ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وضعیت فلاکت بار کارگران و بازنشستگان به خاطر عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه است:

0

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خطاب به نوبخت:

وضعیت فلاکت بار کارگران و بازنشستگان به خاطر عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه است/ کارکرد شما نشان دهنده کارکرد دولت است .

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با ارسال توضیحاتی برای رئیس سازمان برنامه و بودجه، انتقاداتی به اظهارات اخیر وی درباره نحوه تخصیص بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وارد کرد.

به گزارش ایلنا، در متن توضیحات «حسن صادقی» خطاب به «محمدباقر نوبخت» آمده است:

جناب آقای دکتر نوبخت ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به انتقادهایی که به ایشان شد مطلبی را ارائه کردند که به حکم ضرورت بر خود لازم دانستم برای تنویر افکار عمومی جوابیه را تنظیم و ارائه نمایم.

انتظار ما از درج مطالبی خطاب به آقای نوبخت پاسخی متناسب با مطالب ذکر شده برای حل مشکلات موجود برای جامعه کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی بود ولی ایشان با فرافکنی پاسخی دادند که بیشتر شبیه ادبیات پوپولیستی و مظلوم‌نمایی بود به همین جهت بر خود واجب می‌دانم که اشاراتی به حوزه مسئولیت‌ها و اثربخشی آقای نوبخت به عنوان ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور و نقش ایشان در تصمیم گیری‌های مربوط به حقوق کارگران و مستمری‌بگیران بنمایم. در حدود وظایف و اختیارات سازمان برنامه و بودجه ۹ وظیفه برعهده این سازمانی که حضرتعالی در جایگاه ریاست آن هستید، گذاشته شده است که نشان می‌دهد دستگاه اجرایی که حضرتعالی مسئولیت آن را به عهده دارید تا چه حد در انجام وظایف و تاثیرگذاری سیاست‌های اتخاذ شده در اقتصاد موثر است.

انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی، تهیه گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی، تهیه برنامه‌های بلندمدت و ارائه آن به شورای اقتصاد، تهیه و تدوین برنامه‌های پنج‌ساله، تهیه و تدوین خط مشی‌ها و سیاست‌های بودجه‌های سالیانه و همچنین تهیه و تدوین بودجه ازجمله وظایف محوله به دستگاه حضرتعالی است که به تصویب مجلس قانونگذاری رسیده است. اگر وضعیت کارگران و بازنشستگان، امروزه به شکل فلاکت باری در آمده دقیقاً به دلیل عملکرد ضعیف شماست؛ توزیع منابع بودجه در قالب این تعهدات و کمک‌های دولت به حوزه اجتماعی که بخش مهمی از منابع سازمان تأمین اجتماعی را شامل می‌شود، دقیقاً در حوزه اختیارات حضرتعالی است که متاسفانه به دلیل مقاومت شخصی شما تاکنون صورت نگرفته و امروز تأمین اجتماعی را با مشکل تأمین منابع نقدی برای پرداخت‌ها روبرو کرده است.

بار هزینه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف ازجمله درمان در قالب طرح تحول سلامت ناشی از چراغ سبزی بود که سازمان شما به وزارت بهداشت و درمان نشان داد تا اجرای آن ضربات هولناکی را به منابع سازمان وارد کند و آن را تبدیل به عنوان بزرگترین بدهکار بخش درمان کند. تغییر نرخ ارز و زلزله‌ای که در حوزه اقتصادی و اجتماعی متوجه کارگران، بازنشستگان، اقشار حقوق‌بگیر و صاحبان درآمدهای ثابت شد و البته مطالبات سازمان از دولت که سال‌ها بعد از این شاید نتواند این زخم عمیق را ترمیم کند از جمله اتفاقات وحشتناکی است که در دوره ی مدیریت حضرتعالی اتفاق افتاد که بعضاً مسئولیت برخی از آنها را هم شخصاً به عهده گرفته‌اید. حضرتعالی عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی هستید و البته برخی از مسئولین دولتی هم این وظیفه را به عهده دارند و تأمین منابع صندوق در قالب بودجه سالیانه که بخش قابل توجهی از آن تعهدات دولت است، در این هیئت امنا برای پرداخت تعهدات سازمان ازجمله حقوق، مستمری و درمان تعیین می‌شود؛ جای بسی تعجب است که حضرتعالی خود را نسبت به سرنوشت این قشر عظیم مسئول نمی‌دانید.

آقای نوبخت بنظر می‌رسد ذکر توضیحاتی برای حضرتعالی ضروری‌ست. در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، میزان افزایش مستمری بازنشستگان به هیأت وزیران سپرده شده است و لذا تعیین میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران با دولت است. هرچند دولت نیز طبق عرف مرسوم مطابق مصوبه شورایعالی کار اقدام می‌کند اما آقای نوبخت شما تمایلی به درگیر شدن با این موضوع ندارید؛ چراکه خوب می‌دانید در ماده ۱۱۱ قانون به صراحت آمده است که “مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی‌و مجموع مستمری بازماندگان” در هر حال نباید از حداقل مزدکارگر عادی کمتر باشد! آقای نوبخت، لطفا بخشی از بدهی بیش از ۲۵۰هزارمیلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی را بدهید. اتفاقاً این موضوع نیز در حوزه اختیارات شماست! لذا ضرورت انطباق ماده ۱۱۱ قانون با ماده ۴۱ قانون کار بیش از هر چیزی احساس می‌شود. البته نقش دولت در رسیدن به این مهم را نباید فراموش کرد.

فقر و فلاکت امروز جامعه شریف کارگران و بازنشستگان حاصل سیاست‌های اقتصادی است که حضرتعالی به عنوان مرکز برنامه‌ریزی کشور در دولت اتخاذ می‌کنید. کدام متغیر اقتصادی و اجتماعی است که در کشور اعمال شود و دستگاه حضرتعالی نسبت به آن نظر موثر نداشته باشد؟ اساساً سازمان برنامه و بودجه همانطور که در اسم و ذات آن مستتر است مسئول برنامه‌ریزی و تنظیم بودجه برای اجرای این برنامه‌هاست. در خصوص حقوق کارگران که در شورای عالی کار هر سال تصویب می‌شود نمایندگان دولت قاطعانه حضور پیدا می‌کنند و نقطه نظرات دولت را اعمال می‌کنند؛ این اظهارات حاصل تدوین سیاست‌ها از ناحیه حضرتعالی و دستگاهی است که مسئولیت آن برعهده شماست.

نگاهی به عملکرد سالهای گذشته این سازمان نشان می‌دهد هر گاه مسئولان این نهاد، مسیر درستی را منطبق بر واقعیات اقتصادی اتخاذ کرده‌اند کشور به سوی رشد و توسعه گام برداشته و مردم هم از این سیاست‌ها منتفع شده‌اند و اگر اشتباه کرده و دولت و کشور را به بیراهه برده صدمات و خسارت های آن متوجه کشور و مردم عادی شده است.

لذا اگر نقدی هست این نقد به شما و دستگاه شماست که تعیین‌کننده مسیر اقتصادی و اجتماعی کشور است؛ در حقیقت سایر دستگاه‌ها خود را با شما هماهنگ می‌کنند به همین دلیل است که ما معتقدیم کارکرد شما نشان دهنده کارکرد دولت است و انگشت دست به سوی شما نشانه می‌رود. این که ما مجبور به پاسخ شدیم به دلیل جواب حضرتعالی به سوالات و خواسته‌های برحق ما بود که با زیرکی و مظلوم نمایی و فرافکنی هرچه تمام تر از آن شانه خالی کردید.

تصور ما این است که تلاش کنیم به وظایف قانونی، اخلاقی و انسانی خود جامه عمل بپوشانیم و بیش از این وارد مجادله‌های رسانه‌ای نشویم. انشالله…

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار