ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رمز پویا ؛ طرحی ناکارآمد:

0

در این روزها که به دلیل شیوع کرونا تاکید می‌شود مردم در منزل بمانند اما طرح بانک مرکزی اجازه تراکنش بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان نمی‌دهد.

رمز پویا ؛ طرحی ناکارآمد
آفتاب یزد – گروه اقتصادی: رمز دوم پویای یکبار مصرف که قرار بود از فیشینگ بانکی مشتریان جلوگیری کند تبدیل به دردسری برای آنها شده است. با فراگیر شدن رمز دوم پویا به‌جای رمز دوم ایستا شاید مسئولان نظام بانکی از کاهش احتمال سرقت و فیشینگ از حساب‌های بانکی خشنود باشند اما واقعیت این است مردم و کسب‌وکارها، به‌شدت از رمز دوم پویا گلایه دارند. این در حالی است که در این ایام که مسئولان تاکید دارند مردم حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند پویا بودن رمز پویا می‌توانست کمک بزرگی به این خواسته کند. اما اکنون بسیاری مجبور هستند برای تراکنش‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان از منزل خارج شده و به عابربانک‌ها بروند.
شاید جملاتی از این دست را شنیده باشید که «رمز دوم پویا نه می‌گذارد دزدها دستشان به پولمان برسد و نه می‌گذارد خودمان پول‌هایمان را خرج کنیم» و یا این‌که «با رمز دوم پویا توانستیم این ماه صرفه‌جویی داشته باشیم چراکه نه قسط وام، نه قبض‌های آب و برق و گاز و نه بدهی‌هایمان را توانستیم پرداخت کنیم».
> مشکلات طرحی که کارایی ندارد
واقعیت این است که استفاده از رمز دوم پویا برای بسیاری از افراد این روزها به دردسری تبدیل شده است که گاهی از پرداخت‌های اینترنتی نیز دست می‌کشند. همچنین بسیاری از کاربران با سنین بالاتر تقریبا از چرخه خرید حذف شده‌اند. تمامی این موارد باعث شده که کسب‌وکارهای اینترنتی با کاهش تعداد تراکنش از زمان اجرایی شدن رمز دوم پویا مواجه شوند. مسدود شدن کارت‌های بانکی در اثر واردکردن سه بار رمز دوم غلط، ناموفق بودن تراکنش‌ها، پیامک نشدن به‌موقع رمز، استفاده از رمزهای منقضی شده و نبود یک راه ساده برای رفع مسدودی کارت‌ها همه مواردی هستند که این روزها زیاد درباره آنها می‌شنویم.
اما اخیرا اتفاقی که برای برخی بانکها رخ داده از کار افتادن دستگاه نصب رمز پویای نصب شده در گوشی‌های تلفن همراه مردم است. بانکها نیز در واکنش به این امر پاسخ درستی به مردم نمی‌دهند و موجب سردرگمی و نارضایتی آنها شده اند.
> مردم چه می‌گویند؟
یکی از مخاطبان آفتاب یزد در تماس با ما در این زمینه گفت: بنده کارت بانک رفاه را دارم و از ابتدای اجرای طرح رمز پویا یا دوم با مراجعه به عابر بانک رفاه رمزساز این بانک را روی گوشی خود نصب و دانلود کردم. اما اکنون بعد از دوماه از استفاده آن و تراکنش‌های بانکی اینترنتی این سیستم روی گوشی من از کار افتاده و اپلیکیشن‌های منتقل انتقال پول مختلف رمز آن را قبول نمی‌کنند.
وی افزود: با مراجعه به شعبه یکی از بانکهای رفاه مسئول باجه از بنده خواست رمز دوم پویای خود را در عابر بانک لغو و همچنین رفاه رمز خود را نیز از گوشی حذف کنم. این کارمند بانک توصیه استفاده از سرویس کد دستوری ستاره ۷۱۳ مربع را به بنده داد و من طبق دستور در عابر بانک و گوشی آن را اجرا می‌کنم.اما پیامی می‌آید که تراکنش بیش از حد مجاز است وتایید نمی‌شود. حتی با مراجعه به رئیس بانک شعبه مربوطه خواستار راهنمایی شدم اما آنها هم از حل مسئله عاجز بودند به طوری که کاملا رمز دوم پویای خود را حذف کردم و عطای این سیستم را به لقای آن بخشیدم.
وی تصریح کرد: ترجیح می‌دهم از عابر بانک برای تراکنشهای بانکی استفاده کنم و طرحی را که عملا با شکست روبرو شده وکارایی ندارد را رها کنم!
یکی دیگر از مخاطبان ما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب یزد گفت: من «جی بی‌رمز» کارت قوامین را روی گوشی خود نصب کردم، اما در حال حاضر کار نمی‌کند. وقتی به بانک مربوطه مراجعه کردم گفت باید جی بی‌رمز خود را آپدیت کنید و بعد پیامک برایتان می‌آید.
براساس گفته وی این سیستم را آپدیت کرده اما هیچ پیامکی از بانک مربوطه به دستگاه گوشی تلفن همراهم نمی‌آید ودر عمل تراکنش اینترنتی این بانک از طریق گوشی تلفن همراه برای من ناممکن شده است.
وی ضمن انتقاد از مسئولین بانک مرکزی برای اجرای طرحی عجولانه و ناپخته و سردرگمی مردم در اجرای این طرح گفت: بهتر بود بانک مرکزی برای تمامی بانکها یک دستورالعمل می‌پیچید تا همه با یک اپلیکیشن واحد رمز دوم را به مردم ارایه می‌دادند تا اجرای عجولانه این طرح باعث نارضایتی مردم به خاطر عدم سرویس دهی لازم نشود.
> ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش
در تعداد کل تراکنش‌های جیبیت
شواهد حاکی از آن است که تراکنش‌های بانکی اینترنتی با رمز پویای دوم به شدت کاهش یافته است.
به گفته محمدمهدی شریعتمدار بنیانگذار جیبیت، پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا به‌صورت میانگین در روزهای مختلف و در حوزه‌های متفاوت پذیرندگان، از ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش در تعداد کل تراکنش‌ها داشتند. او در این باره توضیح داد: «البته پیش‌بینی شخصی بنده بیشتر از این عدد بود و به نظر قابل‌قبول و جبران‌پذیر است. این کاهش، وابسته به عواملی مانند روش عملیاتی بانک صادرکننده کارت و درگاه پرداخت است و آمار کاهش به تفکیک این موارد متفاوت بوده است. همچنین تراکنش‌های ناموفق کاربران افزایش ۳۵ درصدی داشته است. این آمار با توجه به کاهش کل تراکنش‌ها در حقیقت عدد بالاتری خواهد بود. همچنین می‌توان به این مسئله توجه داشت که به دلیل تلاش چند باره کاربران در هر پرداخت ناموفق، این آمار تعداد تراکنش ناموفق مربوط به تعداد کمتری اوردر (Order) ساخته شده است.
به گفته شریعتمدار، مسدود شدن کارت بعد از چند بار آزمون‌وخطا از پرچالش‌ترین و پر ریسک‌ترین اتفاقاتی است که موجب کاهش کل تراکنش‌های آنها شده است و تکرار این تجربه بد کاربری می‌تواند منجر به مهاجرت برخی کاربران به پرداخت‌های پول نقد شود اما شاید با طولانی‌تر شدن زمان اعتبار رمز و افزایش تعداد دفعاتی که کاربران می‌توانند رمز پویا را اشتباه وارد کنند بتوان این مسئله را بهبود داد.
وی ادامه داد: «فارغ از اینکه چنین روشی برای حل مسئله فیشینگ مناسب بود یا خیر، الزام کاربران به حضور توسط برخی بانک‌ها در مدل پیامکی، ناکارآمد بودن برخی از اپلیکیشن‌های رمز یک‌بارمصرف، خطاهایی که بانک‌ها در پیاده‌سازی داشته‌اند و مسئله مسدودی کارت از مهم‌ترین عوامل کاهش تراکنش‌ها و نارضایتی کاربران به نظر می‌رسد. بازخوردهای منفی‌ای که داشتیم نیز بیشتر در این چند حوزه بوده است».
> افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی
در تعداد تراکنش‌های زرین پال
به گفته علی امیری بنیان‌گذار زرین‌پال، در روزهای ابتدایی اجرایی شدن رمز دوم پویا شاهد افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی در تعداد تراکنش‌ها بودند اما به ‌مرور زمان در حال برگشت تراکنش‌ها هستند. پیش‌بینی ما این است که طی روزهای جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تراکنش‌هایمان برگردد و در حدود ۱۵ درصد نیز به‌مرور زمان و بعد از گذشت شاید ۳ تا ۴ ماه به روال عادی بر خواهد گشت.
امیری با اشاره به اینکه از سوی کاربرانشان نظرات منفی را در خصوص سخت شدن پرداخت‌ها دریافت کردند، توضیح داد: «برای مثال اطرافیانمان نیز با اینکه رمز پویا را وارد می‌کردند ولی با خطا مواجه می‌شدند و چند مورد مسدودی کارت برای خودمان نیز به وجود آمد. همچنین برخی از کاربرانمان با اینکه تراکنش‌هایشان عمدتا زیر ۱۰۰ هزار تومان بود ولی باز هم نسبت به کم شدن پرداخت‌هایشان معترض بودند و دلیلش نیز مشخص نبود. ولی در کل راهی بود که باید می‌رفتیم و این کار انجام شد. هرچند که پیشنهاد ما از اول اجرائی شدن این کار به بهترین روش بود و امیدواریم در دفعات بعد، پیشنهادهای فعالین هر صنف و حوزه بیشتر و بهتر شنیده شود تا علاوه بر اینکه قدمی در جهت امن‌تر شدن پرداخت‌ها برمی‌داریم، بتونیم با کمترین خسارت به کسب‌وکارهایی که واقعاً در مسیر صحیح و درست حرکت می‌کنند، این موارد را پیاده‌سازی کنیم».
> ریزش حدود ۲ درصدی تراکنش‌های پولام
به گزارش “راه پرداخت” آیدا رضوانی مسئول امور مشتریان پولام نیز در این خصوص گفت که پس از اجرایی شدن رمز پویا با ریزش حدود ۲ درصدی تراکنش‌ها مواجه شدند که در حال حاضر این مقدار در حال کاهش است و به حدود یک درصد رسیده است.
او ادامه داد:«درخصوص فیدبک منفی کاربران نیز تاکنون گزارشی مبنی بر سختی در فرآیند پرداخت یا موارد مربوط به آن در مرکز تماس پولام ثبت نشده است.
> افت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی زیبال
با توجه به صحبت‌های محمدمهدی فاطمیان بنیانگذار زیبال، این پرداخت‌یار با اجرایی شدن رمز دوم پویا به‌صورت میانگین با افت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه بوده و این درصد در کسب‌وکارهای خرد و خانگی که مخاطبان عام‌تری دارند تا ۴۵-۵۰ درصد نیز ریزش داشته است.
فاطمیان گفت که حدود ۱۰ درصد میانگین تراکنش‌هایشان که به درگاه می‌روند و با خطا مواجه می‌شوند افزایش پیدا کرده. او توضیح داد: «اخیرا با تیکت‌های زیادی از سوی پذیرنده‌ها در سیستم مواجه هستیم که فکر می‌کنند درگاه‌ها دچار مشکل شده‌اند و از کاهش شدید فروش گلایه‌مند هستند که ما برای آنها توضیح می‌دهیم علت نداشتن رمز دوم پویا توسط مشتریانشان هست و درگاه‌های پرداخت دچار مشکل نیستند.
> کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی
نرخ پرداخت‌های موفق وب‌پی باهمتا
نادر فرود مدیر بازاریابی باهمتا نیز آماری درباره سرویس وب‌پی باهمتا (درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا) که حدود سه ماه است که لانچ شده، ارائه داد. به گفته او، از ابتدای بهمن نرخ پرداخت‌های موفق (نسبت ورود کاربر به صفحه پرداخت/تکمیل عملیات پرداخت) نسبت به مدت زمان مشابه توی یک ماه گذشته، بین ۵ تا ۱۰ درصد در روزهای مختلف کاهش داشته و این کاهش نرخ روی نمودار نیز قابل‌مشاهده است.
فرود گفت: «ولی باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که به‌طورقطع نمی‌شود گفت که این افت تنها مربوط به رمز دوم پویا بوده و احتمال دارد که شاخص‌های دیگری نیز روی آن تاثیر داشته باشند ولی از آنجایی که ما برای سرویس باهمتا اقدامات مارکتینگ ویژه‌ای انجام ندادیم، می‌شود این موضوع را به رمز دوم پویا نیز نسبت داد. درنتیجه بله رمز دوم پویا روی تعداد تراکنش‌های ما تاثیر داشته ولی تغییر چشمگیری نداشتیم.
یکی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه فروش شارژ نیز از کاهش بیش از ۳۰ درصدی فروش خود پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا خبر داد و گفت: «مشکلات اساسی که وجود دارد این است که بعضی بانک‌ها مانند بانک ملت، پس‌ازاینکه کاربران رمز دوم پویا خود را فعال می‌کنند، رمز ایستا کارت‌بانکی آنها از کار می‌افتد و حتی برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان (مانند خرید شارژ و بسته) نیز نمی‌توانند از رمز دوم ایستای خود استفاده کنند. برخی بانک‌ها نیز علیرغم اتصال به سامانه هریم، پیامک را برای مشتری دیر ارسال می‌کنند که باعث منقضی شدن رمز و عدم امکان استفاده از آن می‌شود. تمامی این موارد باعث شده که ما با کاهش ۳۰ درصدی فروش روبه‌رو باشیم.» به گفته او، بازخوردهای دریافتی از اجرای این طرح در بین مشتریانشان بسیار منفی است.
حال سوال این است چرا اقدامی مناسب برای سروسامان دادن رمزهای پویا از سوی بانک مرکزی انجام نمی‌شود؟ اگر قرار است تراکنشهای اینترنتی به خاطر مشکلات طرحی ناکارآمد ریزش کند و یا مردم نتوانند به درستی از آن استفاده کنند، چه اصراری به ادامه اجرای چنین
طرحی است؟

منبع : http://www.pishkhaan.net/news/174941

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار