ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیا منظور از نقدینگی تنها همان پول است؟

0

نقدینگی به عقیده برخی اقتصاددانان به مجموع اسکناس‌های در دست مردم، سپرده‌های جاری و سپرده‌های پس‌انداز بخش خصوصی در دست بانک‌ها می‌گویند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید برخی افراد مفهوم پول نقد و نقدینگی را باهم  اشتباه بگیرند؛ پولی که در حال حاضر برای مبادله در دسترس است و می‌توان برای خرید کالا و خدمات از آن استفاده کرد, پول نقد است اما نقدینگی  به عقیده برخی اقتصاددانان  به مجموع اسکناس های در دست مردم, سپرده‌های جاری و سپرده‌های پس‌انداز بخش خصوصی در دست بانک‌ها میگویند؛ پس می توان گفت نقدینگی مفهومی عام تر است.

به طور مثال  فرض کنید  می‌خواهید منزلتان در سریع‌ترین زمان ممکن به شخصی بفروشید؛ قیمت منزل شما ۶۰۰ میلیون تومان است، قیمت خانه فرد خریدار خانه ۴۰۰ میلیون تومان است ,۵۰ تومان پول نقد و ماشینی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان دارد.

در این مثال شخص در ظاهر ۶۰۰ میلیون برای این معامله لازم دارد، اما آیا همگی این دارایی‌ها در حال حاضر قابل‌تبدیل شدن به پول هستند؟ بدون شک فروش منزل و ماشین او نیاز به زمان دارد. از طرفی نمی‌توان دقیقا گفت این دارایی‌ها به قیمت گفته شده به‌فروش می‌رسد یا خیر. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد و  شما را به این فکر می‌اندازد که پرداخت مشتری ممکن است زمان بر باشد. حال اگر شخصی همان لحظه برسد و بگوید که ۶۰۰ میلیون پول نقد در حساب جاری خود در بانک دارد و می‌تواند همین امروز منزل شما را بخرد بدون شک شما با او وارد معامله خواهید شد.

پول موجود در بانک‌ها نوعی دارایی محسوب می‌شود. اگر به مثال بالا توجه کرده باشید همه این دارایی‌ها در نهایت برای داد و ستد باید به پول تبدیل شوند، اما سرعت آن‌ها باهم متفاوت است؛ به این ترتیب هرچه یک دارایی سریع‌تر به پول تبدیل شود درجه نقدشوندگی آن بالاتر است؛ همچنین می‌توان گفت  پول نقد منجر به افزایش  سرعت معاملات  می‌شود که  بالاترین  درجه نقدشوندگی را دارد.

به طور مثال حساب دسته چک، حساب جاری است. اگر کسی چک روز به شما بدهد و به بانک مراجعه کنید چک شما در همان روز تبدیل به پول نقد می‌شود و میتوانید پول نقد از بانک دریافت کنید.


بیشتربخوانید:چگونه می‌توان رشد نقدینگی را کنترل کرد؟


شبه پول چیست؟

شبه پول جزئی از دارایی‌ها محسوب می‌شود که قدرت نقدشوندگی آن نسبت به پول کمتر است؛ به بیانی دیگر هرگاه پولی را در بانک   سپرده باشید، اما امکان برداشت از آن به زمان خاصی محدود شده باشد، شبه‌پول است؛ برای مثال وقتی شما ۱۰۰ میلیون پول نقد خود را تحت عنوان سپرده بلندمدت یک‌ساله در بانک ذخیره می‌کنید، پول شما در این مدت یک سال شبه پول  می‌شود.
منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7185552

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار