت بزرگ‌ترین بازار نفت کاغذی جهان را از نظر حجم مبادله داراست و از این نظر از نفت خام برنت بسیار جلوتر است. سایر نفت‌های خام مانند نفت خام ترش اورال، فاقد بازارهای کاغذی دارای نقدینگی کافی هستند و عمدتا در بازارهای فیزیکی مبادله می‌شوند که جمع‌آوری داده‌ها در مورد قیمت‌های تک محموله آنها بر یک مبنای زمانی منظم دشوار است.

سایه‌ی سنگین کرونا بر نفت وست اینتر مدیت

با گسترده‌تر شدن ویروس کرونا در جهان و خصوصاً در آمریکا، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی باردیگر سقوط کرد. قیمت هر بشکه نفت “وست تگزاس اینترمدیت” به کمتر از ۲۰ دلار رسید که در حال حاضر این نرخ کمترین نرخ از سال ۲۰۰۲ میلادی است.

تفاوت (برنت و وست تگزاس اینترمدیت)

نفت برنت از نوع نفت خام سبک است و گزینه ای مناسب برای تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید به حساب می آید. مقدار گوگرد نفت برنت بیش از نفت وست تگزاس اینترمدیت و کمتر از نفت اوپک است. به همین دلیل به طور کلی قیمت این نوع نفت کمتر از قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و بیشتر از قیمت نفت اوپک است. هر چند عوامل دیگری در تعیین قیمتهای روزانه نفت خام ممکن است دخیل باشد که خلاف این را نشان دهد. اما نفت وست تگزاس اینترمدیت نوعی نفت است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمتگذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می شود.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7325965

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار